خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در عمان در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم‌ها مانع جدی در صادرات انرژی به عمان/ مسقط پروژه‌های واردات گاز ایران را در دستور کار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۲۶۰

سفیر اسبق ایران در عمان گفت: هر دو کشور تمایل به تبادل برق و و مراودات گازی دارند اما آنچه اجازه نمی‌دهد که این توانایی بالقوه عملیاتی شود مسئله تحریم است.

محمدجواد آسایش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره صادرات برق و گاز به عمان اظهار داشت:  روابط ما با عمان به طور اصولی بسیار خوب است و مسئولین مربوطه در هر دو کشور بدنبال توسعه این روابط هستند این اراده در هر دو کشور برای تبادلات تجاری، صادرات گاز و تبادل برق وجود دارد، ما نیز پتاسیل صادرات گاز و برق به عمان را داریم و مسیرها هم پیش‌بینی شده، عمان نیز پروژه‌های واردات گاز از ایران را در دستور کار دارد و برنامه‌هایی تدوین کرده که گاز را از ایران وارد کند.

وی افزود: به طور بالقوه هر دو کشور تمایل به تبادل برق و و مراودات گازی دارند اما آنچه اجازه نمی‌دهد که این توانایی بالقوه عملیاتی شود مسئله تحریم است و بعید است تا زمانی که تحریم تداوم داشته باشد برنامه‌های صادراتی اجرایی شود علیرغم اینکه اراده در هر دو کشور وجود دارد.

سفیر اسبق ایران در عمان تصریح کرد: با توجه به متفاوت بودن درجه حرارت دو کشور امکان تبادلات برقی وجود دارد، این موضوع فعلا در مرحله مطالعات است و دو کشور آمادگی لازم را دارند و بهترین مسیر نیز استفاده از کابل‌های زیردریایی است به طوری که اکنون نیز با توجه به مرز آبی دو کشور، ارتباط اینترنتی میان آنها نیز از مسیر کابل زیردریایی است.

وی تاکید کرد: با توجه به اختلاف ساعت و تفاوت نیاز فصلی به برق دو کشور می‌توانند کاستی‌های برق یکدیگر را پوشش دهند اما تحریم مانع است.

آسایش یادآور شد: اولویت هر کشور برای تبادلات تجاری همسایگان هستند، به لحاظ سوابق تاریخی روابط دو کشور ایران و عمان همواره مثبت بوده، در حال حاضر نیز این کشور تمایل زیادی برای واردات گاز و برق از ایران  دارد اما مسائل تحریم مانع است و تا زمانی که تحریم ادامه دارد امکان تحقق صادرات وجود ندارد.

در همین ارتباط مدیرعامل شرکت توانیر نیز به ایلنا گفته است: با دو کشور حاشیه خلیج فارس مذاکراتی را برای صادرات برق از مسیر کابل زیردریایی انجام داده‌ایم و مطالعات برای اتصال به عمان و قطر آغاز شده که قابلیت اجرا نیز دارد. 

آرش کردی تاکید کرده است: با قطر مذاکرات جدی داشته‌ایم و امیدواریم اولین صادرات از طریق کابل‌های دریایی را با عمان و قطر داشته باشیم. براساس پیش بینی‌های صورت گرفته با هر کدام از این کشورها قابلیت تبادل 1000مگاوات را خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز