خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت مطرح کرد:

بزودی تجارت ترجیحی ایران و ازبکستان نهایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۳۲۲

مذاکراتی درباره تجارت ترجیحی بین ایران و ازبکستان در حال انجام است و طی روزها و هفته‌های آینده این موضوع نهایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس علی آبادی وزیر صمت در همایش تجاری ایران و ازبکستان، با بیان اینکه بازرگانان با روش بورکراسی کار را پیش نمی‌برند، گفت: نشست‌ها باید صمیمی و دوستانه باشد و در این نشست‌ها فرصت‌ها کشف خواهد شد و چندان مقید به قواعد و چهارچوب‌ها نباشید. من از جنس‌‌ شما هستم و با ارتباط‌های نزدیک زمینه‌های واقعی رشد و توسعه  رافراهم کنیم.

وزیر صمت با اشاره به فرهنگ مشترک ایران و ازبکستان، تصریح کرد: واژه های مشترک در دو زبان وجود دارد و این موضوع نشان دهنده عمق ارتباط دو کشور است. در گذشته بازرگانان ما در انتقال و تبادل فرهنگها نقش داشتند و لازم است که این ارتباطات افزایش پیدا کند؛ توسعه فرهنگی و سیاسی نتیجه کار بازرگانی است.

علی ابادی با اشاره به توسعه مناسبات فرهنگی و سیاسی در  دو کشور، خاطر نشان کرد: تلاش داریم که ژئواکونومی دو کشور را ایجاد کنیم و اگرچه این ارتباط قطع شده ولی این اراده در مجنوعه صمت ایجاد شده‌است‌ که به سمت تعمیق روابط حرکت و شرایط را برای توسعه روابط تجاری فراهم کنیم.

وی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه روابط تجاری را کاهش داد و امروز توسعه روابط با همسایگان مزیت اصلی کشور برای عبور از شرایط تحریمی است.

وزیر صمت با تاکید بر ایجاد تدوین یک پلتفرم اساسی هستیم در تجارت دو کشور، افزود:  نظام مالی و بانکی باید برقرار باشد و اگر این روابط نباشد امکان تجارت بین دو کشور وجود ندارد. باید تجار به سمت روش جدید در مراودات بانکی و مالی بروند چراکه روش سنتی در دهه اخیر نشان داد که در شرایط تحریم نمی‌تواند پاسخگو باشد و تحریم‌ها این روابط را نشانه رفتند اما در روش‌های جدید مالی امکان محدود کردن آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت نظام گمرکی، افزود:  هر دو طرف باید حرف هم را بفهمند تا ارتباط زیرساختی در بخش گمرکات ایجاد شود. و تسهیلاتی فراهم شود که بازرگانان بتوانند کار را توسعه بدهند. من بعنوان یک عضو از شورای عالی استاندارد عرض می‌کنم که طرفین باید در این بخش توافق کنند با توجه به ضوابطی که سازمان ملی استاندارد مشخص می‌کند.

علی آبادی با بیان اینکه ایران به لحاظ سرزمینی در یک موقعیت ممتاز و استراتژیک واقع شده است، گفت: دسترسی به آب های گرم شرایط را برای ترانزیت فراهم کرده است و به سمت ایجاد ناوگان برویم و رفع نواقصی که وجود دارد.

وی در پایان گفت: مذاکراتی درباره تجارت ترجیحی بین ایران و ازبکستان در حال انجام است و طی روزها و هفته‌های آینده این موضوع نهایی می‌شود. لیستی از کالاهایی که می‌توان مشمول تعرفه ترجیحی شوند را تهیه می‌کنیم و تعدادی از اقلام توافق شده که باید تعداد آن را بیشتر کنیم. انرژی ایران ظرفیت خوبی است که می‌تواند به اشتراک بگذارد، طرف بازدید از این طرفیت‌ها تهیه و تدارک دیده شده است تا از ظرفیت‌های ما باخبر شوند. همچنین حوزه معدند و دارو گردشگری از جمله بخش‌هایی است که باید زمینه تجارت در این بخشها را تسهیل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز