خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

ورود اپراتور جدید به بندر چابهار/ معطل هندی‌ها نمی‌مانیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۸۴۳

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: دو هفته آینده دور جدید جلسات با وزیر آبراهه‌های هند درباره بندر چابهار انجام می‌شود و موضوعات جدید از جمله میزان سرمایه‌گذاری، استفاده از تجهیزات و انجام تعهدات و ... مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل اسلامی، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری امروز از اصلاح تعرفه‌های بندری تا پایان سال اظهار داشت: در بحث تعرفه‌، بحث بومی‌سازی نداریم چراکه کارکرد بنادر ملی است و بنادر کارکرد بومی ندارند. موضوع این است که در نرخ تعرفه ها نسبت به خدماتی که در بنادر ارایه می دهیم شاهد عقب ماندگی هستیم یعنی تعرفه ها نسبت به خدماتی که ارایه می‌شود ارزان تر است.

وی گفت : در حوزه کانتینری بیش از ٧ سال است که تعرفه‌ها را برای همراهی با اقتصاد کشور افزایش ندادیم اما تا پایان امسال درباره اصلاح تعرفه ها تصمیم گیری و تعرفه های اصلاح شده را اعلام می‌کنیم.

معاون سازمان بنادر در پاسخ به سوال ایلنا درباره ورود اپراتور جدید به بندر چابهار تاکید کرد: واقعیت این است که در بندر چابهار سرعت علمیات منطبق با اهداف نبود و موضوعاتی مانند تعیین داوری قرارداد با هندی‌ها باعث شده که سرعت علمیات کاهش یابد اما هندی‌ها ٢۵ درصد قرارداد بلندمدت را به بندر منتقل داده‌اند.

وی از برگزاری جلسه با وزیر هند تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: موضوعات قرارداد با هندی‌ها با حضور وزیر هند مورد بررسی قرار می‌گیرد و دیدگاه‌های جدید همکاری با همکاری لحاظ می شود و توافق جدید با هندی‌ها را دنبال می کنیم.

اسلامی با بیان اینکه قرار بر این است که از یک خط کشتیرانی برای استفاده از ظرفیت های بندر چابهار استفاده کنیم، ادامه داد : این یک اصل علمی است که وقتی یک خط کشتیرانی به عنوان اپراتور وارد بندر شود به جذب بار بیشتر می‌تواند کمک کند. البته منظور استفاده از ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیست اما از ٨ ماه گذشته با همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی خط منظم در چابهار راه اندازی کردیم اما با حضور هند و بدون حضور هند به عنوان اپراتور امکان استفاده از ظرفیت خط های کشتیرانی وجود دارد .

معاون سازمان بنادر درباره حضور بنیاد مستضعفان در بندر چابهار تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی هیچ رابطه‌ای با بنیاد یا شرکت سینا در بندر چابهار ندارد. البته اپراتور هندی به طور مستقل امکان همکاری با شرکت ها را دارد .

اسلامی با بیان اینکه معطل اپراتور هندی نمی‌مانیم ادامه داد: دو هفته آینده دور جدید جلسات با وزیر آبراهه‌های هند درباره بندر چابهار انجام می‌شود و موضوعات جدید از جمله میزان سرمایه‌گذاری، استفاده از تجهیزات و انجام تعهدات و ... مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که برای توسعه چابهار فازهای متعددی را طراحی کردیم که اپراتور هندی تنها در یک فاز آن حضور دارد و امکان استفاده از ظرفیت و توانایی سایر شرکت و کشورها در دیگر فازهای بندر چابهار وجود دارد .

معاون سازمان بنادر با بیان اینکه عملیات تخلیه و بارگیری بندر چابهار در طول 1.5 سال گذشته تا دو برابر افزایش یافته ادامه داد: افزایش ترافیک بندر چابهار در این مدت به 2.5 برابر رسید و تا کنون اپراتور هندی 6 دستگاه جرثقیل مورد قرارداد با ایران را وارد بندر چابهار کرده است.

اسلامی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه طبق شنیده‌ها اپراتور هندی اجازه استفاده از این جرثقیل‌ها را تا زمانی که قرارداد 10 ساله فعال نشود، نمی‌دهد گفت: استفاده ازاین تجهیزات در قرارداد بلند مدت دیده شده و در شرایطی که قرارداد 10 ساله با هندی‌ها انجام نشود امکان استفاده از این جرثقیل‌ها وجود ندارد. البته اخیرا این تجهیزات مورد تست قرار گرفتند و مشکل برق هم حل شد و این جرثقیل ها امکان بهره‌برداری را دارند.

وی با اشاره به همکاری بندری ایران و روسیه اظهار داشت: واقیعت این است که حجم تجاری دو کشور در بخش دریا نسبت به ظرفیت‌های موجود کم است و بیشتر ارتباطات تجاری تاز مسیر ریل و جاده انجام می‌شود و لازمه افزایش حجم تجاری بین دو کشور، توسعه همکاری‌ها است.   

اسلامی افزود: حجم قابل توجه بار روسیه در مسیر هند است از این رو افزایش همکاری دریایی روسیه با ایران مورد توجه است و امیدواریم با افزایش همکاری‌های دو کشور این غفلا تاریخی در بخش دریایی جبران شود.

معاون امور بندری همچنین درباره عملکرد بنادر شمالی اظهار داشت: ظرفیت بنادر کل کشور به 270 میلیون تن رسیده و تا سال 1404 ظرفیت بنادر کشور به 300 میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. میزان رشد ترانزیت از بنادر شمال 177 درصد بوده که هیچ آمارسازی در این حجم از ترانزیت انجام نشده و جزییات آمار ترانزیت در بخش فله، مایع و کانتینر را منتشر کرده‌ایم و تمام امار ثبت شده و قابل مشاهده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز