خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با ایلنا عنوان کرد:

برخوردهای قضایی، عامل افت قیمت ارز

برخی افراد در گذشته از ظرفیت‌های ارزی برای رانت‌جویی بهره می‌برده و از ظرفیت سودآوری بازار ارز و خارج از مسیر عملیات حق‌العمل کاری، مرتکب اعمال دیگری می‌شدند، باعث بروز آشفتگی‌هایی در بازار شده بودند که برخورد دستگاه قضا با این افراد باعث افت بازار ارز در شرایط فعلی شده است.

ابوذر ندیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص نوسانات و افت شدید قیمت بازار ارز و سکه در روزهای منتهی به پایان سال در گفت وگو با ایلنا، اظهار داشت: اگر مشکلی در خصوص واردات کالای خارجی به کشور پیش آید، این مسئله بر روی قیمت ارز تاثیر خواهد گذاشت.

ندیمی تصریح کرد: بنابراین اگر فرصت تامین ارز به منظور استفاده در تبادلات بین‌المللی برای همه به وجود آید، دلیلی ندارد که افراد در بازار عرضه و تقاضا به دنبال کالایی باشند که دچار نوسان قیمت باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عامل بعدی تاثیرگذار در قیمت ارز را وجود تنگناهایی عنوان کرد که سبب می‌شوند خاصیت کالایی ارز از بین رفته و باعث افت قیمت آن شود.

ندیمی گفت: نکته دیگری که می‌توان آن را در نوسانات فعلی قیمت ارز موثر دانست، تاثیرات مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1 در بازار است، این مسئله نیز می‌تواند باعث کاهش ارزش قیمت ارز در بازار باشد.

وی در ادامه افزود: چراکه اگر مذاکرات به دست‌آوردهای مطلوبی منجر شود، طبیعی است بسیاری از موانعی که باعث تاثیرگذاری در قیمت ارز می‌شود، از بین برود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت که بیشترین علل کاهش قیمت ارز در چند نکته خلاصه شده؛ مسائلی مانند بحث سیاست خارجی کشور، برخوردهای قضایی با برخی از مفسدین اقتصادی، فعالیت‌های این افراد مشکلاتی را در بازار ایجاد کرده‌ که باعث بروز نگرانی‌هایی برای صاحبان سرمایه می‌شود.

وی گفت: عامل دیگری را نیز که می‌توان در بروز این نوسانات تاثیرگذار دانست، انجام برخی از عملیات‌های صرافی‌ها در بازار به دلیل موضوعات قضایی، سیاسی و اجتماعی است.

ندیمی در خصوص مسائل قضایی تاثیر‌گذار در بازار ارز، عنوان کرد: برخی افراد در گذشته از ظرفیت‌های ارزی برای رانت‌جویی بهره برده و از ظرفیت سودآوری بازار ارز و خارج از مسیر عملیات حق‌العمل کاری، مرتکب اعمال دیگری می‌شدند، باعث بروز آشفتگی‌هایی در بازار شده بودند که برخورد دستگاه قضا با این افراد باعث افت بازار ارز در شرایط فعلی شده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین برخورد با این مفسدان اقتصادی، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در نوسانات اخیر بازار ارز و سکه است.

کد خبر : ۲۶۰۳۸۷