خبرگزاری کار ایران

تفاهم‌نامه اعطای تسهیلات ریالی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ارزش 30 هزار میلیارد تومان امضا شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۶۱۱

تفاهم نامه اعطای تسهیلات ریالی به نیروگاه های تجدیدپذیر با مقیاس متوسط با ظرفیت حداکثر سه مگاوات بین محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) و محمد صادق خیاطیان، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی در ساتبا مبادله و امضا شد.

به گزارش ایلنا از  وزارت نیرو، محمود کمانی، مدیرعامل ساتبا در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: در ابتدای دولت برنامه توسعه تولید ۱۰ هزار مگاوات توسعه انرژی تجدیدپذیر اعلام شد، اما همزمان در پی جلسات برگزار شده با مقامات ارشد، شورای عالی انرژی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصوبات برنامه هفتم، توسعه ۳۰ هزار مگاوات طی ۵ سال برنامه‌ریزی و مقرر شد ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات تا پایان کار دولت سیزدهم ایجاد شود.

وی افزود: در مجموع روند ساخت حدود ۱۱ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در حال انجام است و پیشرفت آنها در حال رصد شدن است.

کمانی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در این زمینه تامین منابع مالی برای ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر است که برای آن سبدهای مالی مختلفی درنظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: به همین منظور پیش از این تفاهم‌نامه‌ای با صندوق توسعه ملی به ارزش ۵ میلیارد دلار منعقد شده است تا بخشی از منابع مالی مورد نیاز توسعه حوزه تجدیدپذیر تامین شود. مقرر شده است منابع مالی برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر با مقیاس متوسط تا حداکثر سه مگاوات تامین شود.

وی تصریح کرد: طبق قانون ماده ۱۶ جهش تولید دانش‌بنیان منابعی از صنایع که بالای یک مگاوات مصرف دارند دریافت خواهد شد که این منابع صرف توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر می‌شود. صنعتی که خود احداث کننده نیروگاه باشد از پرداخت آن معاف خواهد شد و اگر اقدام نکند یا باید برق خود را از تابلوی برق سبز تامین کند و یا مبلغی به میزان برق تجدیدپذیر در قبوض برق، درج و از آنها اخذ می شود.

کمانی تاکید کرد: کل این منابع صرف توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر می شود، ۵۰ درصد مبالغ دریافتی برای پرداخت مطالبات نیروگاه های تجدیدپذیر و ۲۵ درصد در اختیار صندوق نوآوری و شکوفایی برای اعطای تسهیلات قرار می‌گیرد.

محمد خیاطیان، مدیرعامل صندوق نواوری و شکوفایی نیز در ایین نشست خاطرنشان کرد: در کشور ما توسعه تجدیدپذیرها در اولویت برنامه دولت و ریاست جمهوری قرار گرفته است، بنابراین پرداخت محوری به آن در ساتبا و دولت بسیار مبارک است.

مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه برنامه وزارت نیرو، ایجاد زیرساخت برای تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر است، عنوان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در این زنجیره ارزش، از ظرفیت تکنولوژی و بومی شرکت دانش بنیان استفاده می کند و باید در این زنجیره به دانش فنی توجه کافی داشته باشیم که اگر اینگونه نباشیم به کشورهای توسعه یافته در این زمینه وابسته می‌مانیم.

خیاطیان اظهار کرد: دولت برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر برنامه دارد و مقرر شد با کمک ساتبا از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان استفاده شود. برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر با ظرفیت حداکثر سه مگاوات از دانش تکنولوژیکی دانش‌بنیان ها کمک گرفته شود، اعتقاد داریم این شرکت‌ها می‌توانند در گلوگاه‌ها به کمک این زنجیره ارزش بیایند و نیازهای آن را رفع کنند.

وی با تاکید بر اینکه عاملی مهم در شکل گیری این زنجیره ، موضوع تامین مالی است که در این زیست بوم حیاتی است، اضافه کرد: اگر به دنبال ایجاد ۱۰ هزار مگاوات انرژی هستیم، تجمیع منابع مالی بسیار مهم است که خوشبختانه ظرفیت قانونی آن در وزارت نیرو، ساتبا و صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده و تجمیع منابع آن برکات زیادی خواهد داشت.

خیاطیان گفت: با اتفاق امروز یکی از مهمترین برنامه‌های کشور مربوط به بهره وری و انرژی تجدیدپذیر رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز