خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت مطرح کرد؛

اتخاذ تصمیمات ارزی خاص برای چند گروه کالای صادراتی به قطر

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۰۷۸

معاون وزیر صمت تاکید کرد: مصوب شده تا از اول شهریور تا آخر آبان (پایان جام جهانی) چهار گروه کالایی صادراتی به قطر که یکی از آنها خشکبار است، تنها ۷۰ درصد تعهد ارزی داشته باشند و مدت بازگشت ارز نیز شش ماه باشد.

به گزارش ایلنا، علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با اعضای اتحادیه صادرکنندگان خشکبار و صادرکنندگان صنعت پسته از پیگیری مجدانه این سازمان جهت حل مشکلات بر سر راه صادرات پسته خبر داد.

در ابتدای این دیدار شمس، رئیس اتحادیه صادرکنندگان پسته با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه صادرات پسته گفت: رقیب گردن کلفتی به نام امریکا داریم که در صادرات پسته از ما پیشی گرفته است و زیر قیمت ما، محصول خود را می فروشد.

وی به اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی اشاره کرد و ادامه داد: ۲ نرخی بودن ارز موجب شده تا صادرکننده با قیمت ارز آزاد پسته را از تولیدکننده بخرد و بعد از صادر کردن، ارز حاصل شده را با نرخ نیمایی به فروش برساند. همین موضوع موجب می شود صادرات سودی نداشته باشد.

در ادامه صالحی، رئیس انجمن ملی پسته ایران نیز با تشکر از اقدامات رئیس سازمان توسعه تجارت در دوره جدید گفت: تعهد ارزی فعلی صدمه جدی به صادرات پسته می زند.

وی ادامه داد: اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی و همینطور بخشنامه های مختلف موجب شده تا صادرات پسته از ۲۳۰ هزار تن در سال ۹۹ به زیر ۱۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ برسد.

در ادامه رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این مطلب که به مشکلات حوزه صادرات اشراف دارد گفت: هر کاری از دستمان بربیاید برای حل مشکلات انجام می دهیم، نه فقط پسته که ۸۰ درصد کالاهای صادراتی ما همین مشکلات را دارند.

وی افزود: ایران کشوری نیست که تولید محصولش به قصد صادرات انجام شود و این موضوع در کنار بخشنامه های متعددی که دستگاه های مختلف صادر می کنند، از جمله مشکلات اصلی بر سر راه صادرات محسوب می شود.

پیمان پاک با بیان اینکه این سازمان تلاش خود را برای تنقیح قوانین و بخشنامه های موجود انجام می دهد گفت: به جد پیگیر حل مشکلات ارزی و ایجاد یک راهکار هستیم اما این راهکار برای اجرایی شدن بیشتر از ۲ ماه زمان لازم دارد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع واردات در برابر صادرات را برای گروه های کالایی بیشتری در حال برنامه ریزی هستیم تا کالاهای مصرفی دیگر ارز نیمایی نگیرند و ارز خود را از کالاهای خاص صادراتی تامین کنند. همچنین در حال تهیه مشوق های صادراتی و بازاریابی هستیم تا در نقاط مقصد، برای صادرکنندگان سازو کارهای ویژه ایجاد کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت در خبری خوش خطاب به اعضای اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفت: مصوب شده تا از اول شهریور تا آخر آبان (پایان جام جهانی) ۴ گروه کالایی صادراتی به قطر که یکی از آنها خشکبار است، تنها ۷۰ درصد تعهد ارزی داشته باشند و ۳۰ درصد تعهد ارزی نداشته باشد و مدت بازگشت ارز نیز ۶ ماه باشد.

وی در خصوص صادرات به اوراسیا گفت: مصوب شده تا امکان رفع تعهد ارزی کلیه کالاهای صادراتی به کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقزستان، قرقیزستان و ارمنستان از طریق کوتاژ به واردکنندگان کالا از روسیه فراهم شود.

پیمان پاک با اشاره به فعال شدن پلتفرم های B۲B و B۲C برای فروش محصولات و بازاریابی و برقراری ارتباط تجار ایرانی با کشورهای دیگر گفت: این پلتفرم ها روی سایت آمازون دیده شده و کار مشترکی نیز با چین، روسیه، برخی کشورهای اروپا و دوبی انجام شده تا محصولات از جمله خشکبار با ارزش افزوده بیشتر عرضه شود.

وی با طرح پیشنهادی گفت: در موضوع خشکبار و مشخصا پسته کلیه موضوعات مرتبط با صادرات احصا و در یک جلسه با معاونت اقتصادی ریاست جمهوری مطرح شود و با توجه به خروجی جلسه مصوباتی را از ستاد هماهنگی اقتصادی با حضور رئیس جمهور بگیریم. این موضوع در خصوص گروه های کالایی دیگر نیز در حال اجراست و اولین گروه را محصولات دانش بنیان قرار دادیم که مشکلاتی مشابه دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به اینکه دولت هم از توسعه صادرات نفع می برد و دنبال چوب لای چرخ صادرکننده گذاشتن نیست، افزود: باید به عنوان یک تیم کار گروهی داشته باشیم. امروز یکی از مشکلات ما در دولت و سازمان توسعه تجارت این است که نمیتوانیم به علت فقدان دسترسی به همه صادرکنندگان، مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده را به آنها اطلاع دهیم.

وی با بیان اینکه همه باید از فرصت های ایجاد شده بهره مند شوند، تاکید کرد: با کمک اتحادیه ها باید سازوکاری طراحی شود که این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز