خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل نیروگاه دماوند مطرح کرد:

افزایش ساعات کاری نیروگاه‌های پیر برای جبران کسری برق/ بدهی‌ها، سرمایه‌گذاری در صنعت برق را صفر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۱۵۵

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق نیروگاه دماوند تاکید کرد: اکنون شبکه در نقطه کار خود؛ کار نمی‌کند و این خود عوارضی را مترتب نیروگاه کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد کبیری در حاشیه بازدید از نیروگاه دماوند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیروگاه دماوند ۲۸۶۸ مگاوات ظرفیت نصب شده دارد و ۱۵۶ مگاوات در حالت مدیا در پیک تابستان به ظرفیت اضافه شد.

وی افزود: در فضایی که افزایش تولید نداریم؛ افزایش ظرفیت و طرح های ارتقا مشکلاتی ایجاد کرده است.

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق نیروگاه دماوند تاکید کرد: اکنون شبکه در نقطه کار خود؛ کار نمی‌کند و این خود عوارضی را مترتب نیروگاه کرده است.

وی تاکید کرد: طولانی شدن بازه پیک شبکه بار سنگینی برای نیروگاه‌ها ایجاد کرده است، ما مجوز داریم که در فصل زمستان تعمیرات انجام دهیم اما ساعات در مدار بودن نیروگاه افزایش داده شده و به ۷۶ هزار ساعت رسیده و این در حالی است که عمر نیروگاه بالا رفته و باید بهره برداری از آن محتاطانه شود.

 مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق نیروگاه دماوند راندمان واحدهای گازی نیروگاه را ۳۲ و ۳۴ درصد و واحد سیکل ترکیبی را ۵۳ درصد ذکر کرد.

کبیری با بیان اینکه ناترازی برق بار سنگینی ایجاد کرده است، گفت: مشکل دیگر ما این است که باید نوسازی انجام شود اما خیلی مواقع به خاطر کمبود نقدینگی انجام نمی شود و این مشکلات سونامی ایجاد می کند، در LTE پیش بینی شده که ۸ میلیون دلار نیاز است در حالی که نقدینگی موجود نیست و‌عدم پرداخت مطالبات مشکل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به مصرف سوخت نیروگاه گفت: سال گذشته ۱۱۲ روز گازوییل مصرف کردیم و استفاده از مازوت نیز نداریم.

وی در ادامه به مشکلات تولید برق توسط بخش بخش خصوصی اشاره و اظهار داشت: مشکل اصلی ما دریافت منابع فروش برق از توانیر و وزارت نیرو‌ است، ما باید با مشقت فراوان برق را در حالی که تحهیزات در دمای بالای ۱۰۰۰ درجه فعالیت می کنند و تعمیرات اجباری را می طلبند؛ تولید کنیم.

وی با اشاره به آزارنده شدن نبود نقدینگی گفت: جلسات زیادی را با وزارت نیرو داشتیم و موضوعات را مطرح کردیم تا موانع پرداخت برطرف شود، در هر حال احتمالا آنها هم مشکلات خود را دارند.

وی میزان طلب نیروگاه دماوند را ۱۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: اگر قرار باشد صنعت برق با پول بخش خصوصی اداره شود و مطالبات ۱.۵ سال بعد پرداخت شود و برای تامین قطعات نیز با توجه به افزایش نرخ ارز دچار چالش باشیم، تولید به مشکل بر می خورد.

وی یادآور شد: در حال حاضر تمامی کالاها در کشور چند برابر شده اما نرخ برق ثابت مانده است، ضمن اینکه ما برای ورود پول به مجموعه نیز نمی توانیم برنامه ریزی داشته باشیم، حال آنکه در هر شرایطی باید تولید کنیم تا اوضاع تامین برق پایدار باشد.

کبیری با تاکید بر اینکه نگاه به بخش خصوصی باید تغییر کند، یادآور شد: جریمه تاخیر در پرداختها به بخش خصوصی باید لحاظ شود.

وی یکی از عوامل فرار سرمایه گذاران ار سرمایه گذاری پر صنعت برق را مشکل تسویه بدهی ها عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق نیروگاه دماوند همچنین گفت: اگر اجازه داده شود زمان‌هایی که وزارت نیرو نیاز ندارد ما بتوانیم برق را صادر کنیم و یا جهت تولید رمزارز توزیع کنیم‌علاوه بر حل مشکلات خودمان مشکل اقتصاد کشور نیز حل خواهد شد، اما با این توجیه که قیمتها می شکند احازه صادرت داده نمی شود.

وی تاکید کرد: ما بارها اعلام کرده ایم نرخ سوخت ارسالی به نیروگاهها را بر پایه فوب خلیج فارس محاسبه کنند و پر مقابل قیمت برق را نیز واقعی کنند.

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق نیروگاه دماوند همچنین درباره قاچاق سوخت در نیروگاهها بیان داشت: کل مصرف گازوییل نیروگاهها ۱۱ میلیارد لیتر است که گفته می شود ۱.۵ میلیارد لیتر قاچاق صورت می گیرد یعنی ۱۰ درصد مصرف نیروگاهی قاچاق می شود و این منطقی نیست اگر قاچاقی صورت گیرد قبل ار نیروگاه است داخل نیروگاه حراست و نظارت جدی وجود دارد، بنابراین ارتباط دادن موضوع قاچاق به بخش خصوصی نیروگاهی یک مسئله انحرافی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز