خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

خشکسالی، ۸۰ درصد تولید گندم استان‌های جنوبی را خشکاند/ ۱۵ هزارمیلیارد از مطالبات گندمکاران پرداخت نشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۲۹۴

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: خشکسالی در سال جاری 80 درصد از تولید گندم در مزارع آبی و دیمی استان‌های جنوبی و مرکزی را کاهش پیدا داد.

عطاالله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، میزان خرید تضمینی گندم را حدود 6 میلیون و 900 هزار تن دانست و افزود: خرید گندم نسبت به مشابه سال گذشته 48 درصد افزایش داشت. همچنان امید افزایش میزان خرید گندم وجود دارد چراکه برداشت در استان‌های شمال غرب و سردسیر ادامه دارد.

به گفته وی؛ پیش‌بینی خرید گندم تا 7.5 میلیون تن دور از انتظار نیست چراکه احتمال تولید گندم به 9 میلیون تن وجود دارد؛ اما بخشی از این تولید به عنوان بذر و خود معیشتی در اختیار کشاورزان باقی می‌ماند و به دولت فروخته نخواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم حدود 6 میلیون هکتار است، تصریح کرد: 4 میلیون هکتار از اراضی گندم دیمی و 2 میلیون آن آبی است؛ سال گذشته خشکسالی‌ها باعث شد حدود 90 درصد از اراضی دیم را از دست بدهیم.

وی با اشاره به پراکنش مناسب بارندگی‌ها در سال جاری، بیان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام طرحی را به نام جهش تولید در مزارع دیم آغاز کرد که این ورود با پراکنش‌های مناسب همراه و افزایش تولید را به‌همراه آورد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران افزایش قیمت خرید تضمینی گندم را عامل اصلی افزایش خرید عنوان کرد و افزود: خرید گندم کیلویی 11 هزار و 500 تومان باعث شد که کشاورزان رغبت خوبی برای برداشت محصول از خود نشان بدهند.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا خشکسالی در سال جاری در کاهش تولید گندم تاثیر گذاشته است؟ گفت: 80 درصد از تولید گندم در مزارع آبی و دیمی استان‌های جنوبی و مرکزی کاهش پیدا کرد.

وی تولید گندم در مزارع دیم استان‌ها غرب و شمال غرب را مناسب دانست و افزود: تولید گندم در استان‌های گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و کردستان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد و این افزایش تولید، کمبود استان‌های جنوبی را جبران کرد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه افزایش نرخ خرید گندم بعد از فصل بودجه تصویب شد، افزود: مجلس خرید گندم را بر اساس 7 هزار و 500 تومانی بسته بود اما بعد از تغییر نرخ گندم در شورای قیمت‌گذاری، دولت را تامین مبلغ اضافی با چالش‌های جدی مواجه کرد اما امیدواریم در هفته جاری پرداخت‌ها به موقع انجام شود و بتوان کشاورزان را راضی کنیم.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که تا به امروز چند درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است؟ تصریح کرد: میزان خرید گندم بر اساس آمار بانک کشاورزی حدود 78 هزار میلیارد تومان است که از این میزان 63 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت و دولت 15 هزار میلیارد تومان بدهکار است که سازمان برنامه و بودجه قول داده این مبلغ در هفته آینده پرداخت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز