خبرگزاری کار ایران

معاون راه‌آهن در گفت‌وگو با ایلنا:

فروش رانتی بلیت قطار به گروه‌های خاص نداریم/ تمام واگن‌ها تهویه دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۶۹۷

معاون راه‌آهن اظهار داشت: واقعیت این است که تعداد ناوگان ما نسبت به تعداد تقاضای سفر کم است و تعداد قطارها متناسب با تقاضای بلیت به مردم نیست و باید دولت و مجلس در بودجه ریزی و اعتبارات به راه آهن کمک کنند. هم در بخش لکوموتیو و هم در بخش ناوگان مسافری، ما احتیاج داریم که بخش غیردولتی و دولتی سرمایه‌گذاری کنند.

میرحسن موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت مدیره دو استراتژی ارتقای کیفیت در خدمات مسافری و همچنین ارتقای کمیت را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: در بخش ناوگان حدود 700 واگن مستعمل، از رده خارج شده و به جای واگن هایی با عمر بالای 45 سال که تهویه نداشتند، تعدادی واگن مسافری نو یا واگن بازسازی شده سطح یک و سطح دو وارد راه آهن شده‌ است و در حال حاضر در هیچ کجای راه آهن واگن بدون تهویه نداریم.

وی با اشاره به کاهش تاخیر در حمل و نقل ریلی گفت: برای کاهش تاخیر حرکت از مبدا و تاخیر حرکت از مبدا تا مقصد اقداماتی انجام شده که در نتیجه آن در سال گذشته حدود 25 درصد تاخیر مدت زمان را کاهش دادیم و در حال حاضر متوسط تاخیر از مبدا تا مقصد کمتر از 30 دقیقه و تاخیر حرکت از مبدا کمتر از 30  ثانیه است.

معاون راه‌آهن درباره اجرای رتبه‌بندی قطارها ادامه داد: رتبه‌بندی قطار به اجرا رسید بنابراین مسافر از همان ابتدا می‌داند چه قطار با چه کیفیتی خریداری می‌کند و به همان نسبت هم خدمات مطالبه می‌کند و راه‌آهن هم بر عملکرد شرکت‌های مسافری نظارت دارد.

موسوی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارتقای کمیت در حمل و نقل ریلی افزود: در سال گذشته تعداد 29 میلیون و 670 هزار مسافر از طریق حمل و نقل ریلی جابجا شد که نسبت به سال 1400 به میزان 43 درصد افزایش داشت. در 7 ماه امسال، 18 میلیون و 890 هزار مسافر جابجا شد که بیشترین عدد در جابه جایی مسافر نسبت به دوره‌های مشابه است.

وی در پاسخ به این سوال که چطور با با وجود مشکلاتی که در حوزه ناوگان و لکوموتیو و کاهش واگن‌های مسافری رکورد جابه جایی مسافر شکسته شده، اظهار داشت:  این موضوع در سه بخش قابل تحلیل است. اول اینکه یک سری مسیرهایی داشتیم که ضریب اشغال قطارها به دلیل عدم وجود تقاضای سفر کم بود. این مسیرها را جابجا کردیم و به مسافرهای آن به عنوان مسافر بین راهی، سهمیه دادیم. قطارهایی که ضریب اشغال آنها 40 یا 50 بود با جابجایی مسیر، به 90 تا 95 درصد رسید که این برنامه‌ریزی مناسب در بعضی مسیرها رخ داد.

معاون مسافری راهآهن افزود: موضوع دیگر این است که با افزایش بهره‌وری واگن‌ها و چرخشی کردن آنها مدت زمان توقف واگن را در مبدا یا مقصد کاهش دادیم و دلیل سوم  استقبال قابل توجه مردم از قطارهای بین شهری و حومه‌ای بوده این موضوع به، ایمنی، رفاه در قطارها و متناسب بودن قیمت بلیت قطار نسبت به جاده برمی‌گردد.

موسوی همچنین درباره انتقادات مردم از کمبود بلیت و اینکه آیا گروه‌هایی اعم از افراد یا شرکت‌ها سهمیه‌ خاصی در بلیت‌های قطار دارند و در فروش بلیت به صورت اینترنتی محدودیت یا سهمیه خاصی برای برخی افراد وجود دارد، گفت:  بلیت‌های راه آهن با نظارت دقیق و منطقی توزیع می‌شود بطوریکه در چند سال گذشته ما هیچ گلایه و شکایتی از گران فروشی و بازار سیاه بلیت نداشتیم و اگر بوده بسیار انگشت شمار بوده و آن هم به صورت جعل بلیت بوده‌است چراکه امکان ندارد کسی از طریق سیستم فروش بلیت، بتواند گران‌فروشی کند. بلیت‌هایی که عرضه می‌کنیم با اطلاع رسانی قبلی از طریق رسانه‌های عمومی به اطلاع مردم رسانده می‌شود که از دو طریق اینترنتی و مراکز مجاز فروش بلیت به فروش می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه بلیت به افراد خاص عرضه نمی‌شود و در راه آهن اساسا قاعده فروش بلیت چارتری وجود ندارد، اظهار داشت: بلیت‌های گروهی براساس مقررات مصوب که دستور عالی‌ترین مقامات کشور است در بعضی ایام به ویژه زیارت امام رضا (ع) 10درصد سهمیه بلیت به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان، دانشجویان و هیات‌های عزاداری قرار می‌دهیم و به جز این، بلیت گروهی در اختیار آژانس قرار نمی‌دهیم و تلاش ما توزیع عادلانه بلیت بین مردم است.  

معاون راه‌آهن ادامه داد: واقعیت این است که تعداد ناوگان ما نسبت به تعداد تقاضای سفر کم است و تعداد قطارها متناسب با تقاضای بلیت به مردم نیست و باید دولت و مجلس در بودجه ریزی و اعتبارات به راه آهن کمک کنند. هم در بخش لکوموتیو و هم در بخش ناوگان مسافری، ما احتیاج داریم که بخش غیردولتی و دولتی سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام/
ندا جعفری پیرلری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز