خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ایلنا:

پرداخت تسهیلات ۴۰ درصدی به صنعت تصویب نشده است

پرداخت تسهیلات ۴۰ درصدی هنوز هیچ جا به تصویب نرسیده در عین حال بار‌ها رسانه‌ها این موضوع را مطرح کرده‌اند اما این موضوع تنها در حد پیشنهاد وزرات صنعت، معدن و تجارت به شورای پول و اعتبار بوده است.

گفت‌وگوی محسن صالحی نیا با خبرنگار ایلنا را در زیر می‌خوانید.

ایلنا: چقدر احتمال دارد امسال ارائه تسهیلات ۴۰ درصدی به صنعت اجرایی شود؟

صالحی نیا: ‌ پرداخت تسهیلات ۴۰ درصدی هنوز هیچ جا به تصویب نرسیده در عین حال بار‌ها رسانه‌ها این موضوع را مطرح کرده‌اند اما این موضوع تنها در حد پیشنهاد وزرات صنعت، معدن و تجارت به شورای پول و اعتبار بوده است.

ایلنا: این سرمایه از کجا تامین خواهد شد؟

 صالحی نیا: این سرمایه باید از بخش‌هایی مانند خدمات، بازرگانی، مسکن و کشاورزی کم شود تا به صنعت برسد و سعی ما این است که حتما با توجه به شرایط و اولویت‌های دولت مبنی بر رونق تولید و صادرات سهم مناسب تری نسبت به سال گذشته برای صنعت و معدن دریافت کنیم اما پیشنهاد ما تسهیلات ۴۰ درصدی است که امیدواریم به تصویب برسد.

ایلنا: طی هفته‌های گذشته شاهد رفت و آمد گروه‌های مختلف اقتصادی از کشورهای گوناگون هستیم، چه میزان از این مذاکرات به انعقاد تفاهم نامه همکاری منجر می‌شود؟

بنگاه‌ها براساس سیاست‌ها و روش‌هایی که برای توسعه فعالیت‌هایشان دارند اقدام به مذاکره با طرف خارجی می‌کنند اما با باز شدن فضای اقتصادی کشور بسیاری از این مذاکرات و گفتگو‌ها به انعقاد تفاهم نامه نیز منجر خواهد شد البته در حال حاضر بسیاری از این ملاقات‌ها در حد مذاکره است.

ایلنا: در این مدت از چه کشورهایی به ایران آمده‌اند؟

 از کشورهای آلمان، روسیه، سوئد، ایتالیا و ژاپن آمده‌اند و مذاکراتی نیز صورت گرفته است.

ایلنا: این مذاکرات بیشتر در چه زمینه‌هایی بوده است؟

در زمینه لوازم خانگی، صنایع پتروشیمی و نساجی گروه‌هایی آمده‌اند به عنوان مثال یک گروه بسیار بزرگ از تولیدکنندگان صنایع نساجی هفته گذشته به ایران آمدند و ملاقاتی با انجمن مربوطه داشتند و سیاستهای تولید و صادرات در همکاری‌های مشترک مورد توجه قرار گرفت.

ایلنا: مذاکرات گروه نساجی به کجا رسید؟

در حال حاضر در حال تکمیل اطلاعات خود هستیم، در حالی که سالهای سال است ما از این صنایع در کشور استفاده می‌کنیم اما باید در جهت توسعه و به روز شدن آن تلاش کنیم!

ایلنا: آیا چشم انداز شما برای مذاکرات تیر ماه و گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای مختلف روشن است؟

بله، در بخش اقتصادی و توسعه صنعتی حتما اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و ما امیدوارم صنایع خود را با ظرفیت‌هایی که بوجود خواهد آمد گسترش دهیم.

کد خبر : ۲۷۳۸۷۴