خبرگزاری کار ایران

در مجمع عمومی سالیانه مخابرات ایران مطرح شد:

گله مندی سهام داران از عملکرد شرکت مخابرات/مدیرعامل شرکت مخابرات،براساس ارزیابی عزل شد

انتصاب مدیرعامل شرکت مخابرات با ارزیابی هایی همراه بوده است، با گذشت چندی با ارزیابی مجدد کارایی ایشان به این نتیجه رسیدیم که قادر به هم کاری بیشتر با ایشان نیستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درابتدای مجمع محمد رضا مدرس خیابانی رییس مجمع مخابرات ایران, در خصوص اقداماتی که این شرکت در سال 93 انجام داده است , گزارشی ارائه داد.

وی اظهار کرد: ما صنعت ای سی تی را به عنوان یک عامل دستیابی به توسعه و محرک نو آوری در کل زندگی می دانیم، رسوخ خدمات ای سی تی در زندگی بشر، در تمام سطوح دنیا مشاهده می شود؛ در حال حاضر بازار خوبی داریم و اگر بتوانیم با ایجاد برنامه ریزی هایی نوآوری هایی را ایجاد کنیم سود مناسبی برای شرکت ایجاد خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: 44 سال است که شرکت مخابرات ایران فعالیت خود را آغاز کرده است، مهم ترین اقدامی که در این سال ها صورت گرفته مجوز واگذاری نسل 3جی و4جی بوده است.

مدرس خیابانی در خصوص حوزه فعالیت های  شرکت مخابرات ایران نیز گفت:هر گونه فعالیت در این شرکت در خصوص بهبود وضعیت ارتباطات است. در سال گذشته نیز موفق به دریافت عناوینی بوده ایم؛ همچنین شرکت ارتباطات سیار عنوان برترین اپراتور تلفن همراه را کسب کرده است، افزایش خطوط همراه مشتریان نیز شش میلیون و هفت صد هزار عدد بوده است.

وی اظهار کرد: همچنین در سال های اخیر رشد ترافیک دیتا را شاهد بوده ایم که هم اکنون نیز در حال توسعه است. همچنین رشد پورت های پر سرعت دیتا را نیز داشته ایم؛ در سال گدشته 2میلیون و هفتصد و شصت و پنج هزار پورت در اختیار داشتیم که درحال حاضر به رشد 47 درصدی رسیده است؛ همچنین افزایش خطوط تلفن ثابت را نیز مشاهده کردیم. هم اکنون رتبه اول را در ضریب نفوذ شرکت مخابرات ایران در خاورمیانه و در سطح جهان نیز رتبه 18را داریم.

رییس مجمع مخابرات ایران در خصوص وضعیت نیروی انسانی شرکت مخابرات نیز اظهار داشت: کارکنان قراردادی شرکت مخابرات, پنج هزار و دویست و سی و شش نفر و در کل نیز پنجاه هزار نفر در شرکت مخابرات ایران مشغول به کار هستند.

وی در خصوص اهداف این شرکت، بیان داشت: چشم انداز شرکت مخابرات، ایجاد هم گرایی و هم افزایی خدمات ثابت و سیار، همچنین ارزش های مطرح در سازمان، پاسخ گویی در قبال مسئولیت ها و ایجاد شفافیت در تعاملات داخلی و خارجی است؛ همچنین در جهت رشد و سود آوری پایدار به دنبال مدیریت بهینه منابع و کنترل سرمایه ها با ذی نفعان کلیدی، تمام تلاشمان را می کنیم تا هم کاری خوبی داشته باشیم.

وی با بیان این که در جهت ارتقا کیفیت سرویس دهی به مشتریان در بخش فنی جلسات متعددی بر گذار شده است، اظهار کرد: چابک سازی فضای سازمان صنعت ارتباطات بسیار مشکل و پیچیده است. البته باید یاد آور شد که گروه های فنی و مهندسی زحمات زیادی می کشند و بن مایه ی همه این خدمات و تلاش ها سرمایه های انسانی ما هستند.

