خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه وشهرسازی:

ارزان‌ترین نرخ عوارضی آزادراهی را در دنیا داریم/ افتتاح فاز اول راه‌آهن زاهدان- چابهار در چند هفته آینده

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۵۴۲

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در افزایش اخیر نرخ عوارضی بیشترین نرخ عوارضی متوجه به آزادراه تهران شمال بود که قرار شد در نرخ عوارض تجدید نظر انجام شود و به زودی با انجام بررسی‌ها نرخ جدید عوارضی اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خیرالله خادمی در نشست خبری امروز از افتتاح بخش اول راه آهن چابهار- زاهدان در چند هفته آینده خبر دادو  گفت: 3هزار 300 کیلومتر مسیر ریلی در دست ساخت است و همچنین ساخت 6 هزار و300  کیلومترراه‌آهن جدید در حال مطالعه قرار گرفته و به طور مجموع حدود 9 هزار و 500 کیلومتر توسعه ریلی در دستور کار داریم .

وی با اشاره به پروژ‌ه های در دست اجرادر بخش آزادراهی کشور اظهار داشت: بیش از 2 هزار و 700 کیلومتر آزادراه در حال بهره‌برداری است و همچنین بیش از هزارو 800 کیلومتر  پروژه در حال مطالعه داریم با مشارکت 50 درصدی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به اجرا می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال گفت: آزادراه تهران- شمال از فعالترین پروژه‌های آزادراهی کشور است و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 80 درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تاکید براینکه ارزان‌ترین عوارضی آزادراهی در کشور را داریم و نرخ عوارضی آزادراه‌های کشورهای همسایه 10 برابر نرخ عوارضی در ایران است، ادامه داد: آزادراه‌های ایمن‌ترین مسیر برای تردد هستند و اگر عوارضی با نرخ واقعی اعمال نشود، بخش‌خصوصی به عنوان سازنده آزادراه‌ها نمی‌تواند وظایف مرتبط با ایمن کردن آزادراه‌ها را به درستی به اجرا برساند و اگر انگیزه ای برای بخش خصوصی وجود نداشته باشد به طور قطع در آینده آزادراهی هم نخواهیم داشت.

خادمی با اشاره به کمبود منابع مالی برای ساخت آزادراه‌ها در کشور اظهار داشت: در حال حاضر 36 طرح آزادراهی در کشور داریم اما به دلیل کمبود منابع مالی در برخی از این پروژه‌ها هیچ کاری انجام نشده است.

وی با بیان اینکه اخیرا نرخ عوارضی به طور میانگین تا 28 درصد افزایش یافت اما تعلیق شد، گفت: در افزایش اخیر نرخ عوارضی بیشترین نرخ عوارضی متوجه به آزادراه تهران شمال بود که قرار شد در نرخ عوارض تجدید نظر انجام شود و به زودی با انجام بررسی‌ها نرخ جدید عوارضی اعلام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه من هم علاقه‌ای به افزایش نرخ عوارضی ندارم اما برای داشتن آزادراه ایمن چاره‌ای برای افزایش نرخ عوارضی نداریم، گفت: بانک ها هم حاضر به سرمایه گذاری در بخش آزادراهی نیستند و ما چاره‌ای جز سازی نرخ عوارضی برای بازگشت سرمایه ساخت نداریم.     

همچنین در این نشست داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از راه‌اندازی سامانه تامین وسایل نقلیه عمومی برای بازگشت زائران اربعین خبر داد و گفت: برای مدیریت زمان سفر زائران پس از به پایان رسیدن زیارت در خاک عراق و پیش از حرکت به سمت مرز، صرفا نام مرز ورودی خود، باشماق، تمرچین، چذابه، خسروی، شلمچه یا مهران را به سامانه پیامکی 2000141ارسال کنند تا دسترسی بهتر به وسیله نقلیه برای بازگشت داشته باشند.

وی با بیان اینکه هزار و 239 میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان برای ساماندهی مسیرهای منتهی به مرزهای عراق و پایانه‌های مرزی این مسیر هزینه کرده‌ایم، گفت: هزار و 365 کیلومتر از جاده‌های کشور درگیر مسیرهای منتهی به مرزهای عراق هستند و طبق براوردها مرز مهران پرترافیک‌ترین و پرترددترین مرزهای عراق  در ایام اربعین خواهد بود.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه  85  درصد بار ،مسافر و ترانزیت از طریق جاده جابه‌جا می‌شود، ادامه داد: از ابتدای سال بیش از یک میلیارد پلاک توسط دوربین های نظارتی در ترددها خوانده شده‌است.

امانی درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای گفت: به دنبال قانون واردات کامیون‌های کمتر از سه سال کارکرده، 8 هزار و 500 دستگاه کاموین به روز شد تا به امروز 4 هزار و 670 دستگاه خودرو از گمرک ترخیص و شماره‌گذاری شده‌است.

وی با اشاره به افزایش ترانزیت جاده‌ای گفت: در سال گذشته بیش از 50 درصد رشد در ترانزیت تجربه کردیم و امسال هم ترانزیت جاده‌ای نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است. همچنین در بحث جابه‌جایی بار داخلی سال گذشته بیش از 515 میلیون تن جابه‌جایی بار توسط ناوگان جاده‌ای انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز