خبرگزاری کار ایران

جزییات همکاری های اقتصادی ایران و روسیه تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۶۰۶

وزیر نفت گفت: ارزش صادرات ایران به روسیه هم به لحاظ حجمی و ارزشی رشد داشته است همکاری اقتصادی نه تنها منجر به رشد اقتصادی دو کشور خواهد شد بلکه زمینه ترقی سایر کشورهای منطقه را فراهم خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جواد اوجی در مراسم هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه اظهار داشت: این نشست در فضایی برگزار می شود که رژیم صهیونیستی با حمایت همه جانبه مدعیان دروغین حقوق بشر و سکوت سازمان ملل به نسل کشی در غزه ادامه می دهد، ابتدا تمایل دارم این جنایات را محکوم کنم.

وی افزود: همکاری دو کشور ایران و روسیه در عالیترین سطح قرار دارد و تصمیمات اخذ شده تحت حمایت همه جانبه روسای جمهور دو کشور قرار دارد، سفر هیات عالیتربه روسیه به ریاست آقای نواک به تهران نشان از عزم جدی طرفین برای گسترش بیش از پیش همکاریهای دوجانبه است.

وزیر نفت گفت: بنده بعنوان رییس این کمیسیون مشترک باور دارم یک فرصت تاریخی برای دو کشور بوجود آمده و بیش از هر زمان دیگر بهم نزدیک شده اند بعنوان مثال با بررسی روند صادرات ایران به روسیه رشد قابل قبولی را در مجموعه بخش ها شاهد هستیم.

وی بیان داشت: ارزش صادرات ایران به روسیه هم به لحاظ حجمی و ارزشی رشد داشته است همکاری اقتصادی نه تنها منجر به رشد اقتصادی دو کشور خواهد شد بلکه زمینه ترقی سایر کشورهای منطقه را فراهم خواهد کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: با وجود همکاری‌های نزدیک تجاری دو کشور در سال‌های اخیر، ایران و روسیه جزو نخستین شرکای تجاری یکدیگر نیستند، این در حالی است که بازار چند  ۱۰ میلیارد دلاری روسیه فرصت مناسبی برای حضور ایران است. همچنین روسیه به‌عنوان صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی می‌تواند منبع مهمی برای واردات این محصولات به ایران باشد.  از سویی می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب و اتخاذ تدابیر لازم به توسعه همکاری‌ها و رشد قابل توجه دست یابیم.

وی تاکید کرد: در دو روز گذشته در حوزه‌های تجاری اقتصادی، سیاسی، انرژی، حمل و نقل و ... تفاهم‌نامه‌ها و اسناد مختلفی را نهایی کردیم تا توسعه همکاری‌ها فراهم شود.

اوجی با بیان اینکه تاکنون گام‌های محکمی برداشته شده، افزود: اگر بیشتر تلاش کنیم، روند همکاری‌ها شتاب بیشتری خواهد گرفت و به نتایج ثمربخشی منجر می‌شود. 

وی گفت: ایران و روسیه طی سه روز اخیر در ۱۱ زمینه مختلف تفاهم‌نامه همکاری و مذاکرات جدی داشتند.

وزیر نفت ادامه داد: همکاری در حوزه نفت و گاز و تلاش برای اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه‌های فی مابین در زمینه‌های مختلف مانند توسعه ۸ میدان نفتی که از سوی شرکت‌های روس در مرحله تفاهم‌نامه، قرارداد و اجرا هستند، انجام شده که برخی از این میدان‌ها هم به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی یادآور شد: همکاری در زمینه ایجاد قطب گازی، تجارت گازی، سوآپ فرآورده‌های نفتی، ارتقای سیستم‌های میان بانکی و مالی، تقویت همکاری‌ها در زمینه کشاورزی، توسعه همکاری در حوزه حمل و نقل به‌ویژه ساخت خودرو و واگن‌های قطار، تداوم مذاکرات قراردادهای تجاری راه‌آهن رشت آستارا، پروژه برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار اینچه‌برون، رفع موانع گمرکی، تأسیس نیروگاه سیروک و توسعه همکاری‌های صلح‌آمیز فضایی و هسته‌ای از دیگر موارد همکاری ایران و روسیه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز