خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت انتقال گاز در پاسخ به ایلنا:

پارسال ۴.۵ میلیون متر مکعب در روز گاز سوآپ کردیم/ امسال رقم سوآپ به ۱۰ میلیون متر مکعب رسید

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۷۰۴

مدیر عامل شرکت انتقال گاز رقم صادرات گاز را ۴۵ میلیون متر مکعب در روز و به کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامعباس حسینی در نشست خبری در پاسخ به سوال ایلنا درباره رقم واردات گاز طی سال گذشته از ۲ پایانه مرز ترکمنستان اظهار داشت؛ سال گذشته ۴.۵ میلیون متر مکعب در روز دریافت کردیم که البته طی ۱۵ روز به دلیل شدت سرما گاز ارسالی به ایران را قطع کردند.

وی افزود: گازی را که از ترکمنستان دریافت می‌کنیم، همین میزان را در شمال غرب به آذربایجان تحویل دادیم.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز رقم صادرات گاز را ۴۵ میلیون متر مکعب در روز و به کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان عنوان کرد.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت صادرات و واردات بیان داشت: اکنون دو خط ۶ و ۹ سراسری پیمانکار در حال اجرا است، از خط ۶ و ۹ سراسری ظرفیت ۱۰۰ میلیون متر مکعب صادرات را داریم.

حسینی تصریح کرد؛ ما ظرفیت واردات ۲۰ میلیون متر مکعب واردات ‌‌سوآپ از ترکمنستان را داریم که اکنون این رقم ۱۰ میلیون متر مکعب است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه شرکت انتقال گاز ایران در تأمین گاز طبیعی کشور اظهار داشت: این شرکت پس از بخش بالادستی و چاه‌های نفت و گاز و پالایشگاه‌های گازی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران افزود: شرکت انتقال، گاز را از ۲۰ پالایشگاه گازی شامل ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی و پالایشگاه‌های فجر جم، پارسیان ۱ و ۲، بیدبلند، ایلام، شهید هاشمی‌نژاد و سرخون و قشم همچنین دو پایانه گاز از ترکمنستان در مرز سرخس و ۱۶ منطقه نفت‌خیز جنوب کشور و هشت ان‌جی‌ال دریافت و منتقل می‌کند.

وی تصریح کرد: اکنون ۳۸ هزار کیلومتر خط انتقال گاز، ۳۳۳ توربوکپرسور و ۹۱ ایستگاه تقویت فشار و ۶۱ مرکز بهره‌برداری و تعمیرات در شرکت انتقال گاز ایران وجود دارد. همچنین شبکه مخابراتی شرکت ملی گاز ایران با بیش از ۸ هزار کیلومتر فیبر نوری با ۹۶۴ ایستگاه مخابراتی تحت مدیریت شرکت انتقال گاز ایران است.

حسینی با بیان اینکه سالانه به‌طور میانگین ۲۷۴ میلیارد مترمکعب گاز در کشور به مبادی مصرف منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: حفظ و نگهداری ۷۰ درصد دارایی فیزیکی شرکت ملی گاز ایران به‌عهده شرکت انتقال گاز است.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت انتقال گاز کشور اکنون یک میلیارد مترمکعب است، گفت: اقدام‌های این مجموعه با هدف عبور موفق از زمستان امسال به انجام تعمیرات اساسی است و تاکنون ۵۰ درصد تعمیرات انجام شده و برای انتقال پایدار گاز در زمستان آماده می‌شویم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران تصریح کرد: از ابتدای امسال تا دهم مردادماه امسال ۹۸ میلیارد مترمکعب گاز به مبادی مصرف منتقل شده که این حجم نسبت به زمان مشابه پارسال ۴ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

وی بیان کرد: ببشترین مقدار انتقال گاز دی‌ماه پارسال ۸۵۸ میلیون مترمکعب در روز ثبت شد و ظرفیت روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب صادرات گاز از خطوط ششم و نهم انتقال گاز هم در کشور وجود دارد.

حسینی همچنین درباره همکاری شرکت انتقال گاز ایران با شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: تاکنون ۷۵۰ قلم کالای اساسی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز تولید شده،  ۴۵۰ قطعه دیگر هم در حال تولید است و در ساخت دو توربین گازی هم خودکفا شدیم و اکنون روغن‌های مصرفی و فیلترهای هوا و گاز ساخت داخل استفاده می‌شود.

وی در خصوص تزریق گاز به میادین نفتی نیز تاکید کرد: در زمستان هیچ گونه تزریقی صورت نمی‌گیرد، اما متوسط تزریق گاز به میادین نفتی در دیگر ایام سال، به ۸ تا ۹ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز