خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

ایران برنامه‌ای برای ورود توسعه‌ای به نفت و گاز سوریه دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۹۲۴

ما به لحاظ صدور دانش فنی و خدمات فنی و مهندسی می‌توانیم به کشور سوریه ورود کنیم اما شرط آن این است که شریک خارجی این کشور ما را بپذیرد، فقط رضایت سوریه شرط نیست.

علی کاردر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره امکان حضور ایران در توسعه میادین نفت و گاز سوریه اظهار داشت: ابتدا اینکه آن بخش از پروژه‌ها و میادین این کشور که توسعه یافته است عموما شریک خارجی دارند البته ممکن است بخاطر درگیری‌ها این کشور را ترک کرده باشند، اما در هر حال ما امکان ورود نداریم.  میادینی هم که اکتشافی است ریسک بالایی دارد. 

وی افزود: ما در حال حاضر امکان و توانمندی لازم برای توسعه و یا سرمایه‌گذاری در میادین پرریسک را نداریم، مگر میادینی که کشف شده و قطعی شده باشد و تکلیف شرکا و امنیت آن روشن است، در این صورت  می‌توانیم ورود کنیم.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: ما به لحاظ صدور دانش فنی و خدمات فنی و مهندسی می‌توانیم به این کشور ورود کنیم اما شرط آن این است که شریک خارجی این کشور ما را بپذیرد، فقط رضایت سوریه شرط نیست. 

وی یادآور شد: سوریه به تنهایی امکان توسعه ندارد چون منابع کافی در اختیار ندارد، ایران هم فعلا منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها را ندارد، ما فعلا بعنوان پیمانکار توسعه‌ای امکان حضور داریم زیرا خودمان نمی‌توانیم ریسک سرمایه‌گذاری را تقبل کنیم.

در همین ارتباط محمود خاقانی نیز به ایلنا گفت: اکنون همه تخم‌مرغ‌های سیاست خارجی ایران در سبد انرژی هسته‌ای قرار گرفته و انرژی نفت، گاز و تجدیدپذیر و تبدیل گاز به برق و صادرات به اروپا مدنظر نیست، به طوری که ایران با کمبود شدید سرمایه‌گذاری برای تولید نفت و گاز و تامین امنیت انرژی مورد نیاز مردم دست به گریبان است، بعبارت دیگر فعلا برنامه‌ریزی کلان اقتصاد انرژی نداریم و اگر به این فکر بیفتیم که به توسعه نفت دیگر کشورها ورود کنیم قطعا کاسبان تحریم مخالفت می‌کنند.

وی افزود: اکنون شرایط کشور ما به شکلی است که برای جبران کسری تامین گاز مصرفی داخل 80 میلیارد دلار سرمایه نیاز است، بنابراین سرمایه‌گذاری در بخش بالادست نفت و گاز کشور خودمان هم پرریسک است، بنابراین چنانچه بتوانیم بر دورزنندگان تحریم غلبه کنیم آنگاه می‌توانیم به دیگر کشورها هم برای توسعه ورود کنیم

مدیر کل اسبق امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت با بیان اینکه لازمه ورود به دیگر کشورها با هدف توسعه‌ای شفافیت در اقتصاد و به سرانجام رسیدن برجام است، گفت: شاید یکی از دلایلی هم که اسرائیل با به نتیجه رسیدن برجام مخالفت می‌کند، همین اهداف توسعه‌ای ایران در حوزه نفت و گاز دیگر کشورها است. هر زمان برجام به نقطه‌ای می‌رسد که تکلیف روشن شود فورا کارشکنی می‌کند، اسرائیل سرمایه‌گذاری زیادی برای تولید گاز از کف دریای مدیترانه جذب کرده است، گاز این حوزه بسیار گران‌قیمت و در عمق 2 کیلومتری دریا است، به همین دلیل سعی می‌کند اتحادی با کشورهای ترکیه، لبنان، عربستان و قطر ایجاد کند تا سرمایه‌گذاری با هزینه بالا در مدیترانه را پوشش دهد به همین دلیل هم در نظر دارد به یک منبع گاز با هزینه پایین‌تر وصل شود تا مقرون به صرفه شود. 

وی تاکید کرد: اسرائیل با هدف دستیابی به انرژی ارزان بدنبال گاز قطر و حتی دریای کاسپین نیز است، بنابراین بسیار تلاش می‌کند برجام به سرانجام نرسد تا سرمایه‌گذاری‌هایی که خودشان داشته‌اند به تولید رسیده و منافع خودشان برگردد، بعبارت دیگر ارزان شدن هزینه دستیابی به تکنولوژی و توسعه علاوه بر اسرائیل؛ کاسبان تحریم در ایران را نیز نگران می‌کند و این همان چیزی است که برنامه‌های توسعه‌ای نفت و گاز ایران را در دیگر کشورها دچار چالش کرده و این امکان را از ما سلب می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز