خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ؛

زنجیره تامین صنعت هوانوردی ریالی می‌شود/واگذاری بهره‌برداری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی

زنجیره تامین صنعت هوانوردی ریالی می‌شود/واگذاری بهره‌برداری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی
کد خبر : ۱۶۱۹۱۸۵

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر واگذاری بهره‌برداری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی، توسعه هوانوردی عمومی را فرصت دانست و گفت: هوانوردی عمومی بستری است برای ورود سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط به صنعت هوانوردی است.

به گزارش ایلنا، حسین پورفرزانه ضمن آروزی پیشرفت و توسعه برای صنعت هوانوردی، چارچوب مفهومی و اجرایی سازمان هواپیمایی کشوری در مسیر رشد صنعت هوانوردی را تبیین کرد و گفت: درک صحیح از تفاوت دو مفهوم «تولید ثروت» و «توزیع ثروت» برای طراحی سیاست‌های راهبردی در هر سازمان حیاتی است.

پورفرزانه تولید ثروت حاصل دانش، نوآوری و سرمایه‌گذاری هدفمند برشمرد و گفت: در حالی‌که توزیع ثروت نتیجه بهره‌برداری از منابع موجود است. پایه این دو مسیر در نوع قدرت نهفته است: قدرت یا «قانون پایه» (Law Base) است یا «دانش پایه» (Knowledge Base). که حرکت از قدرت قانون پایه به قدرت دانش پایه، مسیر رشد پایدار را شکل می‌دهد و حاصل آن عبور از مدیریت توزیع ثروت به سمت مدیریت تولید ثروت است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در صنعت هوانوردی که مأموریت اصلی آن جابه‌جایی امن و ایمن بار و مسافر است، دارای چهار رکن کلیدی می‌ باشد: 1. ناوگان هوایی: شامل انواع پرنده 2. فرودگاه‌ها: زیرساخت‌های پشتیبان عملیات هوایی 3. صنعت پشتیبان: تأمین‌کننده نیازهای فنی، مهندسی و لجستیکی دو رکن فوق. 4. نیروی انسانی: مغزافزار و سرمایه فکری برای پیشبرد و نگهداشت سه رکن اول است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ترغیب سرمایه‌گذاری هدفمند بخش خصوصی در این چهار رکن باید انجام شود و در این رویکرد، نیروی انسانی نه صرفاً یک هزینه، بلکه عاملی مؤثر در تولید ثروت تلقی می‌شود و یکی از راهکارهای کلیدی برای جذب سرمایه، استفاده از مدل‌های جمع‌سپاری و جذب سرمایه‌های خرد است.

پورفرزانه، مدل پیشنهادی حکمرانی را اقتصاد مردم‌پایه گفت و تصریح کرد: صنعت ساختمان با رگولاتوری شهرداری‌ها نمونه‌ای عملی از حکمرانی اقتصاد مردم‌پایه هستند و در این مدل طراحی و اجرا توسط بخش خصوصی به کمک ساختار نظام مهندسی و نظارت کیفی بر اجرا توسط بخش خصوصی به کمک ساختار نظام مهندسی و هدایت و تنظیم گری در چارچوب ضوابط حاکمیتی صورت می گیرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه این مدل می‌تواند الهام‌بخش طراحی ساختار حکمرانی صنعت هوانوردی باشد، افزود: در این راستا، راه‌اندازی نظام مهندسی هوانوردی به منظور واگذاری اجرای پروژه‌ها به نهادهای دانش‌بنیان پیشنهاد می‌شود. همچنین ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در این صنعت، ابزار توانمندی برای هدایت سرمایه‌ها به سمت بخش‌های مولد خواهد بود.

در ادامه ضمن اشاره به واگذاری بهره‌برداری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی و توسعه هوانوردی عمومی را فرصت دانست و گفت: هوانوردی عمومی بستری است برای ورود سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط به صنعت هوانوردی و این حوزه، پتانسیل بالایی برای مردمی‌سازی بهره‌برداری از صنعت دارد و می‌تواند مشابه پلتفرم‌های حمل‌ونقل شهری مانند اسنپ و تپسی، زمینه‌ساز تحولی در بازار خدمات هوانوردی باشد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری احیای صنعت پشتیبان را ضرورت راهبردی عنوان کرد و گفت: نبود صنعت پشتیبان یکی از ضعف‌های جدی فعلی صنعت است و از دلایل دلاری بودن قیمت بلیت، وابستگی به قطعات و خدمات OEMهاست. که با تقویت صنعت پشتیبان در داخل، می‌توان بخش عمده‌ای از زنجیره تأمین را ریالی کرد که نهایتاً منجر به کاهش هزینه‌ها و قیمت بلیت خواهد شد.

وی سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی را فراتر از آموزش صرف دانست و گفت: آموزش نباید صرفاً به‌عنوان یک فعالیت هزینه‌بر دیده شود، بلکه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که مستقیماً به تولید ثروت منجر شود و تربیت نیروهای متخصص در قالب پروژه‌های واقعی و نیاز محور، مهم‌ترین مؤلفه پایداری منابع انسانی دانش‌بنیان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز