خبرگزاری کار ایران

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار خبر داد :

سهم ۵۰ میلیاردی تخم مرغ را پرتقال خورد!

با ارائه گزارشی که از وضعیت مرغداران به وزارت جهاد ارسال شد مقرر شد رقمی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان به مرغداران مرغ تخم گذار داده شود اما در بازار شب عید این مبلغ به سازمان تعاون روستایی برای خرید پرتقال داده شد!

فرزاد طلا کش، دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که چرا از عرضه تخم مرغ در بورس کالا استقبالی نشد؟، اظهار داشت: به دلیل عدم زیرساخت مناسب و نبود برندینگ و اینکه سیستم عرضه تخم مرغ در کشور ما به صورت بنکداری است عرضه تخم مرغ در بورس کالا موفق نبود.

وی با اشاره به اینکه تنها ۸ درصد تخم مرغ‌ها در کشور به صورت بسته بندی است افزود: تخم مرغ شناسنامه دار در کشور اندک است اما در خصوص قیمت گذاری تفاوتی با سایر تخم مرغ‌های باز ندارد.

۷۳ هزار تن تخم مرغ صادر شد

طلاکش با اشاره به میزان صادرات تخم مرغ در سال ۹۳ گفت: در سال گذشته ۷۳ هزار تن تخم مرغ صادر شد که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۲ این میزان ۲ برابر شده است.

وی با بیان اینکه صادرات تخم مرغ در فروردین ماه نیز ۲ برابر شد تصریح کرد: تا تاریخ ۲۵ فروردین ماه امسال میزان صادرات تخم مرغ به ۳۴۰۰ تن رسید این در حالی است که در ۳۱ فروردین ماه سال ۹۲ رقم صادرات ۱۶۳۰ تن بوده است.

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشورهای هدف صادراتی تخم مرغ را عراق افغانستان و به صورت محدود ترکمنستان عنوان کرد و گفت: به کشورهایی نظیر عمان، بحرین و تاجیکستان هم به صورت بسیار محدود صادرات تخم مرغ انجام می‌شود اما بیشتر پودر تخم مرغ که کاربرد آن صنایع غذایی است به کشورهای دور دست ارسال می‌شود.

وی هدف صادرات تخم مرغ برای امسال را ۸۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: به دلیل اوضاع نامناسب فروش تخم مرغ در داخل کشور باید بیشتر توجه به بحث صادرات این محصول باشد.

تولید ماهیانه۲۷۰۰ تن تخم مرغ

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار گفت: در هر ماه ۲۷۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود اما در حالی که قیمت تمام شده تخم مرغ ۴۱۰۰ تومان است این محصول ۱۱۰۰ تومان پایین‌تر به فروش می‌رسد و در حال حاضر ۲۲۰۰ تومان درب مرغداری عرضه می‌شود و هر روز بهای آن در حال کاهش است.

۵۰ میلیارد تومان به نام تخم مرغ و به کام پرتقال

طلاکش با انتقاد از اقدام وزارت جهاد کشاورزی در بازار شب عید گفت: با ارائه گزارشی که از وضعیت مرغداران به وزارت جهاد ارسال شد مقرر شد رقمی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان به مرغداران مرغ تخم گذار داده شود اما در بازار شب عید این مبلغ به سازمان تعاون روستایی برای خرید پرتقال داده شد!

وی گفت: با این اقدام وزارت جهاد نه مرغداران از وضعیت نابسامان خود‌‌ رها شدند و نه آبرویی برای بازار پرتقال در شب عید باقی ماند!

طلاکش گفت: در صورتی که وزارت جهاد ظرف ۴۸ ساعت آینده اقدامی برای خرید تخم مرغ و ذخیره سازی آن انجام ندهد بسیاری از مرغداران اعلام ورشکستگی خواهند کرد.

کد خبر : ۲۷۰۵۰۸