خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کشت پاییزه گندم آغاز شد/ افزایش رغبت کشاورزان به کشت گندم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۶۰۲

رئیس بنیاد ملی گندمکاران خاطر نشان کرد: هفته گذشته تمام مطالبات گندمکاران پرداخت شده و دولت 82 هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان در زمینه فروش گندم را پرداخت کرد.

عطاالله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، از آغاز کشت پاییزه در استان‌های سردسیر کشور خبر داد و افزود: کشت پاییزه آبی و دیم گندم، در استان‌های شمال غرب کشور از جمله اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه و زنجان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برودت هوا باعث شد که کشت آبی از اوایل مهر آغاز شود، افزود: کشاورزان کشت را آغاز کردند؛ پیش‌بینی‌های انجام شده حاکی از این مهم است که پراکنش‌ها و بارندگی‌ها در سال جاری نرمال باشند از این‌رو امیدواریم که بارندگی‌ها باعث شود میزان کشت قابل توجه باشد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه کشت گندم در 4 میلیون اراضی دیم وابسته به نزولات آسمانی است، تصریح کرد: نمی‌توان از ابتدای سال پیش‌بینی دقیقی از حجم برداشت گندم در سال آینده ارائه داد به‌خصوص در زمینه کشت دیم که وابسته به نزولات آسمانی است؛ اما با توجه به منابع آبی در نظر گرفته شده برای کشت آبی گندم  این امید وجود دارد که با مدیریت‌ صحیح میزان تولید افزایش پیدا کند.

به گفته هاشمی؛ رغبت کشاورزان برای کشت گندم به دلیل افزایش قیمت خرید تضمینی افزایش پیدا کرده است. امسال گندم کیلویی 13 هزار تومان از کشاورزان خریداری خواهد شد.

وی ادامه داد: کشت آبی گندم در 2 میلیون هکتار  و کشت دیم در 4 میلیون هکتار انجام می‌شود؛ امسال باتوجه به سیاست‌های که ستاد اجرایی فرمان امام در نظر گرفته شده است 500 هزار هکتار کشت دیم افزایش سطح خواهیم داشت.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پاسخ به این پرسش که وزارت کشاورزی اعلام کرده است که تمام مطالبات گندمکاران را پرداخت کرده است آیا این سخن را تایید می‌کنید؟ گفت: بله هفته گذشته تمام مطالبات گندمکاران پرداخت شده است و دولت 82 هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان در زمینه فروش گندم را پرداخت کرد این در حالیست که پیش از این فعالان این حوزه برای پرداخت مطالبات گندمکاران سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشاورزی را تحت فشار قرار داده بودند و در نهایت ظرف مدت یک هفته منابع مالی آن تامین شد.

هاشمی با بیان اینکه دولت در سال زراعی که گذشت 7 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرد، افزود: بنیاد ملی گندمکاران تلاش دارد که تولید دانش بنیان را در بحث گندم وارد کند و امسال نیز  سیاست کشت قراردادی در 2 میلیون هکتار کشت آبی دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز