خبرگزاری کار ایران

عملیات کشش خط لوله فاز 21 پارس جنوبی آغاز شد

عملیات کشش خط‌لوله از دریا به خشکی( Shore Pulling) ) فاز های 20 و 21 میدان گازی پارس‌جنوبی آغاز شد. متخصصان شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران پس از پایان عملیات کشش خط لوله دو فاز، احداث خط لوله فاز 21 این میدان را (یکی از فازهای موسوم به 35 ماه) آغاز خواهند کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، همزمان با ایام خجسته نیمه شعبان، عملیات کشش خط لوله فاز 20 در بزرگترین میدان گازی کشور با قرار گرفتن شناور لوله‌گذار در موقعیت تعیین شده آغاز شد.

براساس برنامه ریزی های انجام شده، عملیات کشش خط لوله از دریا به خشکی فازهای 20 (در ابتدا ) و 21 این میدان در مدت زمان 7 روز انجام خواهد شد و سپس عملیات لوله گذاری نرمال فاز 21 این میدان متعاقب آن ادامه خواهد یافت.

مدیرپروژه فازهای 20  و 21 میدان گازی پارس جنوبی در بزرگترین شرکت فراساحلی کشور،‌ در خصوص زمان انجام عملیات لوله گذاری فاز 21 این میدان نیز گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، عملیات لوله گذاری خط لوله فاز 21 به طول 103 کیلومتر در مدت 2 و نیم ماه انجام می‌گیرد و پس از آن شناور لوله گذار آماده انجام عملیات لوله گذاری خط لوله فاز 20 این میدان خواهد شد.

مطلب افشاری، اجرای عملیات لوله‌گذاری فاز 20 این میدان مشترک به طول حدود 90 کیلومتر را نیز بیش از دو ماه خواند و گفت: زمان در نظر گرفته شده برای اجرای عملیات لوله گذاری برای دو فاز 20 و 21 پارس جنوبی حدود 5 ماه در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش؛ هدف از طرح توسعه فازهای 20 و 21 میدان پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی برای تزریق به شبکه سراسری، 77 هزار بشکه مایعات گازی برای صادرات، 400 تن گوگرد برای صادرات و سالانه 1/1 میلیون تن گاز مایع برای صادرات و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی است. گفتنی است شرکت های مهندسی و ساختمان صنایع نفت بخش پالایشگاه و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در بخش دریا به عنوان پیمانکاران این پروژه شناخته میشوند. مهندسی، تدارک، تهیه، ساخت، نصب و راه اندازی سکوها و خطوط لوله دریایی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی شرح کار شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران را در این پروژه تشکیل میدهد.

کد خبر : ۲۸۱۰۸۱