وی همچنین در خصوص اهم برنامه های راهبردی همراه اول،گفت: توسعه کسب و کار و ارائه بهترین رضایتمندی کاربران، جز اولویت های این شرکت محسوب می شوند.

مدرس خیابانی با بیان این که عملکرد مالی شرکت مخابرات ایران در سال گذشته، با رشدی حدود سیزده و نیم درصدی در خصوص درآمد های مالیاتی مواجه بوده است، بیان داشت: با توجه به تورم هایی که داشته ایم, شاهد جدیت کارکنان مخابرات بوده ایم؛ البته باید یاد آور شد که یکی از ذی نفعان شرکت مخابرات دولت است و برای کاهش هزینه ها باید تعاملات مناسب میان این 2 برقرار باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از اتفاقات اساسی که پس از خصوصی سازی،  شاهد آن بوده ایم، برگذاری  مجمع مخابرات ایران به صورت مرتب و در زمان تایین شده بوده است؛ در خصوص بخش رادیویی نیز هم اقداماتی برای صدور پروانه 3 جی انجام داده ایم، خوشبختانه مسائل فنی بین ما کاملا شفاف است، تصویه ها صورت گرفته و در جلسه هایشان شرکت داریم و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

پس از اتمام این توضیحات در خصوص عملکرد شرکت مخابرات ایران، زمان پرسش سهام داران از این هیئت فرا رسید, اغلب سهام داران از وضعیت عملکرد شرکت مخابرات ناراضی بودند و سوال هایی داشتند که مصمم بودند در همان جلسه پاسخشان را دریافت کنند.

یکی از سهام داران پرسشی مطرح کرد در خصوص افزایش تعرفه مخابرات و این که چرا شرکت هیچ اقدامی برای افزایش تعرفه های تلفن همراه و ثابت ندارد، با توجه به این که تعرفه خطوط تلفن در سایر کشور ها بسیار بالاتر از ایران است و ما ظرفیت افزایش این تعرفه ها را داریم, پس چرا تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است؟

محمد رضا مدرس خیابانی رییس مجمع مخابرات ایران, این گونه پاسخ داد که: این مسئله مشکل ما نیز است، در این خصوص از همه مقامات پی گیریهایی داشته ایم و امید واریم این مسئله در ماه های آتی حل شود، این مطالبه ای است که شرکت مخابرات به طور جدی پیگیری می کند و در حال حاضر ما به دنبال این هستیم که مقامات را مجاب کنیم. البته در کمیسیون تنظیم مقررات نیز چندین بار مطرح شده است، شرکت مخابرات در تامین منابع شدیدا نیاز مند چنین در یافت هایی است و اگر این مهم تحقق یابد کمک شایان توجهی در پیش برد اهدافمان خواهد داشت، البته ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم از جاهای دیگر نیز تامین منابع کنیم ولی آنچه که مسلم است این است که ارائه خدمات باید به گونه ای صورت گیرد که منافع همه ذی نفعان تامین شوداگر منافع یکی از وابستگان به شرکت مخابرات مخدوش شود, دیگر وابستگان نیز تاثیر خواهند پذیرفت.

یکی دیگر از اشخاص حاضر در مجمع پرسشی را مطرح کرد مبنی بر این که شما هر سال این موضوع را مطرح می کنید، اما عملا هیچ اقدامی صورت نمی گیرد. اجازه دهید یکی از اعضای حقیقی نیز درجلسات شما حضور یابد تا بر فعالیت های شما نظارت کند. زیرا در این سال ها هیچ تغییری رخ نداده است.

مدرس خیابانی در پاسخ به صحبت این سهام دار، گفت: ما بر این گمانیم که باید همه ی اقدامات بر اساس قانون باشد. تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا شما و دیگر دوستان از فعالیت های ما خشنود و راضی باشید.

در ادامه یکی دیگر از سهام داران حاضر در جلسه سوالی مطرح کرد مبنی بر این که چرا قیمت سهام نسبت به سال گذشته کاهش داشته است؟ ما که سهام دار جز هستیم متضرر می شویم.

مدرس خیابانی در پاسخ به این پرسش، گفت: در حال حاضر قیمت سهم مخابرات کاهش داشته است اما نمی توانیم به صورت مجازی و مقطعی حمایت کنیم قیمت سهم مخابرات را باید بر اساس سود آوری اش محاسبه کرد، البته این را هم باید یاد آور شد که باید در این راستا نگاه آینده نگری داشته باشیم.

در پرسشی دیگر از سهام داران, مطرح شد، شرکت مخابرات ایران چه اهداف بلند مدتی در خصوص بحث دیتا دارد؟ این اختلافاتی که وجود دارد ضعف مخابرات است و نشان دهنده ناتوانی در اداره چنین شرکتی است، پیشنهاد ما این بوده است که شرکت ها را ادغام کنید. زیرا نیازی به حضور این میزان از افراد را نداریم، هزینه این خدمات را ما باید بپردازیم از نظر ما تا ساختار تغییر نکند، شاهد پیشرفت چندانی نخواهیم بود.

مدرس خیابانی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: زمانی که خصوصی سازی اتفاق افتادع قرار دادی منعقد شد مبنی بر این که ساختار نیروی انسانی را حفظ کنیم و هم اینکه سرمایه های شرکت را تغییر ندهیم حتی سرمایه هایی که راکد هستند. البته باید با رعایت الزاماتی تغییراتی را به وجود آوریم.

در این میان دیگر سهام داران نیز از مطرح کنندگان پرسش ها، حمایت می کردند، یکی دیگر از حاضران در مجمع پرسشی را مطرح کرد, وی گفت: در سال های گذشته قیمت سهام این شرکت چهارصد بوده است که در حال حاضر این قیمت به دویست و چهل رسیده است و شاهد سقوط آن بوده ایم درحالی که ارزش سهم ها خیلی بیشتر است, در واقع ما از عملکرد شرکت مخابرات ایران رضایتی نداریم, سود خالص این شرکت در سال های 93و89 به یک میزان بوده است اما هیچ تغییری رخ نداده است در حال حاضر این شرکت عملکرد منفی را تجربه می کند.

در ادامه پرسش خود گفت: دلیل بر کناری ابراهیمی مدیر عامل این شرکت پس از 10 ماه چه بوده است؟

مدرسی در پاسخ به این پرسش گفت: شرکت مخابرات ایران بومی و محلی نیست. در حال حاضر ما شاهد کاهش تمام شاخص های بورس هستیم, قیمت سهام نیز متاثر از کل بورس است, در دی ماه سال 92 شاخص بورس شرکت مخابرات 3 هزار کاهش داشته است تا کنون 12 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و ما هم مانند شما انتظار داریم سود آوری شرکت متناسب با این اعداد افزایش یابد که البته حاضران در مجمع از این پاسخ قانع نشده و به اعتراض خود ادامه دادند.

رییس مجمع مخابرات ایران همچنین در خصوص عزل ابراهیمی مدیر عامل شرکت مخابرات, بیان داشت: انتصاب وی با ارزیابی هایی همراه بوده است, با گذشت چندی با ارزیابی مجدد کارایی ایشان به این نتیجه رسیدیم که قادر به هم کاری بیشتر با ایشان نیستیم.

حسن ختام حضور در این مجمع برای من مصاحبت با خانوم سال خورده ای بود که از شرایط فعلی شرکت مخابرات ایران بسیار ناراحت و ناراضی بود و تصمیم گرفته بود که سهام خود را حتی با ایجاد ضرر به گفته خودش بفروشد و حد اقل اینکه با فروش سهام خود از این تنش ها دور خواهد شد, تنها خواسته ای که می توان از این مدیران به ظاهر مسئول داشت, این است که شرایط نابسامان شرکت مخابرات را سامانی دهند.

کد خبر : ۲۷۷۴۱۵