خبرگزاری کار ایران

کیومرث کرمانشاهی در گفت و گو با ایلنا:

مناطق آزاد مى توانند پایلوتى جهت تجارت آزاد باشند

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۹۶۷

درآمد منطقه آزاد هم که از محل درآمد تجارت و فروش زمین و... است این روز ها کفاف هزینه زیر ساختها راکه سنگین است نمی دهد بنابراین نیازمند یک اقدام اساسی است

کیومرث کرمانشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص احداث مناطق آزاد، گفت: سابقه ایجاد مناطق آزاد در کشورمان به 25 سال پیش بازمی گردد اما از ابتدا ما اساس کار را اشتباه بنا کرده ایم. برخلاف دنیا در کشورمان اول شهر می سازیم بعد به فکر زیرساخت هستیم، مناطق آزاد هم از این قاعده مستثنى نیست چراکه اول گفته ایم مناطق آزاد و بعد شروع کرده ایم به ایجاد زیرساخت های آن و با توجه به این مهم، برنامه ها در این مناطق آنگونه که باید و شاید به اجرا در نمی آید.

وی ادامه داد: درآمد منطقه آزاد هم که از محل درآمد تجارت و فروش زمین و... است این روز ها کفاف هزینه زیر ساختها را که سنگین است نمی دهد بنابراین نیازمند یک اقدام اساسی است، به طور مثال امارات که تصمیم مى گیرد منطقه آزاد جبل على را ایجاد کند، دولت امارات بودجه لازم را اختصاص و بعد از اتمام زیر ساختها صاحبان کسب و کار را دعوت به شروع کار مى کند اما درکشور ما این اقدام برعکس است.

معاون کل اسبق سایزمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: مناطق آزاد قانون خاص دارد و قطعاً به اقتصاد کشور کمک مى کند. حال باتوجه به این قانون باید اقدامات را هدایت کرد و در دستور کار قرار داد.

وی به فعالیت های بانکی در این مناطق نیز اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد همانند دیگر بخشهاى اقتصاد کشور است. وقتى که حضور بانکهاى خارجى دراقتصاد کشور بسته است نمی توان انتظار داشت که آنان در مناطق آزاد ما حضور داشته باشند و لذا مناطق آزاد هم از این قاعده مستثنى نیستند و کارکرد این مناطق نیز ناقص است.

وی تصریح کرد: در کشور حدود هفت منطقه آزاد و بیش از بیست منطقه ویژه ایجاد شده است که هر کدام هم کارکرد خاص و منطقه اى خود را دارد بنابراین باید از هرکدام یک انتظار داشت. منطقه آزاد یعنى منطقه اى که از نظر قلمرو سیاسى جزو سرزمین اصلى ولى از نظر تجارى خارج از قلمرو گمرکى کشور است ولی با این تفاوت که مناطق ازاد مى توانند پایلوتى جهت تجارت آزاد باشند.

کرمانشاهی گفت: علیرغم تمام مشکلات حداقل کارى که این مناطق طی این سالها انجام داده اند توسعه بخشى از زیر ساختها و ایجاد اشتغال در مناطق و کمک به اقتصاد و تجارت کشور بوده است و امیدواریم فعالیت های آنان هرچه بهتر انجام و اقتصاد ایران بهبود یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز