خبرگزاری کار ایران

افزایش ۴۰ درصدی صادرات گاز آذربایجان به اروپا/ باکو به دنبال افزایش تجارت غیرنفتی

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۷۹۴

پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ کل صادرات گاز طبیعی آذربایجان به ۲۲ میلیارد مترمکعب برسد و کشورهای اتحادیه اروپا ۱۱.۵ میلیارد متر مکعب از آن را دریافت خواهند کرد.

 به گزارش ایلنا از کاسپین نیوز، تورال حاجیلی، مشاور رئیس اداره توسعه صادرات و سرمایه گذاری آذربایجان- آذپرومو، هدف نهایی را افزایش گردش مالی تجارت غیرنفتی با اتحادیه اروپا دانست.

حاجیلی گفت: آذربایجان قصد دارد صادرات خود را به این بازار افزایش دهد. در همین راستا، کشور سند مربوطه را تهیه کرد که انتظار می‌رود در پایان ماه جاری تصویب شود. در چارچوب این استراتژی، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ گردش مالی تجاری با رشد ۸۶ درصدی به ۵ میلیارد دلار برسد.

این بیانیه روز دوشنبه در مراسم ارائه پلتفرم تجارت دیجیتال اتحادیه اروپا برای کشورهای مشارکت شرقی شرکت کننده در باکو بیان شد. حاجیلی معتقد است که پلتفرم جدید معرفی شده با ارائه ابزاری اضافی و مؤثر به صادرکنندگان آذربایجانی برای تحقق پتانسیل‌های صادراتی بکر آنها، بر تلاش‌های مربوطه آذربایجان تأثیر خواهد گذاشت. به گفته وی، همچنین اولین گام در اجرای اقدامات شناسایی شده در «راهبرد توسعه اقتصادی اجتماعی ۲۰۲۲-۲۰۲۶» و «استراتژی صادرات محصولات غیرنفتی ۲۰۲۲-۲۰۲۶» خواهد بود.

اتحادیه اروپا همچنان شریک تجاری اصلی آذربایجان است و حدود ۳۶.۷ درصد از کل تجارت این کشور دریای خزر را به خود اختصاص داده است. اتحادیه اروپا خود را به عنوان بزرگترین بازار صادراتی و دومین تامین کننده بزرگ آذربایجان معرفی می‌کند، به این معنی که ۵۱ درصد از صادرات آذربایجان و ۱۶ درصد از واردات آذربایجان را در اختیار دارد.

عمده واردات اتحادیه اروپا از آذربایجان شامل مواد سوختی، معدنی و مواد مرتبط است. مواد غذایی و حیوانات زنده، مواد شیمیایی و محصولات مرتبط، و برخی از کالاهای تولیدی نیز از آذربایجان به بازارهای اتحادیه اروپا عرضه می‌شود. در همین حال، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل در صادرات اتحادیه اروپا به آذربایجان، به همراه مواد شیمیایی و محصولات مرتبط، کالاها و اقلام تولیدی، غذا و حیوانات زنده، غالب هستند.

این در حالی است که در صادرات آذربایجان به اتحادیه اروپا بدون شک نفت خام و گاز طبیعی در رتبه اول قرار دارد. آذربایجان از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ گاز طبیعی را از طریق خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) به اروپا تامین می‌کند. TAP بخشی از خط لوله بزرگ سه بخش کریدور گاز جنوبی (SGC) را تشکیل می‌دهد که از هفت کشور و شش سیستم نظارتی عبور می‌کند. منبع اصلی گاز طبیعی برای SGC میدان فراساحلی شاه دنیز آذربایجان با ذخایر تخمینی ۱.۲ تریلیون متر مکعب است.

مجموع صادرات گاز آذربایجان در سال گذشته حدود ۱۹ میلیارد متر مکعب بود که ۸.۲ میلیارد متر مکعب آن به مصرف کنندگان اتحادیه اروپا رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ کل صادرات گاز طبیعی آذربایجان به ۲۲ میلیارد مترمکعب برسد و کشورهای اتحادیه اروپا ۱۱.۵ میلیارد متر مکعب از آن را دریافت خواهند کرد. بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده توسط اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و الهام علی اف، رئیس جمهور این کشور، انتقال سالانه گاز به اروپا تا سال ۲۰۲۷ دو برابر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز