خبرگزاری کار ایران

تغییر در فرهنگ مصرف آب با ورود به مباحث فقهی

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۴۲۸

معاون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برای تغییر در فرهنگ آب باید به احکام فقهی ورود پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی یوسفی در نشست «آب، فرهنگ و رسانه» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: بسیاری از تقسیم‌بندی‌های آب بر اساس دسته‌بندی‌های مذهبی شکل گرفته است. اگر فرهنگ ناب مذهبی اعتلا و رونق یابد و جامعه آن را پذیرا باشد، مشکلات امروز هم تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

وی افزود: بخش قابل توجهی از بحران آب به دلیل رفتار ذینفعان و کنشگران این بخش ایجاد شده و ظاهرا به دلیل محدودیت‌های طبیعی نیست. بنابراین، نوع مواجه با مسایل آب باید تغییر یابد.

معاون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: فرهنگ آب حاصل یک فرآیند گسترده تاریخی و اجتماعی است. فرهنگ یک میراث طولانی تجدیدشونده بوده و متعلق به یک نسل نیست. یک نسل هم تولی گری آن را به عهده ندارد.

وی با اشاره به اینکه مقوله آب در فرهنگ مذهبی نقش برجسته‌ای دارد، عنوان کرد: تطهیر و طهارت مسایلی است که به مصرف آب مرتبط بوده و با تغییر در احکام آن، می‌توانیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

یوسفی رسانه‌ها را دارای نقش اساسی در ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و رفتار صرفه‌جویانه با این ماده حیاتی توصیف کرد.

وی تاکید کرد: تصویری که در رسانه‌ها از وضع آب و بحران آب وجود دارد با فضای واقعی و رفتارهای مرتبط با آب همخوانی ندارد. متاسفانه یک ترس مخفی وجود دارد که نمی‌خواهند باور کنند که بحران جدی آب داریم.

معاون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وضعیت بحرانی آب جنبه امنیتی، مخفی و غیر علنی دارد. بیشتر دغدغه مدیران و کنشگران و تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازی و مدیریت منابع آب است و بهره‌برداران واقعی و ذینفعان تصویر جدی از بحران آب ندارند.

وی تاکید کرد: بحران آب در ایران منشا فرهنگی دارد و به رفتار بهره‌برداران مربوط می‌شود. فرهنگ مصرف آب در ایران یک فرهنگ ملی نیست بلکه یک فرهنگ چند پاره و گسسته است.

یوسفی سیاست‌های مدیریت آب در ایران را هم چند پاره و گسسته توصیف کرد و افزود: متاسفانه سیاست یکپارچه‌ای در زمینه مدیریت منابع آب نداریم.

وی تاکید کرد: باید برای حل مشکل آب گفتگویی فراگیر در سطح ملی و نخبگان و عامه مردم شکل گیرد و ارزش‌های محوری آب رواج یابد. محیط‌های رسانه‌ای هم باید در جهت انتشار دادن ارزش‌های آب تلاش کنند.

معاون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در این فضای گفتگو، به میزانی که دولت، رسانه و سایر ذینفعان درگیر می‌شوند، اصلاح فرهنگی هم ایجاد خواهد شد.

هفتمین نشست از مجموعه نشست‌های «آب، فرهنگ و جامعه» به همت سه نهاد اندیشکده تدبیر آب، انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن مطالعات فرهنگی با همکاری مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز