خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا:

امکان صادرات برق تجدیدپذیر فراهم می شود/ تراز صادرات برق ۸۰ درصد مثبت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۵۴۲

وزیر نیرو اظهار داشت: برنامه ما در مبادلات این بوده که سالانه ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات داشته باشیم، در حال حاضر میزان صادرات قابل توجه است و با توجه به نزدیک شدن به شرایط ایده ال میزان صادرات افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اکبر محرابیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایلنا درباره امکان صادرات برق تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی اظهار داشت: صادرات برق تجدیدپذیر جزو برنامه‌های ما است و در حال برنامه ریزی و پیگیری این موضوع هستیم.

وی افزود: برق تولیدی از خورشید و باد با توجه به کیفیت امکان صادرات ۱۲ ماه و طی ۲۴ ساعت را ندارند و باید عملیات تبدیل انرژی را انجام دهیم و تبدیل به برق خطی شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: گروهی در وزارت نیرو روی موضوع صادرات پذیر کردن برق تجدیدپذیر کار می کنند و گزارش تکمیلی آن را ارایه خواهیم کرد.

وی گفت؛ صادرات برق و مبادلات با کشورهای همسایه جزو برنامه مهم وزارت نیرو است.

محرابیان ادامه داد؛ در طول یک سال روابط قابل توجهی برای انتقال انرژی و سنکرون برق با همسایگان داشته ایم و در حال حاضر با کشورها مبادلات برقی داریم.

وزیر نیرو گفت: برنامه ما در مبادلات این بوده که سالانه ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات داشته باشیم، در حال حاضر میزان صادرات قابل توجه است و با توجه به نزدیک شدن به شرایط ایده ال میزان صادرات افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: در طول سال تراز صادراتی ۸۰ درصد مثبت است.

محرابیان در ادامه گفت: برای واردات برق نگاه ما حفظ منافع اقتصادی و ملی است مبادلات ما با کشورهای همسایه بر این مبنا است که در شرایطی که برق مازاد داریم بتوانیم صادرات کنیم و در زمانی که محدودیت داریم با دریافت برق بقرخی نقاط را تامین کنیم، در فرمولهای اقتصادی خیلی مواقع سرمایه گذاری برای مدیریت لحاظ اوج بحرانی شاید اقتصادی نباشد، یعنی برقی که طی مبادله دریافت میکنیم قیمت اقتصادی خیلی ارزانتر تمام می شود بنابراین نگاه ما رعایت و حفظ منافع اقتصادی کشور است و با این با نگاه مبادلات را با کشورهای همسایه و منطقه افزایش خواهیم داد و طبق قراردادهایی که منعقد شده و پروتکل هایی که امضا کردیم در سالهای آینده باید چشم انتظار چند برابر مبادله برق با کشورهای همسایه باشیم. 

وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته مدلهای مختلفی برایر توجیه پذیر کردن صنعت برق تجدید ژذیر مطالعه و ابلاغ کردیم، افزود: هم سرمایه گذاران بزرگ و بخش صنعت و هم سرمایه گذاران احداث نیروگاه متوسط و هم سرمایه گذاری برای ایجاد شغل و حتی کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند وارد این عرصه شدند. مهمترین توجیه حضور بخش خصوصی اقتصادی کردن این صنعت است.

محرابیان افزود: ما اعتقاد داریم تولید و فروش برق تجدیدپذیر بدون دخالت دولتو  با نظام رقابتی باشد به همین دلیسل با ظرفیت های رفع موانع تولید برای استفاده از سوخت صرفه جویی شهد برای توجیه پذیر کردن نیروگاهها در دستور کار است.

وی گفت: مانع اصلی توسعه تجدیدپذیرها قیمت یارانه ای سوخت نیروگاههای حرارتی است طبق قانون اگر نیروگاه تجدیدپذیر احداث و سوخت صرفه جویی شود معادل ارزش سوخت صرفه جویی شده به سرمایه گذار بر می گردد که سرمایه گذاری در این حوزه را توجیه پذیر می کند مضافا اینکه یک اقدام دیگر کسانی که برای برق صنعتی نیاز به برق پایدار دارند وارد این عرصه شدن و صدها مگاوات پروژه توسط صنایع بزرگ آغاز شده است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو برق تولیدی این صنایع را در زمان تولید تحویل می گیرد و نظام انگیزشی بوجود آورده و برق بخش های حمایتی را هم با نرخ هحمایتی خریداری می کنیم و با احداث نیروگاههای ۵ کیلوواتی که ۱۱۰هزار مگاوات برای یک سال برنامه ریزی شده خرید می کنیم و با تسهیلات امکان فروش برق به شبکه فراهم شده و شرایط خوب معیشتی فراهم می کند.

وی ادامه داد: وزارت نیرو با حمایت از انرژی تجدید پذیر برنامه‌های جدیدی را ارائه داده که فعال کردن همه این مدل‌ها موجب توسعه صنعت تجدید پذیر می‌شود.

محرابیان با بیان این‌که امسال برای اولین بار در بودجه سال ۱۴۰۱ برای ماده ۱۲ جدول تنظیم شد و یکی از بندهای آن صرفه‌جویی توسط نیروگاه‌های تجدید پذیر بود، گفت: با توجه به این‌که منابع حاصل از ماده ۱۲ اعتبار مشخصی دارد ۳۰۰ میلیارد تومان برای این بخش ردیف اعتبار اختصاص یافته که با توجه به توسعه صنعت تجدید پذیر این رقم در طول سال آینده رشد می‌کند.

وی یادآور شد: ماده ۱۲ قابل جایگزینی با روش‌های دیگر نخواهد بود و این اعتبار برای نیروگاه‌های تجدید پذیر اختصاص می‌یابد.

وزیر نیرو با اشاره به سرمایه‌ گذاری در حوزه تجدید پذیرها گفت: با توجه به نوع حمایتی که از صنعت تجدید پذیرها صورت می‌گیرد اولویت بخش خصوصی داخلی است اما اگر سرمایه‌ گذار خارجی نیز وارد این عرصه شود حتما با گرفتن شریک ایرانی و ایجاد قوانین و مقررات این موضوع امکان پذیر خواهد شد.

محرابیان با اشاره به رگولاتوری صنعت برق اظهار داشت: جلسه‌ای را با وزارت اقتصاد برگزار کردیم و امیدواریم مسائلی که در این لایحه تدوین شده مورد توافق قرار بگیرد بعد از توافق این لایحه را تحویل دولت خواهیم داد.

وی با اشاره به مصوبه احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر در ادارات دولتی بیان کرد: بخش کمی از این مصوبه اجرایی شده برخی ادارات اقدامات کمی را در این حوزه انجام داده‌اند، اما سیاست ما در حال حاضر این است که ادارات عدد قابل توجهی را در پیک مصرف صرفه‌جویی کند بنابراین اگر می‌خواهند محدودیت‌های آنها کاهش یابد طبیعتا باید به دنبال احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز