خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

اهمیت موقعیت ژئوپلیتیک یمن برای نفت و تجارت ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۰۱۴

ایران نیز برای تامین امنیت آمد و شد نفت خود به سمت افریقا و اروپا و حتی امریکای جنوبی نیاز دارد که این کشور و نیروهای باب‌المندب امنیت تجارت نفت و کالاها را تامین کنند.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اهمیت ژئوپلیتیک یمن برای کشورهای منطقه در حوزه انرژی اظهار داشت: یمن در تولید انرژی محدودیت دارد و تولید این کشور حداکثر کفاف نیاز داخل را می‌دهد و از درآمد آن می‌تواند منابع مالی خود را تامین کند. اما موقعیت جغرافیایی یمن که مشرف بر دریای سرخ و باب‌المندب است و همچین به اقیانوس و خلیج فارس اشراف داشته و نزدیک است به این کشور امتیازهای زیادی می‌دهد و باتوجه به اینکه بخش مهمی از نقل و انتقال انرژی به اروپا و امریکا از این مسیر می‌گذرد بنابراین امنیت این منطقه برای بازار انرژی جهان حائز اهمیت است و کشورها به این موقعیت نگاه ویژه دارند. به طوری که اکنون برای کشورهای دارنده منابع نفتی و همچنین مصرف‌کنندگان مهم است که چه نیروهایی در این کشور مسلط هستند تا بتوانند امنیت رفت و آمد انرژی و تجارت را تامین کنند. 

وی با بیان اینکه عمده‌ترین جایگاه یمن در موضوع انرژی است، گفت: ایران نیز برای تامین امنیت آمد و شد نفت خود به سمت افریقا و اروپا و حتی امریکای جنوبی نیاز دارد که این کشور و نیروهای باب‌المندب امنیت تجارت نفت و کالاها را تامین کنند‌. عربستان باوجودی که در خلیج فارس و دریای سرخ هم بنادر و هم ذخایر نفتی دارد و کشتیرانی اصلی این کشور در خلیج فارس است و منابع نفت و گاز این کشور از این مسیرها عبور می‌کند اما  به منابع انرژی یمن هم چشم طمع دارد و در نظر دارد بر این کشور مسلط باشد و از منابع انرژی این کشور سوءاستفاده کند.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تصریح کرد: علاوه بر کشورهای همسایه از جمله ایران و عربستان کشورهایی که انرژی مورد نیازشان از منطقه خلیج‌فارس تامین می‌شود هم نسبت به موضوع یمن حساسیت دارند اما از طریق نیروهای وابسته به غرب مثل امارات و عربستان انتظار دارند این امنیت را برقرار کنند.

در همین ارتباط محمود خاقانی نیز به ایلنا گفت: یمن به دلایل مختلفی برای کشورها اهمیت دارد، مهمترین دلیل اینکه سرزمینی است که در موقعیت استراتژیک و در سواحل دریای سرخ و تنگه باب‌المندب قرار گرفته است‌ علاوه بر این اخیرا اعلام شده که این کشور بزرگترین تولیدکننده قهوه در جهان نیز است و در کل کشور ثروتمندی است.

وی افزود: در طول جنگ تحمیلی؛ ایران نفت را به یمن ارسال می‌کرد البته آن زمان روابط دولت ایران همچنین عربستان با دولت وقت یمن حسنه بود و امریکا هم این کشور را حمایت می‌کرد اما اکنون ما از این کشور حمایت می‌کنیم اما عربستان، امارات، امریکا و اسرائیل با یمن مخالفت می‌کنند، البته بخش جنوبی یمن بدست دست نشاندگان سعودی و امریکا و اسرائیل مدیریت می‌شود و بخش‌های دیگر را انصار حزب الله کنترل دارد که تحت تحریم‌های سختی است.

این کارشناس حوزه بین الملل انرژی تصریح کرد: یمن ذخایر نفت هم دارد و زمانی مستعمره انگلیس بوده است، در سال ۱۳۳۲ زمانی که مصدق تصمیم به ملی کردن صنعت نفت کرد و ما سعی می‌کردیم نفت را از مسیر دریا صادر کنیم ناوهای جنگی انگلیس تانکرهای نفتی ما را توقیف می‌کردند و در یمن فرآورش کرده و می فروختند، در آن زمان ایران مثل امروز قدرت مقابله نظامی نداشت، انگلیس در یمن پایگاه نظامی داشت و فراورده های نفتی ایران را در خلیج فارس محاصره کرده بودند.

وی ادامه داد: اکنون امارات و عربستان به طور متحد سعی دارند دولت دست نشانده در یمن مستقر شود و بخش‌های شمالی را هم تحت کنترل داشته باشد. به طور کلی یمن تنهاست و فقط ایران از این کشور حمایت می‌کند.

خاقانی خاطرنشان کرد: اکنون یمن تحت فشار سنگین تحریم قرار دارد و مردم این کشور به سختی روزگار می‌گذرانند با توجه به حمایت چین و روسیه از امارات و  عربستان در سازمان ملل در ارتباط با مسائل یمن و تا حد زیادی تبلیغات منفی علیه ایران سرنوشت این کشور مشخص نیست.

وی بیان داشت: در هر حال یمن در موقعیت سوق الجیشی و جغرافیایی سیاسی مهمی قرار دارد، ما در زمان جنگ تحمیلی نفت خام کشور را در پالایشگاه این کشور پالایش و فرآورش کرده و فرآورده را وارد کشور می‌کردیم اگرچه پالایشگاه راندمان بالایی نداشت و نفت کوره زیادی تولید می‌کرد. اکنون نیز با توجه به همین مباحث مربوط به انرژی قطعا سرنوشت یمن نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای فرامنطقه‌ای اهمیت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز