خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

توضیح وزیر نیرو درباره نتیجه مذاکره با افغان‌ها در مورد حقابه هیرمند/ بازی برد-برد ایران در اتصال شبکه برق به روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۲۵۲

وزیر نیرو اعلام کرد: اتصال شبکه برق دو کشور مزیت های بالایی دارد و ما از این پروژه به دنبال بازی برد-برد هستیم در تابستان که مصرف ما بالا است برق را دریافت و در زمستان که روسیه مصرف بالاتری دارد برق را ارسال خواهیم کرد به عبارت دیگر اتصال شبکه دو کشور مزیت‌های فراوانی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اکبر محرابیان در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط پیک مصرف برق قرار داریم، اظهار داشت: سال گذشته حداقل ۱۹ هزار مگاوات ناترازی تولید داشتیم این در حالی است که سالانه ۴.۵ درصد هم رشد تقاضا داریم که البته امسال این رقم بیشتر بود و پیش بینی می‌شد، ناترازی به ۲۰ هزار مگاوات برسد، یعنی مشکلات بیشتر شود، در سایه این ناترازی شاهد خاموشی و مشکلات فراوان برای زندگی روزمره مردم بودیم.

وی با بیان اینکه امسال متوسط دمای کشور ۳۸ درجه است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۱ درجه افزایش یافته است که با هر یک درجه افزایش دما ۱۵۰۰ مگاوات مصرف افزایش می یابد، یعنی به ازای یک درجه ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه اضافه می‌شود، در برخی نقاط حتی ۴ تا ۵ درجه رشد درجه حرارت داشتیم، برخی شهرها رکورد زدند و ۵۴ درجه دما ثبت شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه امسال علیرغم صرفه جویی مردم رشد ۴. ۸۵ درصدی را شاهد بودیم، گفت: از سال گذشته تا امروز حدود یک میلیون مشترک برق اضافه شده است.

وی بیان داشت: تابستان امسال تا امروز رکورد ۶۹.۲۷۸ مگاوات مصرف برق را داشتیم که نسبت به میزان تقاضای سال گذشته ۲۲۰۰ مگاوات رشد داشته است.

محرابیان با بیان اینکه صنعت برق در سال جاری در دو جبهه تامین و توزیع و همچنین شرایط سیل فعال بوده است، گفت: همزمان که مشغول تامین برق بودیم در ۲۱ استان هم درگیر سیل شدیم که در این شرایط یکی از بخش‌های آسیب پذیر برق است، ما با تمام توان و در حداقل زمان کار امدادرسانی را آغاز کردیم، به طوری که با وجود قطعی گسترده در اکثر نقاط در کمتر از ۱۰ ساعت شبکه برقرار شد ولی در روستاها شرایط سخت بود.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت تامین و مصرف برق ار شهریور سال گذشته آغاز و تا نیمه شهریور ادامه دارد.

محرابیان با بیان اینکه برای تامین برق یک برنامه تصویب کردیم که به عنوان سند همکاری با صنعت برق قرار گرفت اظهار داشت: مهمترین محور ما افزایش ظرفیت تولید برق است که بتوانیم در طول یک سال 6 هزار مگاوات به ظرفیت تولید اضافه کنیم متوسط عملکرد دولت گذشته 2هزار و 67 مگاوات بود اما ما روی 6 هزار مگاوات تمرکز کردیم که حدود 5 هزار مگاوات راه اندازی نیروگاه جدید و هزار مگاوات نیز استفاده از فناوری برای ارتقاء توان نیروگاه ها با کمک دانش بنیان ها بوده است.

وی ادامه داد: از شش هزار مگاوات 4 هزار و 200 مگاوات به مدار تولید اضافه شده و 1800 مگاوات هم طی روزهای آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید. این هزار و 800 مگاوات نیازمند تامین گاز است تا بتوانیم آن را سنکرون کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که تمامی 6 هزار مگاوات وعده داده شده تا پایان دوره به طور کامل وارد مدار شود.

وی حداکثر استفاده از ظرفیت موجود نیروگاه‌ها را محور دوم عملیات پایدارسازی و تامین برق در تابستان عنوان کرد و افزود: برای تمامی نیروگاه‌ها برنامه ریزی کردیم که تعمیرات‌شان انجام شود تا اول خرداد کل ظرفیت صنعت نیروگاهی در مدار قرار گیرد.

وزیر نیرو ادامه داد: اقدام دیگر ما در حوزه انتقال بوده است با توجه به اینکه عمر شبکه ظرفیت انتقال بالاست در این حوزه نیز تصمیمات خوبی برای بهسازی شبکه در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین به طرح‌های مدیریت مصرف اشاره و تصریح کرد: برنامه ریزی کردیم که تامین و تولید برق به نحوی باشد که بالاترین رضایتمندی حاصل شود. براین اساس خاموشی بخش خانگی صفر شد تمرکز مدیریت مصرف روی بخش ادارات بود به طوری که 30درصد صرفه جویی در این بخش شاهد بودیم بدون اینکه لطمه‌ای به روند فعالیت این بخش وارد شود یعنی تغییر ساعات کاری در دستور کار قرار گرفت همچنین استفاده از مولدهای برق متوقف شده را در برنامه قرار دادیم و در کنار آن تنظیم درجه حرارت در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در بخش خانگی سیاست ما عدم قطعی برق بوده است خاطرنشان کرد: در سال جاری 40 درصد مصرف کنندگان نسبت به سال گذشته صرفه جویی کردند که این تعداد 11 میلیون مشترک را شامل شده است.بر این اساس متوسط پاداش تا تیرماه 250 میلیارد تومان بوده است یعنی به ازای هر کیلو وات ساعت صرفه جویی 5 برابر خرید انرژی پاداش دادیم به این ترتیب برخی قبوض رایگان و برخی مشترکین نیز بستانکار شدند.

وی با بیان اینکه ما 630 هزار واحد تولیدی در کشور داریم خاطرنشان کرد: از این تعداد 580 هزار واحد روی فیدر شهری برق دریافت می‌کنند که هیچ محدودیتی برای آنها اعمال نشد 50 هزار واحد تولیدی نیز طبق زمانبندی تعیین شده توانستند برق دریافت کنند و لطمه‌ای به این برق وارد نشد.همچنین صنایع انرژی بر که 400 واحد را شامل می‌شوند بنابر این شد که 30 تا 40 واحد از این صنایع که مصرف کننده بزرگ هستند تفاهمنامه‌ای به امضا رسید مثلا معادل 5 میلیون تن تولید سیمان در بخش صنایع سیمانی را تامین برق کردیم و آسیبی نیز به این بخش وارد نشد.

وزیر نیرو با بیان اینکه دیپلماسی انرژی یکی از سیاست های اصلی دولت کنونی است تصریح کرد: توسعه دیپلماسی با کشورهای همجوار در اولویت قرار گرفت در طول یک سال گذشته اقدامات خوبی با همسایگان انجام شد به این ترتیب که تبادل برق برقرار خواهد شد تراز ما در این بخش 80 درصد صادرات و 20 درصد واردات است. ما در این هدف از حداکثر ظرفیت فنی استفاده خواهیم کرد و با نگاه حداکثری منافع ملی کار را ادامه خواهیم داد.

محرابیان در ادامه به توضیحاتی در حوزه آب پرداخت و گفت: کشور ما اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و به همین دلیل بارش‌های در کشور متقارن نیست و بین 50 تا 1200 میلیمتر متفاوت است بنابراین باید طبق منابع و مباحث جمعیتی آب را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط عادی متوسط بارش در کشور ما 250 میلیمتر است امسال بارش در برخی نقاط 17 درصد کمتر شرایط نرمال بود و برخی نقاط نیز مثل سیستان و بلوچستان و ایلام و هرمزگان بهتر از نرمال بود.

وزیر نیرو گفت: طی 52 سال گذشته یک سوم شرایط نرمال، یک سوم ترسالی و یک سوم خشکسالی بوده است اما این الگو در 15 سال گذشته تغییر کرده یعنی یک دوم سال خشک ، یک پنجم نرمال و یک سوم تر بوده است. از طرف دیگر سرانه آب تجزیه پذیر در 50 سال گذشته 6500 متر مکعب بود اما امروز به 1200 متر مکعب رسیده است که علت آن رشد جمعیت و کاهش بارش است.

وی با بیان اینکه ما برنامه ها و سیاست های دولت در حوزه آب در دو محور دنبال می شود خاطرنشان کرد : ابتدا مدیریت مصرف و سپس افزایش بهره وری و تکمیل طرح های نیمه تمام به منظور افزایش مدیریت آب در دستور کار است مهمترین از بخش مدیریت بخش کشاورزی است که 90 درصد مصرف را به خود اختصاص داده بنابراین افزایش بهره وری در این حوزه اثر بخش خواهد بود اگر 5 درصد افزایش بهره وری داشته باشیم حدود 5 میلیارد متر مکعب آب آزاد می شود.

وی ادامه داد: اصلاح الگو کشت متناسب به نیاز و اقلیم و ارزش افزوده نیز در برنامه ما قرار گرفته که این روش هم به ما و هم به کشاورز کمک می کند. در این راستا استفاده از فناوری برای افزایش راندمان و به حداقل رساندن مصرف آب برنامه ریزی شده است.

وی همچنین به موضوع باز تخصیص آب به بخش صنعت اشاره و تصریح کرد: بازچرخانی آب در دستور کار جدی قرار دارد بخشنامه آن تنظیم شده است.

محرابیان ادامه داد: کاهش تلفات آب و شرب بهداشت نیز از مهمترین برنامه های ما است و بندی نیز در بودجه برای تامین مالی این بخش اختصاص یافته است. همچنین طرح ها اولویت بندی شده و طرح های اضطراری و ویژه سرعت و اعتبار بیشتری  خواهند داشت.

محرابیان با بیان اینکه جهاد آبرسانی به منظور تامین آب پایدار مناطق روستایی در دستور کار است افزود: 10 هزار روستا برنامه ریزی شده که در تمامی استان ها در حال اجرا و پیشرفت است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم ارتقاء مدیریت بخش آب کشور بوده که نیاز است حکمرانی موثر در بخش آب کشور پیاده شود خاطرنشان کرد: عدالت، قانون، شفافیت و مشارکت ذینفعان در ذیل این اهداف تعریف شده است بر پایه آن از نظر کشاورزان نیز جهت حمکرانی خوب آب بهره مند خواهیم شد همچنین بنا داریم از ظرفیت استان ها استفاده کنیم که این موضوع پس از تثبیت در شورای عالی آب پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه دیپلماسی برای ما به عنوان مهمترین وظایف تعریف شده است خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح همکاری با کشورهای همسایه از جمله محورهای مهم فعالیت ما است عمدتا مسایل آبی با کشورهای همسایه در اولویت قرار دارد به طوری که هیچ گفت و گوی دوجانبه و چند جانبه ای نداشته باشیم مگر اینکه آب محور مهم  باشد. در این زمینه تفاهمات خوبی انجام شده البته باید راه زیادی بپیماییم تا به نقاط مطلوب رسیده و حقوق مردم را ایفا کنیم به عبارت دیگر در سایه همکاری منطقه ای به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

وی در ادامه درباره طرح نجات دریاچه ارومیه بیان کرد: واقعیت این که طرح احیا به اهداف خود نرسیده اما نمی‌توان گفت شکست خورده اگر این طرح اجرا نمی‌شد کسری مخازن و حوزه ها و آب زیر زمینی بیش از این بود. به اعتقاد بنده احیا و تعادل بخشی نیاز به اصلاح متناسب با پذیرش اقلیم و فناوری و استفده از دیگر ظرفیت‌ها خارج از وزارت نیرو و مردم سازی طرح بوده است .

وی ادامه داد: مهمترین نقطه ضعف این بخش عدم مشارکت مردم در اجرای بوده است اما ما معتقدیم در موضوع آب و برق مهمترین محور مردم هستند موضوع دیگر مدیریت آب چاه ها است به هر حال امیدواریم با این اصلاحات و حمکرانی آب شاهد تعادل در منابع و مصارف باشیم.

وی درباره از ظرفیت بورس انرژی خاطرنشان کرد: بورس انرژی مهمترین موضوع در اقتصاد انرژی است در یک سال گذشته تصمیماتی خوبی در این حوزه اتخاذ شده و امیدواریم در نیمه دوم سال بخش قابل توجهی از برق از کنار بورس انرژی عرضه شود.

وی درباره استفاده از آبهای ژرف گفت: در این حوزه نباید افراط و تفریط کنیم باید نگاه ما مبتنی بر واقعیت و دانش و نوع مصارف باشد براین اساس یک شورای راهبری آب ژرف در وزارت نیرو ایجاد شده که همه بخش های علمی و عملیاتی در آن حضور دارند حتما مسایل زیست محیطی، اقلیمی و علمی و اقتصادی مورد توجه قرار خواهد گرفت و با علم و آگاهی گام به گام توسعه انجام خواهد شد.

وی درباره تامین زیر ساخت لازم برای ساخت مسکن وعده داده شده در وزارت نیرو گفت: تامین زیر ساخت جزو تکالیف ما است هر نوع خدمات لازم را انجام خواهیم داد برق را به طور نامحسوس تامین خواهیم کرد فاضلاب با رعایت زیست محیطی و موضوع آب با توجه به منابع آب در دستور کار خواهد بود ما برای تامین زیر ساخت های آب و برق و فاضلاب 4 میلیون مسکن وعده داده شده آمادگی لازم را داریم اما در حوزه آب شاخص ما این است که بارگذاری های اضافه به مردم فشار وارد نکند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال ایلنا درباره اتصال شبکه برق ایران و روسیه گفت: اتصال شبکه برق دو کشور مزیت های بالایی دارد و ما از این پروژه به دنبال بازی برد-برد هستیم در تابستان که مصرف ما بالا است برق را دریافت و در زمستان که روسیه مصرف بالاتری دارد برق را ارسال خواهیم کرد به عبارت دیگر اتصال شبکه دو کشور مزیت‌های فراوانی دارد.

وی ادامه داد: در چارچوب همکاری ایران و روسیه و آذربایجان این پروژه در حال انجام است طی ماههای گذشته عملیات سنکرون به طور موقت انجام شد که موفقیت آمیز بود. مشارو کار مطالعات را آغاز کرده و در حال حاضر طرح اعلام شده در برخی از نقاط اتصالی باید پروژه اجرا شود که در دستور کار قرار گرفته است.

محرابیان در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره آخرین وضعیت تامین حقابه هیرمند از افغانستان گفت: براساس معاهده 1351 ما از هیرمند حقابه قانونی داریم که در شرایط نرمال باید 820 میلیون متر مکعب آب در خاک ایران تحویل داده شود. در سال‌های مختلف از طریق سیلاب تامین آب شده اما در سالهای گذشته براساس رصد ایستگاه‌ها 50 کیلومتر در بند کمال‌خان سازه الحاقی ساخته شده که آب را از مسیر طبیعی هیرمند منحرف و به سمت جنوب هدایت و وارد گودزره می شود .

وی افزود: متاسفانه طی دو سال آب به سمت گودزره رفته که در واقع منجر به هدر رفت شده  و این موضوع باعث شده ما از حقابه قانونی خودمان محروم شویم و مردم ایالات زرنج افغانستان نیز از سهم خودشان محروم شدند. در سفر اخیر مذاکرات فراوانی داشتیم و اعلام کردیم که این سازه الحاقی مانع دریافت حقابه ما از هیرمند شده است. این موضوع را وزیر نیرو و عالی‌ترین مقام افغان پذیرفتند یعنی بنا براین شد که یک قطره آب هم به سمت گودزره نرود. یعنی در سیلاب بارش‌ها و رها سازی‌های آینده حقابه رسمی ایران دریافت شود و در چارچوب دیپلماسی آب عمل شود.

وی ادامه داد: در سال آبی جاری در فصل پاییز و زمستان 900 میلیون متر مکعب آب به سمت گودزره رفته که در واقع هدر رفته است یعنی نه ما از حقابه خودمان استفاده کردیم و نه افغانستان توانست از این آب بهره‌مند شود اما امروز هیات حاکمه افغانستان به این نتیجه رسیده که طرح انحرافی به ضرر هر دو کشور است و هر دو کشور را از حق خود ساقط می کند.

وی تاکید کرد: دولت افغانستان رسما اعلام کرده به معاهده پایبند است و اجازه انحراف آب را نخواهد داد.

وی درباره جلسه مشترک با وزارت نیرو جهت تامین سوخت زمستانی نیروگاه ها نیز بیان داشت: جلسات مشترک با وزارت نفت به طور مستمر ادامه دارد همکاری های خوبی داریم و در سایه این همکاری ها اتفاقات خوبی افتاده و نگرانی بابت تامین سوخت نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز