خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری تشریح شد:

جزییات اجرای سد و نیروگاه «اومااویا» در سریلانکا

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۷۱۴

سخنگوی صنعت آب گفت: حضور در مجامع بین‌المللی از افتخارات مهندسی ایرانی است و هم‌اکنون در ۲۰ کشور جهان صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایلنا، عیسی بزرگ‌زاده، در نشست خبری افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در سریلانکا اظهار داشت: مگاپروژه چندمنظوره سد و نیروگاه در کشور سریلانکا توسط مهندسان توانمند ایرانی اجرا شده است.

وی افزود: به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، شرکت‌های توانمند ایرانی توانسته اند از هند تا آفریقا و از آمریکای چوبی تا آسیای میانه، پروژه های متعدد صنعت آب را در حوزه پیمانکاری و مشاوره اجرا کنند‌.

سخنگوی صنعت آب گفت: بزرگترین و پیچیده‌ترین پروژه های مهندسی مثل تونل‌هایی به طول ۵۰ کیلومتر در زیر زمین در شرایط خاص جغرافیایی، سدهای بزرگ و ... توسط متخصصان ایرانی تاکنون اجرایی شده که این مهارت و دانش را به‌دنبال داشته است.

وی تاکید کرد: امروز پیچیده‌ترین پروژه‌های صنعت آب و برق مثل پروژه چندمنظوره اومااویا توسط مهندسان ایرانی با موفقیت اجرا شود.

بزرگزاده خاطرنشان کرد: حضور در مجامع بین‌المللی از افتخارات مهندسی ایرانی است و هم‌اکنون در ۲۰ کشور جهان صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب داریم.

وی بیان داشت: سالی ۳.۵ میلیارد دلار ظرفیت صادرات خدمات مهندسی بین‌المللی داریم که تحریم‌های ظالمانه، سختی‌هایی را ایجاد کرده است‌. 

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه ۵۰ درصد سدهای بلند باستانی دنیا در ایران قرار دارد، گفت: ظرفیت صادرات سازه‌های فنی - مهندسی کشور سالانه ۳.۵ میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه  شرکت فراب به نمایندگی از جامعه مهندسی ایران این پروژه پیچیده را در خارج از کشور اجرا و به نتیجه رساند، افزود: کشور ما در حال حاضر ۱۰۲ مهندس مشاور رسمی و صاحب صلاحیت در رشته های مختلف دارد و در همین راستا ۱۴ هزار و ۶۲۳ پیمانکار فعال بوده و ۷۰۱ هزار نفر در این بخش به طور رسمی مشغول به کار هستند.

بزرگزاده تصریح کرد: در ساخت سدها از عناصر مقاومت و نفوذناپذیری استفاده می‌شود؛ به طوری‌که بیش از ۱۰۰ متر زیر سدها عایق نفوذناپذیر ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دانش سدسازی در کنار مهارت و امکان ساخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: در این زمینه توجه مهندسان ایرانی به مباحث غیرسازه‌ای، مهارت تامین مالی، مهارت کنترل پروژه، اعمال ملاحظات کنترل و مدیریت سیلاب و نیز اعمال ملاحظات مربوط به مباحث تغییر اقلیم قابل توجه است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی پروژه‌های مختلفی در صنعت آب و برق در بیش از ۲۰ کشور توسط جامعه ۷۰۱ هزارنفری مهندسین مشاور ایرانی در حال انجام است، افزود: در کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ، ۱۰۶ کشور عضو هستند و ایران نیز از سال ۱۳۷۴ به عضویت این کمیسیون درآمد و ۲۳ کمیته داخلی ذیل این امر در کشور ایجاد شده است.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین ایران در کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی از سال ۱۳۴۷ عضو شده و در این زمینه حدود ۱۰ کمیته استانی در کشور فعال شده است؛ در این کمیسیون ۷۸ کشور عضو هستند و سالانه ۱۰ها مقاله و تحلیل معتبر مهندسان ایرانی حاصل کار بین صنعت و دانشگاه در نشریات عرصه بین الملل مختلف به چاپ می‌رسد.

۵۰۰ میلیون دلار بابت اومااویا هزینه شد

در ادامه محمد حیدری با اشاره به اینکه سد چند منظوره اومااویا جزو پروژه‌های منحصر به فرد مهندسی محسوب می‌شود، گفت: هزینه اجرای پروژه سد اومااویا ۵۰۰ میلیون دلار بود که به صورت نقدی به مجری ایرانی پرداخت شد.

وی گفت: مقدمات ساخت سد چند منظوره اومااویا به دنبال توافق مقامات دولتی ایران و سریلانکا در سال ۱۳۸۷ آغاز و شرکت مهندسی فراب به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و مجری پروژه انتخاب شد.

مدیرعامل فراب افزود: پس از مطالعات مقدماتی و طی تشریفات اولیه، عملیات اجرایی پروژه اعم از طراحی، نظارت و اجرای طرح از سال ۲۰۱۶ شروع شد و در حال حاضر این پروژه آزمایش‌های اولیه را با موفقیت سپری کرده و آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه جغرافیای سریلانکا یک جغرافیای منحصربفرد است که منابع بارشی آن موسمی است، افزود: به دلیل محدودیت‌های زیادی که سریلانکا در حوزه تامین سوخت برای تولید انرژی دارد، موضوع تامین برق از طریق نیروگاه‌های برقابی در این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حیدری ادامه داد: با اجرای طرح چند منظوره اومااویا که در ۲۳۰ کیلومتری پایتخت کشور سریلانکا واقع شده است، آب مازاد رودخانه‌های اومااویا و ماهاتوتیلااویا در دو حوضه آبریز مجزا به منطقه کم آب همین استان منتقل می‌شود تا علاوه بر تامین آب کشاورزی برای ۵ هزار هکتار از اراضی منطقه، همچنین از آن برای تولید برق به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات استفاده شود.

وی گفت: این پروژه از نظر اجرای ۲۳ کیلومتر تونل با دو دستگاه TBM بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین تونل های عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضا‌هایی در عمق ۷۵۰ متری زمین که به آن مقار می‌گویند، جزو پروژه‌های منحصر به فرد مهندسی محسوب می‌شود.

حیدری در مورد سختی‌های فرایند احداث این نیروگاه چندمنظوره گفت: جریان‌های آبی پرفشار، بارش‌های سنگین موسمی، تفاوت فرهنگی با مردم محلی، بعد مسافت محل اجرای پروژه با ایران، پوشش جنگلی منطقه و عدم دسترسی به جاده از جمله مشکلات فرایند ساخت بود که البته هیچکدام از این مشکلات مانع این نشد که مهندسان ایرانی پروژه را با بهترین شکل ممکن اجرایی نکنند.

مدیرعامل شرکت فرآب با تاکید بر اینکه هزینه اجرای پروژه سد اومااویا ۵۰۰ میلیون دلار بود که به صورت نقدی به مجری ایرانی پرداخت شد، گفت: در فرایند احداث این پروژه به دلیل اهتمام ویژه‌ای که مجری ایرانی به حل مشکلات جوامع محلی داشت و عملیات آبرسانی به چندین روستا در منطقه را اجرایی کرد، در فرایند احداث پروژه جایزه مسئولیت اجتماعی را در سطح بین المللی دریافت کرد.

مدیرعامل شرکت فراب در ادامه گفت: یکی از افتخارات ما در جریان ساخت سد چند منظوره اومااویا این بود که با وجود سختی‌های بسیار زیاد فرایند ساخت سد، هیچگونه خسارت جانی و مالی نداشتیم و تمامی استاندارد‌های زیست محیطی و بهداشتی مرتبط با پروژه‌های سدسازی نیز در این خصوص رعایت شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز