خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

روسیه با ال‌ان‌جیِ ایران چه می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۴۳۳

مدیر اسبق امور بازرگانی و بین‌الملل وزارت نفت گفت: بر خلاف چین که در حوزه تجارت مکمل ایران است و در بسیاری حوزه‌ها می‌توانیم از سرمایه و تکنولوژی آنها بهره ببریم؛ ما با روسیه رقیب هستیم در نتیجه بعید است در زمینه انرژی بتوانند کمک زیادی به ایران داشته و برنامه‌های توسعه‌ای را بتوانیم با این کشور پیش ببریم.

علی ماجدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی همکاری نفتی و گازی ایران با روسیه اظهار داشت: حقیقت اینکه ایران و روسیه در زمینه انرژی بیش از آنکه مکمل هم باشند رقیب هستند، مثلا بعد از تحریم روسیه؛ بازار نفت ایران در کشوری مثل چین کوچک شده و اکنون روسیه در این بازار حضور فعالی دارد، بنابراین هر دو کشور در بازارهای مشابهی بدنبال کسب درآمد ارزی در زمینه صادرات انرژی هستند. 

وی افزود: ما هر دو تحریم هستیم و بازار کشورهای اروپایی روی هم روسیه و هم ایران بسته است بنابراین تنها جایی که باقی می‌ماند شرق آسیا یعنی هند، پاکستان، چین و تا حدی کره و ژاپن است.

مدیر اسبق امور بازرگانی و بین‌الملل وزارت نفت تاکید کرد: اکنون رقابت بین کشورها در بازارهای نفت فشرده است؛ به طوری که روسیه تخفیف‌های مفصلی برای چین قائل است و این موضوع حضور ایران را سخت کرده است.

وی درباره برنامه توسعه ال‌ان‌جی ایران با همکاری شرکت‌های روس گفت: موضوع ایران‌ال‌ان‌جی طولانی شده و بیش از هر چیز سرمایه‌گذاری سنگین اولیه مانع اصلی است، ضمن اینکه طراحی اولیه توسط کشورهای غربی و امریکایی صورت گرفته است و روس‌ها تجربه چندانی در این زمینه ندارند. 

ماجدی ادامه داد: بیشتر صادرات گاز روسیه از مسیر خط لوله است که به اروپا و بویژه آلمان ارسال می‌کنند و در زمینه ال‌ان‌جی کار عمده‌ای انجام نداده‌اند و بیشتر صادراتشان با خط لوله بوده است، بنابراین بعید است که در حوزه ال‌ان‌جی حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی تاکید کرد: بر خلاف چین که در حوزه تجارت مکمل ایران است و در بسیاری حوزه‌ها می‌توانیم از سرمایه و تکنولوژی آنها بهره ببریم؛ ما با روسیه رقیب هستیم در نتیجه بعید است در زمینه انرژی بتوانند کمک زیادی به ایران داشته و برنامه‌های توسعه‌ای را بتوانیم با این کشور پیش ببریم.

مدیر اسبق امور بازرگانی و بین‌الملل وزارت نفت خاطرنشان کرد: البته روسیه در زمینه بالادست نفت و گاز قوی بوده و تولید بالایی دارد، شرکت‌های بزرگ این کشور مثل روسنفت و گازپروم با توجه به تکنولوژی و دانشی که دارند در بالادست نفت و گاز ایران می‌توانند موثر واقع شده و به ما کمک کنند، اما در پایین‌دست از جمله پتروشیمی نمی‌توانند کمک چندانی به ما داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز