خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پاسخ به سرقت نفت ایران از سوی امریکا/ اقدام تهران تلافی‌جویانه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۷۱۹

یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: یک شرکت مرتبط با موضوعات تامین امنیت حمل و نقل دریائی بین‌المللی مدعی شده است که اقدام و عمل نیروی دریائی جمهوری اسلامی ایران در توقیف یک نفتکش در دریای عمان با پرچم جزایر مارشال که حامل نفت خام از خلیج فارس برای شرکت آمریکائی شورون و به مقصد آمریکا بود در روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه 1402 یک اقدام تلافی‌جویانه بوده است.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه خبرهای منتشره در بازارهای بین‌المللی انرژی حاکی از این واقعیت است که آمریکا نفتی که از ایران را سرقت کرده است در بازار برای فروش عرضه کرده و هنوز موفق به فروش آن نشده است، اظهار داشت: یک شرکت مرتبط با موضوعات تامین امنیت حمل و نقل دریائی بین‌المللی مدعی شده است که اقدام و عمل نیروی دریائی جمهوری اسلامی ایران در توقیف یک نفتکش در دریای عمان با پرچم جزایر مارشال که حامل نفت خام از خلیج فارس برای شرکت آمریکائی شورون و به مقصد آمریکا بود در روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه 1402 یک اقدام تلافی‌جویانه بوده است، اما مقامات ایرانی توضیح داده‌اند که نفتکش با یک شناور ایرانی در دریای عمان برخورد کرده و موجب شده که کشتی ایرانی غرق شود و چندین خدمه آن مجروح و تعدادی نیز مفقود شوند. متعاقبا ناخدای نفتکش توقیف شده به مدت هشت ساعت تماس‌های رادیویی را نادیده گرفته و پاسخ نداده است.

وی افزود: نفتکش توقیف شده توسط نیروی دریائی جمهوری اسلامی ایران از نوع نفتکش‌هائی است که قابلیت عبور از کانال سوئز را دارد. نیروی دریائی آمریکا که نظاره‌گر توقیف نفتکش توسط نیروی دریائی جمهوری اسلامی ایران بوده و نتوانسته اقدام خاصی بعمل آورد و توقیف نفتکش مورد نظر را "تهدیدی برای امنیت حمل ونقل دریائی و اقتصاد جهانی" توصیف کرده است. این ادعا بفوریت توسط مقامات ذیربط در ایران رد شد. 

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تصریح کرد: روز جمعه هشتم اردیبهشت ماه 1402 خبرهای جدیدی در بازارهای بین‌المللی نفت خام مطرح شد مبنی بر اینکه یک شرکت مرتبط با امنیت حمل ونقل دریائی بنام شرکت آمبری مدعی شده است که انگیزه ایران از توقیف نفتکش حامل نفت خام برای شرکت آمریکائی شورون درتلافی توقیف یک نفتکش حامل نفت خام ایران توسط آمریکا از یک نفتکشی که توان عبور از کانال سوئز را دارد، است. براساس ادعای بعمل آمده دولت آمریکا پس از اخذ حکم قضائی از قوه قضائیه آمریکا نفتکش راجان با پرچم جزایر مارشال را در اوائل اردیبهشت ماه 1402 درنزدیکی جنوب آفریقا متوقف و نفت خام ایرانی آنرا توقیف می‌کند.

وی گفت: نشریه جروزالم پست چاپ اسرائیل نوشته است که شرکت مرتبط با امنیت حمل و نقل دریائی "آمبری" در یادداشتی به مشتریان خود اطلاع‌رسانی کرده است با توجه به اینکه نفتکش توقیف شده توسط نیروهای نظامی آمریکا در نزدیکی جنوب آفریقا و نفتکش توقیف شده توسط نیروی‌های نظامی ایران در دریای عمان از نظر توان عبور از کانال سوئز و حجم حمل نفت خام  شبیه یکدیگر بوده و به احتمال قوی اقدام ایران یک عمل تلافی‌جویانه است. بنابراین، شرکت آمبری ابراز نگرانی کرده و به مشتریان خود از احتمال یک جدال تازه بین آمریکا و ایران و خطراتی که احتمالا حمل و نقل دریائی نفت خام را تهدید کند، هشدار داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز