خبرگزاری کار ایران

ازسرگیری صادرات نفت شمال عراق با انتقال آن به گذرگاه‌های جنوبی

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۳۵۹

شرکت نفت شمال عراق خبر داد که با انتقال نفت تولیدی میدان القیاره به جنوب، صادرات نفت خود را ازسرگرفته است.

به گزارش ایلنا از «الصباح»، «رائد العبیدی» رئیس مهندسان شرکت نفت شمال عراق، اعلام کرد که این شرکت با هماهنگی وزارت نفت توانست مشکل ایجاد گذرگاه برای فروش نفت میدان نفتی القیاره را با انتقال نفت این میدان به گذرگاه‌های جنوبی توسط تانکر و قطار حل کند.

عراق تاکنون ترکیه را به متوقف کردن صادرات نفت از خط لوله بندر جیهان و خسارت شدید به اقتصاد کشور به خصوص در میدان‌های نفتی شمالی متهم می‌کند.

«صباح علو» کارشناس انرژی عراقی تأکید می‌کند که طبعا انتقال نفت با خط لوله ایمن‌تر و ارزان‌تر است اما در سایه کارشکنی ترکیه می‌توان از تانکر و خط آهن برای انتقال نفت میدان‌های شمالی به گذرگاه‌های جنوبی و صادرات آن از این طریق استفاده کرد.

وی افزود که این روش البته هزینه بیشتری دارد که سود صادرات نفت این میدان را کم می‌کند و رسیدن به توافق با ترکیه درباره ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان اهمیت بسیاری دارد.

در 25 مارس 2023 و در پی حکم دادگاه پاریس در محکومیت ترکیه بابت فروش غیر قانونی نفت اقلیم کردستان عراق بدون هماهنگی با بغداد، صادرات نفت اقلیم از طریق بندر جیهان متوقف شد.

در پی آن، دو کشور مذاکراتی را برای ازسرگیری صادرات نفت از این میدان آغاز کرده‌اند که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

روز یکشنبه، «صباح صبحی» عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق، گفت که سفر هیئت ترکیه‌ای به عراق شامل شرط‌های ترکیه برای مذاکره درباره ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان ترکیه بود به خصوص که دادگاه بین‌المللی ترکیه را به پرداخت 1.4 میلیارد دلار محکوم کرده است.

وی گفت که ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان، 6 شرط تعیین کرده که شامل تعیین 13 دلار بابت هزینه انتقال هر بشکه نفت و انصراف عراق از شکایت خود به دادگاه بین‌المللی و در نتیجه انصراف از دریافت خسارت 2 سال فروش نفت توسط ترکیه است.

به گفته صبحی، شرط‌های اصلی ترکیه همین‌هاست و شرط‌ دیگر هم اعطای سهم 7 دلاری به شرکت نفت ترکیه بابت هر بشکه نفت است و افزود که همه این شرط‌ها در مذاکرات طرف‌های ترکیه‌ای و عراقی برای ازسرگیری صادرات نفت بررسی می‌شود.

صبحی افزود که فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است به خصوص که ترکیه تحت فشار اقتصادی است و در این شرایط انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهد تا بتواند منافع اقتصادی خود از صادرات نفت شمال عراق را تضمین کند.

در این میان، ترکیه اعلام کرده که علت توقف صادرات، آسیب دیدن خط لوله به بندر جیهان به علت زمین‌لرزه اخیر در مناطق غربی ترکیه بوده است.

در ماه گذشته، وزارت نفت عراق گفت که نفت تولیدی اقلیم کردستان عراق را برای مصرف داخلی استفاده می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز