خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا:

آمادگی ایران برای صادرات برق تجدیدپذیر به ترکیه، افغانستان و پاکستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۹۰۲

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: بنا بر این است که برق تجدیدپذیر ۸ ماه از سال صادر و ۴ ماه به مصرف داخل برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود کمانی در نشست حاشیه‌ای نمایشگاه صنعت آب و انرژی‌های تجدیدپذیر در پاسخ به ایلنا، درباره صادرات برق تجدیدپذیر اظهار داشت: بنا بر این است که برق تجدیدپذیر ۸ ماه از سال صادر و ۴ ماه به مصرف داخل برسد.

وی کشورهای مقصد صادرات برق تجدیدپذیر ایران را کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان عنوان کرد.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: طی ۸ ماه از سال مشکلی برای تامین برق داخل نداریم و برق را صادر می کنیم.

کمانی رقم صادرات برق را از این مسیر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات عنوان کرد و افزود: طبق دستورالعمل تصمیم بر این است که کنسرسیومی از بخش خصوصی نیز امکان احداث و صادرات برق تجدیدپذیر را داشته باشند.برای چهار ماه گرم سال هم می‌توانند برق خود را از طریق تابلوی سبز در داخل به فروش برسانند که قیمت آن معادل صادراتی است.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران در ادامه گفت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به یک هزار و ۱۲۲ مگاوات رسید.

وی افزود: این ظرفیت نسبت به ابتدای شروع به کار دولت ۳۰ درصد رشد یافته است.

معا‌ون وزیر نیرو ادامه داد: اکنون ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر در حال ساخت داریم که با احداث انها طرفیت به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وی در باره امکان اتصال به شبکه سراسری خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم با توانیر انجام شده و تا سقف ۱۵ هزارمگاوات اتصال به شبکه مشکلی نخواهد داشت.

کمانی گفت: برای بالاتر از ۱۵ هزار مگاوات نیاز است اقدام‌های خاصی صورت گیرد که به تدریج انجام خواهد شد.

وی ایجاد دیسپاچینگ مخصوص انرژی‌های تجدیدپذیر را یکی از این اقدام‌ها برشمرد که باید احداث شوند همچنین نیاز است در زمینه ذخیره‌سازها اقدام‌هایی صورت گیرد.با تصویب این سند ستاد توسعه زنجیره تشکیل می‌شود تا رصد کند و به برنامه مدنظر می رسیم.

وی درباره برنامه ساخت کارخانه‌های تولیدکننده تجهیزات نیروگاهی تجدیدپذیر در کشور تشریح کرد: سال گذشته احداث کارخانه در شهر خوی را داشتیم و بخش ویفر و سلول در حال ساخت است؛ البته یک حلقه مفقوده به اسم پلی سیلیکون داریم که هنوز کاری روی آن انجام نشده است.

در بخش نیروگاه‌های خورشیدی بحث اینورتر را داریم؛ در این زمینه سه کارخانه با ظرفیت‌های ۵ کیلووات برای نیروگاه‌های خانگی هستند که خوشبختانه از این نظر با مشکلی مواجه نیستیم. دو کارخانه نیز توانستند برای خط تولید خود با ظرفیت ۲۵۰ و ۱۰۰ کیلووات اینورتر ایجاد کنند. همچنین طی ماه گذشته دو کارخانه توانستند ظرفیت متوسط تولید خود را افزایش دهند. همچنین با همکاری جهاد دانشگاهی در حال تلاش برای تولید اینورترهایی با ظرفیت یک مگاوات هستیم. خوشبختانه سایر اقلام نیروگاه داخلی هستند.

معاون وزیر نیرو در ادامه با اشاره به پیش‌بینی تولید ۴ هزار مگاوات برق تجدید پذیر توسط صنایع بزرگ، بیان کرد: تاکنون برای بیش از ۳۱۰۰ مگاوات پروانه صادر شده و برخی از پروژه‌ها در حال ساخت هستند. امکان بهره‌مندی صنایع کوچک و متوسط از ظرفیت خورشیدی پیش بینی شده است و شرکت‌ها می‌توانند در شهرک‌های خورشیدی یا زمین‌های موجود در کارخانه خود اقدام به این مهم کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز