خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت:

امسال ۱۰ پروژه پتروشیمی افتتاح می‌شود/ ۲۵ درصد تجهیزات پتروشیمی وارداتی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۱۲۵

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی اظهار داشت: یکی از چالش‌های ما در حوزه مجتمع‌های گازپایه محدودیت خوراک بویژه در فصول سرد سال است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مرتضی شاهمیرزایی در نشست خبری چهاردهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران با بیان اینکه در سال جاری ۱۰ طرح بزرگ و کوچک پتروشیمی آماده سازی و به بهره برداری و تولید خواهد رسید، اظهار داشت: در اردیبهشت ماه ۲ طرح آماده سازی می‌شود و به طور میانگین هر ماه یک افتتاح خواهیم داشت.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۷۰ مجتمع بیش از ۵۵۰ گرید انواع محصولات پلیمری و شیمیایی را تولید می‌کنند.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به ظرفیت ۹۲ میلیون تنی نصب شده کشور، گفت: با توجه به برخی محدودیت‌ها از جمله خوراک و تامین قطعات عینا این ظرفیت ۹۲ میلیون تنی عملیاتی نمی‌شود ولی برنامه ریزی و هدف گذاری شده که امسال رشد تولید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار کارگاه فعال در حوزه صنایع تکمیلی خوراک خود را از صنعت پتروشیمی تامین می‌کنند، خاطرنشان کرد: چرخ صنعت کشور باید بچرخد بنابراین خوراک باید بدرستی تامین شود، بنابراین نقش فناوران برای تولید محصولات جدید تعیین کننده است. سرمایه گذاران نیز باید کمک کنند تا از خام فروشی به جایگاه ایجاد ارزش افزوده برسیم و از تولید محصولات خام و نیمه خام عبور کرده و اشتغال و اقتصاد کشور نیز رونق بگیرد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه پتروشیمی از صنایع پیشران کشور است، افزود: یکی از چالش‌های ما در حوزه مجتمع‌های گازپایه محدودیت خوراک بویژه در فصول سرد سال است اما در هر حال تلاش این است که در سال‌های پیش رو در صورت کاهشی شدت دما خاموشی ها کمتر شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه برای تولید همه محصولات پتروشیمی نیاز به لایسنس و کالا و تجهیزات جدید و طراحی مختص آنها داریم، گفت: بنا داریم رویداد IPF که روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت برگزار می شود؛ ما را برای رسیدن به این اهداف یاری کند.

وی بیان کرد: ۱۵ کشور از جمله کشورهای اسلامی و منطقه غرب آسیا ، برزیل، چین و روسیه، حوزه بریکس و برخی کشورهای اروپاییتر این رویداد حضور خواهند داشت.

شاهمیرزایی با بیان اینکه همایش IPF بعد از ۵ سال وقفه برگزار می شود، گفت: مهم‌ترین موضوع در این همایش که طی ۳ دهه اجرایی می شود؛ رشد صنعت پتروشیمی با هم افزایی و خرد جمعی است.

وی تاکید کرد: آپارتاید علم و فناوری ما را به این می‌رساند که باید به فکر خودمان باشیم و این رویداد همه فعالان را جمع می کند که بتوانیم راحت‌تر از سد تحریم ها عبور کنیم.

وی پرداختن به موضوع تولید ۱۳۰ میلیون تن متانول و بازار آن را از جمله محورهای گفت‌وگو یاد کرد و افزود: بحران انرژی و آینده صنعت پتروشیمی، فرصت سرمایه گذاری و تامین مالی، محیط زیست، بهینه سازی مصرف انرژی و تولید بدون آلایندگی از دیگر سرفصل های محل بحث خواهد بود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه کشور ما با وجود منابع عظیم نفت و گاز سده ها مشکل کمبود خوراک ندارد، یادآور شد: پایداری خوراک از فرصت‌های بزرگ صنعت است، بنابراین با سرمایه گذاری در این حوزه شاهد شکوفایی و رسیدن با جایگاه اول در صنعت پتروشیمی خواهیم بود.

وی بیان داشت: ما بیش از ۴ دهه در تحریم و محدودیت سرمایه گذاری هستیم اما اکنون از ۱.۵ میلیون تن تولید ابتدای انقلاب به رقم ۹۲ میلیون تن ظرفیت رسیده و تا پایان سال هم به ۹۵ میلیون تن ظرفیت نصب شده خواهیم رسید.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه کسب مقام اول منطقه و دنیا برازنده صنعت پتروشیمی ایران است، گفت: راهبردی که مقام معظم رهبری از ۳ دهه قبل ترسیم کردند پرهیز از خام فروشی بوده است. در این راستا ۲ نظریه وجود داشت یکی اینکه جایگاه‌مان در اوپک باید حفظ و ارتقا یابد بنابراین باید صادرات نفت خام باید به سرعت افزایش یابد ولو به قیمت تخریب مخازن هیدروکربوری. نظریه دیگر مستقیما با رفتار مخزن در تماس بودند یعنی نباید مخازن تخریب شوند چراکه در نیمه دوم عمر هستند و اگر برداشت غیرصیانتی صورت گیرد ضریب برداشت کاهش می‌یابد. بر این اساس رهبری خواستار توقف برنامه تولید حداکثری شده و الگوی درست را درآمد حداکثری عنوان کردند.

وی با بیان اینکه با تحریم های پیاپی اگر تولاید حداکثر و صادرات نفت خام تداوم پیدا می کرد ما آسیب پذیرتر می شدیم، افزود: امکان تحریم محصولات پتروشیمی کمتر است، هر کشوری که تنوع تولید محصولات پتروشیمی دارد در اقتصاد بین الملل دست برتر و قدرت چانه زنی بالاتری خواهد داشت.

شاهمیرزایی در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵ درصد کالا و تجهیزات پتروشیمی به خارج از کشور وابسته است که بیشتر این کالاها هم هایتک و گرانقیمت هستند، ما به کمک فناوران به دنبال این هستیم که این کالها بومی سازی شوند، در حال حاضر برخی کالاها از جمله کمپرسورها و پمپها در دستور کار بومی سازی قرار دارندو در برخی دیگر مثل ولوها هنوز وابستگی داریم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری کشورهای خارجی بیان داشت:، کشورهای همسو درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند تا در هاب مکران و جاسک پتروشیمی و پتروپالایشگاه احداث کنند. مثلا یکی از کشورها یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری روی میز گذاشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز