خبرگزاری کار ایران

مذاکره با سینوپک برای مرحله دوم توسعه میدان نفتی یادآوران ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۹۱۲

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم برخلاف دولت گذشته به شریکان قدیمی همچون چین و روسیه نگاه راهبردی دارد، اظهار کرد: از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم مذاکراتی منظم با شرکت سینوپک چین درباره گام دوم توسعه میدان یادآوران در قالب قرارداد بیع متقابل به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار داشته‌ایم که به نهایی شدن توافق‌های فنی و رسیدن به مرحله دریافت مجوزها انجامید و شرکت‌های چینی هیچ‌گاه به‌صورت رسمی از این مذاکرات خارج نشده‌اند.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، فریدون کرد زنگنه گفت: با وجود تحریم‌ها شرکت ملی نفت ایران همسو با سند راهبردی همکاری‌ بلندمدت میان ایران و چین، مذاکره با شرکت‌های خصوصی و دولتی این کشور برای توسعه میدان یادآوران و دیگر میدان‌های مشترک در کشور ادامه دارد.

وی با یادآوری اینکه مرحله نخست میدان نفتی یادآوران پیش از این از سوی سینوپک در سال ۹۵ با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز تکمیل شد و در حال بهره‌برداری است، افزود: بر اساس مذاکرات با این شرکت قرار بود مرحله دوم توسعه این میدان مشترک نیز به این شرکت واگذار شود، اما متأسفانه در آن مقطع زمانی وزیر پیشین نفت، مذاکرات را متوقف کرد، از این رو در یک سالی که گذشت شرکت ملی نفت ایران مذاکراتی منظم را با شرکت‌های چینی در توسعه میدان‌های نفت و گاز انجام داده است.

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه سینوپک تاکنون به‌هیچ‌عنوان به‌صورت سمی اعلام نکرده است که در توسعه میدان یادآوران همکاری نمی‌کند، تصریح کرد: مسئولان مذاکره‌کننده با این شرکت در شرکت ملی نفت ایران به دنبال راهکارهای نو برای استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری این شرکت در میدان مشترک یادآوران هستند.

مذاکرات به‌صورت محرمانه در سطوح مدیریتی کلان دو شرکت ادامه دارد

کردزنگنه با اشاره به اینکه توسعه میدان یادآوران جزو پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ملی نفت ایران است، گفت: طرح تولید زودهنگام میدان یادآوران همسو با طرح اصلی شرکت چینی است و برخی همکاران بنده در شرکت‌های تابع درباره این میدان و مذاکرات با طرف چینی گفت‌وگوهایی کرده‌اند که البته باید با هماهنگی شرکت ملی نفت ایران انجام شود زیرا مذاکرات به‌صورت محرمانه در سطوح مدیریتی کلان دو شرکت ادامه دارد.

وی یکپارچه‌سازی میدان مشترک آزادگان و توسعه میدان‌های نفتی مشترک با عراق را از جمله محورهای مذاکره با سینوپک دانست و افزود: هم‌اکنون با توجه به مشخص شدن سهامداران کنسرسیوم توسعه‌دهنده این میدان، شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان کارفرما در مذاکرات خود با این شرکت چینی خواسته‌ایم که به‌عنوان سرمایه‌گذار در این میدان حضور داشته باشند.

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: سینوپک پارسال که سابقه همکاری با ایران در مرحله نخست توسعه میدان آزادگان شمالی را دارد برای همکاری دوباره با ما پیشنهاد خود را ارائه کرد که پیش از سفر وزیر نفت به چین در ماه‌های گذشته مسائل دو شرکت بررسی شد.

استفاده از خط اعتباری چین - ایران در پروژه ایران ال‌ان‌جی

کرد زنگنه با اشاره به مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با دولت برای استفاده از خط اعتباری چین - ایران برای توسعه میدان‌های مشترک نفتی افزود: در آخرین مذاکراتی که با یکی از شرکت‌های بزرگ چینی داشتیم، این شرکت حاضر به سرمایه‌گذاری سه به یک (یک سهم ایران سه سهم چین) در پروژه ایران ال‌ان‌جی با استفاده از خط اعتباری چین - ایران شده است.

تهاتر نفت خام با کالا

وی تهاتر نفت خام با کالا را یکی دیگر از محورهای مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های چینی دانست و اظهار کرد: برای خرید کالا از داخل یا خارج باید استانداردهای شرکت ملی نفت ایران رعایت شود، در صورت رسیدن به نتایج دلخواه در مذاکرات خود بی‌شک از این ظرفیت برای جذب سرمایه‌ در صنعت نفت کشور استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز