خبرگزاری کار ایران

وزیر کشاورزی خبر داد؛

طرح اصلاح الگوی کشت بزودی ابلاغ می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۸۵۰

وزیر کشاورزی با اشاره به طرح مشوق بخشودگی پلکانی آب بهای بخش کشاورزی، خاطر نشان کرد: با وزارت نیرو در حال تکمیل این طرح هستیم که قبل از فصل زراعی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، آیین آغاز سال زراعی 1402-1401 با حضور ابراهیم رئیسی و سید جواد ساداتی نژاد برگزار شد. در این مراسم جواد ساداتی نژاد با اشاره به اهمیت امنیت غذایی، گفت: شروع سال زراعی جدید با حضور رئیس جمهور اعتماد به نفس خوبی به کشاورزان می دهد. امیدواریم در سال زراعی جدید رکوردهای بیشتری را در بخش کشاورزی ثبت کنیم ‌و شاهد افزایش بهره وری در بخش تولید باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در نشست نظارت ستادی طرحی  به عنوان ماموریت وزارت جهاد کشاورزی  با عنوان تامین غدای با کیفیت، سالم، ارزان با منشا داخلی  ابلاغ شده است، افزود: این یک اتفاق و ریل جدید برای وزارت جهاد کشاورزی است که در آغاز سال دوم دولت سیزدهم وزارتخانه را وارد فاز جدید کرده است.

وی تصریح کرد: طرح اصلاح الگوی کشت که مراحل نهایی خود را طی می‌کند، طبق قانون در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به طرح مشوق بخشودگی پلکانی آب بهای بخش کشاورزی، خاطر نشان کرد: با وزارت نیرو در حال تکمیل این طرح هستیم که قبل از فصل زراعی ابلاغ خواهد شد.

ساداتی نژاد گفت: انتقال محصولات آب بر گلخانه و ایجاد مجتمع های گلخانه ای در کشور از فعالیت هایی است که در سال زراعی جدید در  این وزارتخانه پیگیری می شود.

وزیر کشاورزی با اشاره به انتقال تولید علوفه در مراتع به صورت علوفه مرتعی، خاطر نشان کرد: مجموعه سیاست‌های سال زراعی جدید  این است که اراضی باز به کشت کالاهای اساسی تخصیص داده شود.

وی افزود: انتقال از سیاست قیمتی به سیاست های غیر قیمتی در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده و توانسته تولیدات را افزایش بدهد و یکی از این کشورها برزیل است که  یک کشور واردکننده بود با این تغییر سیاست غیرقیمتی امروز به تولیدکننده ۲۰ درصد غذای جهان تبدیل شده است.

ساداتی نژاد با اشاره به افزایش تولید گندم، برنج و جو در سال زراعی 1400، تصریح کرد: 20 درصد تولید جو، 27 درصد تولید برنج افزایش پیدا کرد همچنین تولید گندم به 11 میلیون تن رسید.

به گفته وزیر کشاورزی، بانک کشاورزی موظف به اعطای تسهیلات به بخش تولید است. بانک کشاورزی 71 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید داده است که از این عدد 31 هزار میلیارد را سال گذشته داده است. 

ساداتی نژاد با بیان اینکه سیاست مبارزه با آفت باعث شد از 7 میلیون تن گندم 7 هزار تن سن زدگی داشته باشیم، افزود:  80 درصد نسبت به سنوات گذشته اسناد کشاورزی در سال نخست دولت سیزدهم صادر شد همچنین 30 درصد رفع تداخلات کشاورزی داشتیم.

ساداتی نژاد تصریح کرد : وزارتخانه بعد از هدفمندی یارانه ها در حوزه سرمایه در گردش اقدامات شایسته ای انجام داد و تولیدکنندگان غیرتمندانه پای تولید ماندند این در حالیست که در برخی از کشورهای اروپایی بعد از جنگ اوکراین در بحث تامین با مشکلات جدی مواجه شدند و کالاهای اساسی در آن کشورها سهمیه بندی شدند.

وی با بیان اینکه می توانیم با شرایط آب و خاک میزان تولید را 10 برابر افزایش بدهیم، افزود: امروز از 171 کشاورز پیشرو و 38 کن مکار نمونه تجلیل می کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز