خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد :

تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی با نرخ ۴٠ درصد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۵۲۵

وزیر اقتصاد گفت: یکی از موضوعاتی که منجر به افزایش هزینه تامین مالی می‌شود افزایش نرخ سود سایر ابزارهای تامین مالی است. البته منظورم اوراق سپرده گواهی خاص با نرخ ٣٠ درصد نیست، اما موضوع فراگیر شدن این سودها است. بطوریکه اخیرا شرکت مپنا با نرخ ٣٢ درصد و سایر شرکت‌ها با نرخ ۴٠ درصد تامین مالی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احسان خاندوزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با بیان اینکه در وزارت اقتصاد تلاش کردیم تا امور محول را با جدیت بیشتری پیگیری تا برنامه‌های دولت را به نقطه مطلوب نزدیک کنیم، اظهار داشت: بین ١٣ بانک تحت مدیریت دولت تا از سال ١٣٩۴ تا پایان ١۴٠٠ حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان از دارایی مازاد بانک‌ها واگذار شد اما در سه سال توانستم بیش از ٩۵ همت دارایی مازاد این ١٣ بانک واگذار شد یعنی بطور میانگین سالانه ٣٨ همت از دارایی بانک‌ها را واگذار کردیم.

وی ادامه داد: همچنین از سال ١٣٩۴ تا ١۴٠٢ حدود ۵٢ همت سهام غیر بانکی را را زیرمجموعه‌های بانک‌ها را به فروش رساندیم که نیمی آن مربوط به سال گذشته است.

وزیر اقتصاد گفت: از ابتدای دولت تا امروز ٢٧۵ همت سرمایه بانک‌ها را افزایش دادیم بوده که این عدد رشد ١٢١ درصدی را داشته است و موضوع مهم اینکه از این رقم ١۵ درصد مربوط به تجدید ارزیابی است و مابقی افزایش سرمایه باکیفیت‌تر بوده‌است‌.

خاندوزی با اشاره به ساماندهی موسسات اعتباری که در سه سال گذشته انجام شد، افزود: موفق‌ترین تجربه ساماندهی موسسات مالی، موسسه نور بود و امسال هم اخبار خوبی درباره ساماندهی موسسات مالی ناتراز را اعلام می‌کنیم و به طور قطع از کنار مشکلات مزمن به راحتی عبور نمی کنیم و برخورد بدون تعارف با آنها داشتیم. 

وزیر اقتصاد درباره تامین مالی بانک محور در ایران اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات سال گذشته، سهم بانک‌ها برای تامین مالی بخش خصوصی از تامین مالی ٧۵ درصد و سهم بورس برای تامین مالی بخش خصوصی ٢۵ درصد است هر چند شاخص‌های بهبود پیدا کرده اما همچنان تامین مالی در ایران بانک محور است. 

خاندوزی با انتقاد از افزایش هزینه های تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که منجر به افزایش هزینه تامین مالی می‌شود افزایش نرخ سود سایر ابزارهای تامین مالی است. البته منظورم اوراق سپرده گواهی خاص با نرخ ٣٠ درصد نیست، اما موضوع فراگیر شدن این سودها است. بطوریکه اخیرا شرکت مپنا با نرخ ٣٢ درصد و سایر شرکت‌ها با نرخ ۴٠ درصد تامین مالی می‌کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز