خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

٣٣ فروند کشتی بر روی آب مانده‌ است/ عملکرد کانتینری بنادر عراق بیشتر از بنادر جنوبی ایران/ بغداد از لایروبی اروند عقب کشید

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۳۶۵۰

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر ٣٣ فروند کشتی بر روی آب مانده‌ است و در حال حاضر ٣ میلیون و ۴٨٠ هزار تن کالای اساسی در انبار موجود است و مجموع کالای اساسی باقیمانده در لنگرگاه و اسکله و انبار ۵ میلیون و ٧٠۴ هزار تن است که البته این میزان را کالای رسوبی تلقی نمی‌دانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهروز آقایی در نشست خبری امروز با بیان اینکه هر چند استان خوزستان را به عنوان یک استان نفتی می‌شناسند اما این استان یکی از اصلی‌ترین استان‌های دریایی  کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: ٢۵ درصد سواحل کشور به طول ١١٨۶ کیلومتر در استان خوزستان واقع شده‌ و  دارای ٣٠٠ کیلومتر مرز دریایی است.

وی با بیان این ظرفیت بنادر خوزستان با ٨٠ میلیون تن می‌رسد، گفت: ظرفیت بندر امام ۶٠ میلیون تن است و در ۶ ماه اول امسال ٢٢ هزار ساعت حجم علمیات دریایی در بنادر خوزستان بوده و بیش از ٨ هزار پهلوگیری و جداسازی انجام شده‌است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: بندر امام بزرگترین بندر تجاری کشور است که درافت بیش از ١۴ متر دارد و دارای ۴٠ پست اسکله است. همچنین بندر امام پسکرانه بیش از ٧۵ درصد جمعیت کشور را مشمول می‌شود.

آقایی با اشاره به ساخت بندر بزرگ خلیج فارس افزود: در حال حاضر ٧۵ درصد از ظرفیت بندر امام تکمیل شده و طبق استانداردهای بین‌المللی بنادری که بالای ۶٠ درصد تکمیل ظرفیت داشته باشند باید به سمت توسعه و احداث اسکله‌های جدید بروند. از این رو از ۶ ماه گذشته احداث بندر بزرگ خلیج فارس مطرح شد و مطالعات اولیه آن انجام شده‌است.

وی تاکید کرد: بندر بزرگ خلیج فارس با درافت بین ٣۵ تا ۴٠ کیلومتر عمیق ترین بندر در حوزه خلیج فارس و منطقه محسوب خواهد شد و از آنجایی که این جانمایی در نظر گرفته شده برای ساخت بندر بزرگ خلیج فارس، متصل به تمام مدهای حمل و نقل است، هزینه های جابه‌جایی کالا را به کمترین سطح خود می‌رساند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به موجودی کالا در بندر امام اظهار داشت: در ده ماه اول امسال ١٢ میلیون کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده که تا به امروز ١٠ میلیون تن کالای اساسی از بنادر خارج شده‌است. همچنین تا به امروز ١٠٠ هزار کانتینر در این بندر با ٢٢٠ شناور تخلیه شد و ١٠ درصد از این حجم از کالا از طریق ریل و حدود ٩٠ تا ٩٢ درصد با کامیون و از طریق جاده از بندر خارج شده‌است.

آقایی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه در حال حاضر چه تعداد کشتی حامل کالا بر روی آب مانده‌ است، گفت: در حال حاضر ٣٣ فروند کشتی بر روی آب مانده‌ است و در حال حاضر ٣ میلیون و ۴٨٠ هزار تن کالای اساسی در انبار موجود است و مجموع کالای اساسی باقیمانده در لنگرگاه و اسکله و انبار ۵ میلیون و ٧٠۴ هزار تن است که البته این میزان را کالای رسوبی تلقی نمی‌دانیم.

آقایی با اشاره به دلایل انبارش این میزان کالا تاکید کرد: این میزان کشتی عمدتا مشکلات اسنادی ارزی یا رد و بدل اسناد بین فروشنده و خریدار دارند اما در دی ماه بخشی از مشکلات مرتفع شد و ۶ میلیون و ۴٠٠ هزار تن کالای موجودی به ۵ میلیون و ٧٠٠ تن رسید .

آقایی درباره لایروبی اروندرود تاکید کرد : ما راغب به لایروبی دهانه اروند هستیم و ۴ لایروب به این منطقه اختصاص دادیم و با لایروبی این منطقه بنادر خرمشهر احیا خواهد شد اما عراق در حال حاضر تمایلی برای لایروبی این منطقه ندارد و عراق از لایروبی اروند کنار کشید و موضوع این است که عراق در حال سرمایه‌گذاری در فاو و ام‌القصر است و نیازی به لایروبی اروند ندارد.

وی افزود : البته ایران برای لایروبی انفرادی اروند اعلام آمادگی کرده اما موضوع این است که خط ابراه تغییر کرده و ۵٠٠ متر از آن وارد عراق شده بنابراین مباحث دریایی در این جریان آب انجام شود و اختلافاتی در  این آبراهه وجود دارد و وزارت امور خارجه این موضوعات را پیگیری می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان  خوزستان گفت: عراق در فاو و ام‌القصر در حال ساخت ١١٠ پست اسکله تا سال ٢٠٣٨ است و در حالی که پیش از این دو کشور ایران و عمان مدعی افزایش سهم از جبل‌علی بودند امروز عراق هم وارد این موضوع شده و به دنبال افزایش سهم از جبل‌علی است.

آقایی در پاسخ به سوال ایلنا درباره مقایسه عملکرد بنادر خوزستان با وفا و ام‌القصر گفت: ما خود را در جوانب مختلف بالاتر از بنادر فاو و ام‌القصر می‌دانیم اما عملکرد کانتینری این بنادر عراق از کل عملکرد بنادر جنوبی کشورمان بیشتر است.

آقایی با اشاره به پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بنادر خوزستان اظهار داشت: ۴ هزار میلیارد تومان پروژه‌های بندر امام تا پایان سال یا نیمه اول امسال به عقد قرارداد با بخش خصوصی می‌رسد و آمادگی سرمایه‌گذاری اعلام شده‌است. همچنین در دهه فجر امسال ۵ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح یا آغاز به کار و یا انعقاد تفاهم‌نامه انجام می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تاکید بر اینکه کالای اساسی به فکر تامین شده و هیچ مشکلی پربحث تامین کالای اساسی نداریم ، گفت: ذخایر استراتژیک انبارش شده و با این ذخایر تا ۶ ماه سال آینده ترسی از تامین کالای اساسی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵٠ درصد کالاهای اساسی موجود در بنادر متعلق به بخش دولتی و ۵٠ درصد هم متعلق به بخش خصوصی است.

آقایی با اشاره به بحث دموراژ گفت: بحث دموراژ از زمان آمادگی کشتی برای پهلوگیری از لنگرگاه مطرح می‌شود و پیش از آن این موضوع بین خریدار کالا و مالک کشتی است و امسال تا به امروز فرودگاه امام هیچ گون٧ دموراژی را پرداخت نکرده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز