خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان هواپیمایی در پاسخ به ایلنا:

اشکال هواپیمای بومی را رفع کردیم/ ابهام‌زدایی از موتور به نمایش داده در بازدید رهبری

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۵۹۹

رئیس سازمان هواپیمایی درباره ابهامات ایجاد شده در مورد موتوری که به رهبری نمایش داده شد و گفته‌هایی مبنی بر اینکه این قطعه موتور هواپیما نبود، تاکید کرد: در همان بازدید اعلام شد که این نمونه‌ای از موتور هواپیما است و نه خود موتور هواپیما و امروز هم موتور هواپیما مورد تست قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد محمدی‌بخش در نشست خبری امروز با بیان اینکه شرایط تحریمی در صنعت هوانوردی نباید فراموش کنیم، اظهار داشت: اما صنعت هوانوردی در همین جنگ ترکیبی اقتصادی و تحریمی مسیر پیشرفت را طی می‌کند و امسال پربارتر از سالهای گذشته خواهد بود. 

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره ساخت هواپیمای ایرانی و ابهامات درباره ساخت هواپیمای بومی با توجه به ساخت ناموفق هواپیمای ایران ١۴٠ گفت: این هواپیمای بومی اشکالاتی داشت و که این اشکال برطرف شده و نظارت سختگیرانه‌ای بر فرایند‌های ساخت داریم و تنها در صورت اطمینان پیدا کردن از استاندارد بودن آن مجوز پرواز صادر خواهد شد و مردم هم در آن شرایط به آن اعتماد خواهند کرد. 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال ایلنا درباره ابهامات ایجاد شده در مورد موتوری که به رهبری نمایش داده شد و گفته‌هایی مبنی بر اینکه این قطعه موتور هواپیما نبود، تاکید کرد: در همان بازدید اعلام شد که این نمونه‌ای از موتور هواپیما است و نه خود موتور هواپیما و امروز هم موتور هواپیما مورد تست قرار گرفت.

محمدی‌بخش با اشاره به برنامه‌های سازمان هواپیمایی و دولت برای صنعت هوانوردی اظهار داشت: صنعت هوانوردی وابسته به اقلیم و تعداد فرودگاه و جمعیت کشور به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز دارد که برای تحقق این هدف‌گذاری و بهبود شرایط ناوگان چهار سیاست تعیین و تبیین شده‌ که یکی از این سیاست‌ها افزایش تاب‌آوری صنعت هوانوردی در مقابل تحریم‌ها از طریق بازگشت هواپیماهای زمینگیر به مدار بوده‌است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ٣٣٠ فروند هواپیمای زمینگیر در ناوگان وجود دارد، گفت: از این تعداد هواپیمای زمینگیر ١۶ فروند هواپیما بیش از ١٠ سال است که زمینگیر بوده، ۶٨ فروند هواپیما کمتر از ١٠ سال و بیشتر از ۵ سال زمینگیر بوده و ٣٩ فروند هواپیما هم بین ٢ تا ۵ سال زمینگیر بوده‌ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز بخشی از ١٨٠ فروند هواپیما هوایپمای سر خط از این هواپیمای زمینگیر که فعال شده و به مدار برگشتند را تشکیل شده‌اند.

وی از ورود ۵٠ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر در ١٨ ماه اخیر خبر داد و گفت: یکی دیگر از چهار سیاست در نظر گرفته شده ورود هواپیماهای جدید با استفاده از توان بخش خصوصی است که در این مدت بدون اعتبار دولت و با منابع بخش خصوصی ۵٠ فروند هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شده‌است.

محمدی بخش درباره جزییات ورود هواپیماهای جدید به کشور بیان کرد: ٢٠ فروند از این تعداد هواپیما به ناوگان ملحق شده و مابقی در پروسه الحاق به ناوگان قرار گرفته‌اند. 

وی با تکذیب موضوع سن بالای ٣٠ سال این هواپیماها یادآور شد: با ورود این هواپیماها سن ناوگان به مرز ٢٠ سال می‌رسد در حالی که در حال حاضر سن ناوگان هوایی کشورمان ٢۶ سال است. 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به سومین سیاست سازمان برای بهبود شرایط ناوگان کشور عنوان کرد: سیاست بعدی بحث نوسازی ناوگان است که دولت مکلف به تامین اعتبارات برای اجرای سیاست‌های نوسازی ناوگان است. 

محمدی‌بخش درباره سیاست چهارم گفت: سیاست چهارم ساخت هواپیمای بومی با توان دانش داخل و استراتژی‌های کشورمان است. امروز توان و دانش ساخت هواپیما در کشورمان ایجاد شده و به این توان دست پیدا کردیم. 

وی با اشاره به بدعهدی کشورهای غربی نسبت به تعهدات‌شان اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های راهبردی سوال این است که چرا ایران باید هواپیما بسازد؟ پاسخ این است که کشور ما در شرایط خاص و تحریم‌ها قرار دارد و غربی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که اگر بتوانند اجازه ورود حتی یک پیچ هواپیما به ایران را نمی‌دهند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، تحت تأثیر همین جنگ نابرابر تحریمی از ١٣ هواپیمای برجامی، ١٠ هوایپما زمین‌گیر است و غربی‌ها به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند و نشریات و قطعات این هواپیماها را به ایران نمی‌دهند. از این‌رو باید حتما استراتژی بلند مدت داشته باشیم. 

محمد‌بخش افزود: امروز در کشورمان دانشمندان هواپیماساز داریم و توانسته اشکال هواپیمای بومی ایران ١۴٠ را برطرف کنند. از آن سال‌ها تا به امروز ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه شده و نظارت سختیگرانه‌ای برای ساخت این هواپیما داریم. 

وی درباره تعمیر و نگهداری هواپیماهای روسی در ایران تصریح کرد: امروز هواپیماهای روز دنیا و انواع ایرباس دنیا و نه تنها هواپیماهای روسی در کشورمان تعمیر می‌شود. 

محمدی‌بخش همچنین درباره درخواست ایرلاین‌ها برای  ١٠٠ درصدی افزایش قیمت بلیت هواپیما خاطرنشان کرد: قبل از برنامه پنجم توسعه سازمان هواپیمایی نرخ بلیت را مشخص و مصوب می‌کرد اما پس از قانون برنامه پنجم توسعه قیمت بلیت هواپیما شناور شد و تا سال ٩٩ هم این روال ادامه داشت اما در دوران کرونا روال تغییر کرد و قرار بر این شد که افزایش قیمت بلیت هواپیما با تایید ستاد تنظیم بازار و با نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام شود. 

وی با بیان اینکه در طول ٢٢ ماه گذشته نرخ بلیت هواپیما نه تنها افزایشی نداشت بلکه دی ماه سال ١۴٠٠ نرخ بلیت کاهش پیدا کرد، ابراز داشت: درخواست ایرلاین‌ها افزایش ١٠٠ درصدی نرخ براساس قیمت دی ماه سال ١۴٠٠ است که این پیشنهاد باید در شورای عالی هواپیمایی بررسی شود و پس از بررسی و اعمال نظر شورا، میزان افزایش درخواستی به ستاد تنظیم بازار ارسال می‌شود. 

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، هنوز در شورا برای تعیین میزان درخواست افزایش قیمت به جمع بندی نرسیده‌ایم که پیشنهاد را به ستاد تنظیم ارسال کنیم و احتمالا تا ١٠ روز آینده این موضوع تعیین تکلیف می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز