خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو؛

پارسال ۷۶ میلیارد کیلووات ساعت برق بدون سوخت تولید کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۹۳۱

در سال‌های گذشته در موضوع برق غفلت شد، سرمایه گذاری صورت نگرفت و پروژه در زمان خود اجرا نشد که حاصل آن ناترازی قابل توجهی بود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اکبر محرابیان در همایش مشترک وزارتخانه های نیرو، کشور و صمت اظهار داشت: مهم‌ترین تاکتیک و استراتژی دشمن در سال‌های اخیر ناامید کردن مردم و حتی مسئولین در برابر دستاوردهای انقلاب است، دستاوردهایی که مهم‌ترین علل افتخار و سربلندی ما و مردم است، دستاوردهایی که حاصل تلاش مردم، خون شهدا و مقاومت مردم ایران است.

مقایسه صنعت برق با قبل از انقلاب

وی در مقایسه صنعت برق امروز با ابتدای انقلاب گفت: اکنون اوضاع صنعت برق با ابتدای انقلاب قابل مقایسه نیست، آن زمان چیزی نداشتیم، در حد تکنسین هم اجازه ورود به صنعت برق نداشتیم، حتی حق نگهداری ژنراتورها را هم نداشتیم، اما امروز در همه بخش های این صنعت صاحب اختیار هستیم و تمام نیاز خودمان را به طور کامل تامین می کنیم. همچنین در صادرات خدمات فنی و مهندسی پیشتاز هستیم.

ایران جزو ۵ کشور سازنده توربین دنیا است

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایران جزو ۵ کشور سازنده توربین دنیا است، افزود: روتور توربین با ۶۰ تن وزن در مدت یک دقیقه ۳ هزار دور ( ۵۰ مرتبه در ثانیه) می چرند و میزان تلورانس محفظه رونور کمتر از بک میلیمتر است، این تکنولوژی توسط ایرانیان طراحی و ساخته شده و کل نیاز کشور تامین می شود و حتی علیرغم تحریم به اقصی نقاط دنیا صادر می شود در این شرایط طبیعی است که ما را تحریم کنند.

وی بیان داشت: در  سال‌های گذشته در موضوع برق غفلت شد، سرمایه گذاری صورت نگرفت و پروژه در زمان خود اجرا نشد که حاصل آن ناترازی قابل توجهی بود، خاموشی‌های قابل توجهی در سال‌های اخیر داشتیم، از اردیبهشت تا پایان شهریور حتی سه نوبت قطع برق داشتیم اما با برنامه ریزی و توسعه و مدیریت مصرف و بهینه سازی توانستیم از این شرایط عبور کنیم.

ارقام افزایش ظرفیت تولید برق طی یک دهه گذشته

محرابیان گفت: مجموع ظرفیت نیروگاهی تا پایان ۱۴۰۱، ۷۰۵۴ مگاوت بوده که از این میزان ۶۸۶۴ مگاوات نیروگاه حرارتی بوده است که یک رکورد در تاریخ صنعت برق کشور است.

وی ادامه داد:  ظرفیت اضافه شده برق در سال ۹۳، ۲۴۷۶ مگاوات، سال ۹۴، ۵۵۱ مگاوات، سال ۹۵، ۱۲۲۸ مگاوات، سال ۹۶، ۱۷۲۶ مگاوات، سال ۹۷، ۱۴۶۲ مگاوات، سال ۹۸، ۲۷۵۶ مگاوت، سال ۹۹ باضافه نیمه اول ۱۴۰۰، ۱۸۶۰ مگاوات و نیمه دوم ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۶۸۶۴ مگاوات بوده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: متوسط ساخت نیروگاه در ۸ سال قبل ۱۶۱۸ مگاوات سالانه بوده است در حالی که رکورد به مدار آمدن بخش بخار نیروگاه گازی ۱۳۱۶ مگاوات(معادل ۲ میلیارد متر مکعب صرفه جویی در مصرف سوخت) بوده است و این در حالی است که قبل از ۱۰۰۰ مگاوات بالاتر نرفته بودیم.

وی اظهار داشت: کل تولید سال گذشته ۳۲۰ کیلووات ساعت بوده که ۷۶ میلیارد کیلووات ساعت بدون مصرف سوخت بوده است.

صادرات و واردات

محرابیان با بیان اینکه پروژه تبادل انرژی با کشورهای همسایه ۲۵ درصد کل ظرفیت تبادل ایران با کشورهای منطقه و همسایگان بوده است، خاطرنشان کرد: غیر از ۲۵ درصد ظرفیت توافقنامه هایی با دیگر کشورها امضا شده است.

پیش بینی ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برای ۱۴۰۱

وی با اشاره به پیش بینی ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برای ۱۴۰۱ گفت: کل تقاضای برق پارسال ۷۰ هزار مگاوت بوده که این ۲۰ هزار مگاوات ناترازی معادل ۲۸ درصد تقاضای برق کشور است و اگر بدون برنامه ریزی برق را توزیع می کردیم ۶ ساعت در شبانه روز بخش صنعت، کشواری و خانگی خاموشی داشتند.

وزیر نیرو ادامه داد: با مجموع اقدامات خاموشی در بخش خانگی صفر شد و صنعت نیز به تولید خود ادامه داد، طبق گزارشی که فولاد ارائه داده در ژوئن و جولای ۶۴ درصد رشد تولید داشته اند که قطعا بدون برق این رقم از رشد تولید امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به اقدامت در دستور کار ۱۴۰۲ گفت: علاوه بر توسعه نیروگاهی و مدیریت مصرف همزمان توسعه شبکه خطوط انتقال نیز برنامه ریزی شده است. برای تابستان امسال ۴۷ پروژه داریم که نهایت تا پایان خرداد تکمیل خواهد شد.

محرابیان با اشاره به تداوم برنامه مدیریت مصرف انرژی در بخش ادارات مشابه سال قبل گفت: در سال جاری برای تمام اقدامات معیار مشخص کردیم و تمام شرکتهای توزیع بر اساس آن رتبه بندی می شوند.

ادرات یک ساعت قبل از پایان کار وسایل سرمایشی را خاموش کنند

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه دولت مناطق غیرگرمسیر یک ساعت قبل از پایان کار اداری و مناطق گرمسیر همزمان با پایان کار اداری باید تمام دستگاههای سرمایشی را خاموش کنند و همچنین باید تمام دستگاههای مولد برق را وارد شبکه کنند و بر اساس مدیریت بار کنترل شوند.

وزیر نیرو بیان داشت: در حوزه صنعت تلاش بر این است که میزان انرژی نسبت به پارسال بهینه باشد و خاموشی واحدهای مستقر در شهرها صفر باشد و واحدهای شهرکهای صنعتی فقط ۱۲ ساعت در هفته قطعی داشته باشند، واحدهای بزرگ با روش توزیع بار در زمان غیراوج انرژی تامین می شود.

بخش خانگی خط قرمز ما است

وی تاکید کرد: مدیریت به نحوی است که به تولید لطمه وارد نشود یعنی امسال می توانند در ساعت اوج هم مصرف داشته باشند. ضمن اینکه بخش خانگی خط قرمز ما است.

محرابیان با بیان اینکه پاداش ها پارسال موجب صرفه جویی شد، گفت: در سال جاری بر اساس تجربه پارسال و پیشرفته ترین روشهای اقتصادی را طراحی کردیم که اگر خوب اطلاع رسانی شود یک کاهش مصرف جدی بدون کمترین کاهش در رفاه مردم را خواهیم داشت.

یک کیلووات ساعت کاهش مصرف معادل ۲ هزار تومان پاداش

وی با اعلام اجرای طرح سرارسی پاداش صرفه جویی از ابتدای خرداد ماه گفت: کاش مصرف چه زیر الگو و چه بالای الگو پاداش صرفه جویی در نظر گرفته می شود یعنی کسانی که بالای الگو هستند اگر یک کیلووات ساعت نسبت به پارسال کاهش مصرف داشته باشند ۲ هزار تومان پاداش می گیرند و برای کسانی که زیر الگو هستند این میزان پاداش بیشتر خواهد بود.

یک کولر گازی خاموش شود یک میلیون تومان پاداش می دهیم

وزیر نیرو با بیان اینکه طبق محاسبات با اجرای طرح هزاران میلیارد پاداش بین مردم توزیع می شود، تاکید کرد: اگر در مناطق گرمسیر یک کولر گازی خاموش شود یک میلیون تومان پاداش صرفه جویی در ماه پرداخت می شودو در مناطق عادی مشترکین با تغییر دور تند به کند مشمول ۱۵۰ هزار تومان پاداش می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز