خبرگزاری کار ایران

وزارت اقتصاد اعلام کرد:

جزئیات زمان‌بندی الزام مؤدیان به صدور صورتحساب الکترونیک

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۸۱۴

زمان‌بندی الزام مؤدیان به صدور صورتحساب الکترونیک در لایحه الحاق ۵ تبصره به ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان تعیین شد.

به گزارش ایلنا؛ دولت لایحه الحاق ۵ تبصره به ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را با قید دو فوریت تقدیم مجلس کرد که در صورت تصویب نهایی ارائه صورتحساب‌های الکترونیکی توسط مؤدیان بزرگ و سپس مؤدیان کوچک‌تر به صورت تدریجی و با برنامه زمان بندی مشخص انجام خواهد شد.

در مقدمه این لایحه بیان شده است: با توجه به اینکه اجرای تکلیف مقرر در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۱۳۹۸ مبنی بر راه‌اندازی سامانه مؤدیان برای ثبت‌نام و عضویت مشمولان و همچنین ارائه کارپوشه اختصاصی منجر به افزایش ۲۰ برابری تعداد مؤدیان می‌شود، لذا به منظور تدریجی کردن ارائه صورتحساب‌های الکترونیکی توسط مؤدیان بزرگ و سپس مؤدیان کوچک‌تر، لایحه‌ای را برای انجام تشریفات قانونی تقدیم کرد. در ماده واحده این لایحه آمده است: متون زیر به عنوان تبصره‌های ۲ تا ۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان –مصوب ۱۳۹۸- الحاق و تبصره قبلی به عنوان تبصره (۱) تلقی می‌شود.

در تبصره ۲ عنوان شده است: سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است ظرف یک هفته از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به ثبت نام و عضویت کلیه اشخاص مشمول در سامانه مؤدیان و تخصیص کارپوشه اختصاصی به آن‌ها اقدام کند.

در تبصره ۲ نیز عنوان شده است: الزام مؤدیان به صدور صورتحساب الکترونیک مطابق زمان‌بندی زیر انجام می‌شود:

۱- شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس از ۱۴۰۱/۸/۰.

۲- شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری از ۱۴۰۱/۱۰/۱،

۳- اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی مووع ماده (۱۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۱۴۰۲/۱/۱،

۴- صاحبان مشاغل موضوع فراخوان‌های هشت‌گانه مالیات بر ارزش افزوده قبلی از تاریخ ۱۴۰۲/۴/۱،

۵- صاحبان مشاغل گروه‌های اول و دوم موضوع آئین‌نامه اجرایی ماده (۹۵) قانون مالیات‌های مستقیم از تاریخ ۱۴۰۲/۷/۱،

۶- کلیه اشخاص باقیمانده از تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱

همچنین در تبصره ۴ عنوان شده است: تاریخ‌های مذکور در تبصره ۳ این ماده قطعی و غیرقابل تغییر است و در صورت هرگونه تخطی از رعایت آنها، مطابق قوانین مربوط با متخلفان برخورد خواهد شد.

در تبصره ۵ این لایحه تأکید شده است: تا پایان دوره‌های زمان‌بندی مندرج در تبصره ۳ این ماده، حکم قسمت اخیر ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده جاری است و مالیات بر ارزش افزوده درج‌شده در صورتحساب‌های صادره خارج از سامانه مؤدیان تا پایان دوره‌های مذکور پس از تسلیم اظهارنامه و رسیدگی در مراجع مالیاتی با رعایت ماده (۹۷) قانون مالیات‌های مستقیم قابل پذیرش است.

در نهایت در تبصره ۶ خاطرنشان شده است: تا پایان دوره‌های زمان‌بندی مندرج در تبصره ۳ این ماده، مفاد ماده (۱۹۱) قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص بخشودگی جرایم موضوع قانون مذکور جاری است.

آئین‌نامه نحوه اعمال بخشودگی موضوع این ماده به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز