خبرگزاری کار ایران

سخنگوی صنعت آب در پاسخ به ایلنا:

وضعیت صادرات آب مجازی/ مشترکان پرمصرف پیامک هشدار قطع آب دریافت می کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۴۶۵

سخنگوی صنعت آب میزان خروجی آب از سدها را ۲۲ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: میزان خروجی را ۲۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش دادیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فیروز قاسم‌زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته بدترین وضعیت را به لحاظ بارش در ۵۰ سال اخیر داشتیم، گفت: این میزان بارش کم، تاثیر مضاعف بر مخازن سدها و منابع آب زیرزمینی داشته است و در کنار آن مصرف هم افزایش داشته که منجر به این شده که محدودیت منابع آب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی آن است که امسال هم بارش زیر نرمال باشد، اظهار داشت: بر اساس آمار هفتگی ۲۸ میلیارد متر مکعب آب وارد مخازن سدها شده که چهار درصد رشد داشته و این در حالی است که بارندگی هم ۲۵ درصد رشد داشته است.

سخنگوی صنعت آب میزان خروجی آب از سدها را ۲۲ میلیارد متر مکعب دانست و تصریح کرد: میزان خروجی را ۲۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش دادیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه امسال حجم پرشدگی مخازن سدها ۵۱ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم در حالی است که باید ۷۰ تا ۸۰ درصد از مخازن پر بودند که به دلیل شرایط زیر نرمال بارش چهار درصد نسبت به سال قبل منفی هستیم. میزان بارندگی نسبت به بلندمدت ۲۲ درصد منفی است.

وی به موضوع برنامه اصلاح الگوی مصرف و بازسازی الگوی کشت پرداخت و ابراز داشت: از این مسیر باید ۱۵ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی صورت گیرد و علاوه بر اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی، مصرف کشاورزی هم استاندارد باشد. بهره‌وری کشاورزی در ایران ۱.۲ کیلومتر بر مترمکعب است در حالی که این رقم در دنیا ۲.۵ کیلومتر بر مترمکعب است و اگر ما به این میزان برسیم، ۵۰ درصد از مصرف آب کشاورزی کم می‌شود. 

سخنگوی صنعت آب میزان مصرف آب در بخش شرب را ۸.۲ میلیارد متر مکعب برشمرد و بیان کرد: این رقم در تابستان متفاوت است به طوری که ما در دو هفته گذشته پیک سال قبل را تجربه کردیم. در تهران نیز ۴۴ هزار لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه توزیع شده و هیچ قطعی نداشتیم.

قاسم‌زاده در پاسخ به ایلنا درباره صادرات آب مجازی یادآور شد: واقعیت این است که آبیاری محصولات از آب ناخالص است که ۴۰ درصد آن به آبخوان برمی‌گردد اما در هر حال صادرات آب مجازی از کشور ما که خشک و نیمه خشک بوده و ۸۰ میلیون جمعیت دارد، بسیار حائزاهمیت است، بنابراین با توجه به موضوع کم‌آبی در قانون بودجه مطرح شده که محصولاتی صادر شود که از محل عایدی آن برای طرح‌های بخش آب هزینه شود. 

وی با بیان اینکه در ۵۰ سال،اخیر بارندگی از ۲۵۰ میلیمتر به ۲۳۶ میلیمتر کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: چهار تا پنج شهر اکنون در وضعیت قرمز آبی هستند. 

وی در ادامه با بیان اینکه آب ۹ مشترک پرمصرف در تهران قطع شد گفت؛ برای مشترکان بد مصرف پیامک اصلاح روند مصرف ارسال شده بود که برخی توجه نکردند؛ بنابراین آب آنها تا چند ساعت قطع شد.تعدادی از این مشترکان به هشدارها توجه کرده و برای اصلاح مصرف اقدام کردند.

سخنگوی صنعت آب در باره اثرگذاری جرایم بر روند مصرف بد مصرف‌ها گفت: این جریمه‌ها بر اساس قانون است. بنابراین ممکن است جریمه مطابق درآمد مشترکان نباشد و برای این امر بحث قطع آب در نظر گرفته شده است، اما علاقه‌ای برای قطع نیست، زیرا آنها هم شهروندان هستند و باید آب مصرفی و مورد نیاز آنها را تامین کرد.

وی خاطرنشان کرد: امید است با اقدام‌هایی که در نظر گرفته شده این مشترکان نسبت به رعایت الگوی مصرف دقت بیشتری داشته باشند.

سخنگوی صنعت آب گفت: برای مشترکان بد مصرف در سایر کلان‌شهرها پیامک یا ارسال شده و یا در حال ارسال است که امید است رعایت کنند و نیازی به قطع نباشد.

قاسم‌زاده از تدوین طرح سازگاری با کم‌آبی به‌عنوان راهکاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی خبر داد و خاطرنشان ساخت: برنامه‌های این طرح تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود با اجرای این طرح ۱۵ میلیارد مترمکعب از مصارف بخش کشاورزی به‌عنوان پرمصرف‌ترین بخش در طول برنامه کاسته شود.

سخنگوی صنعت آب از راه‌اندازی سازمانی در وزارت نیرو برای بحث بارورسازی ابرها خبر داد و گفت: سازمان توسعه و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین آب‌های جوی تشکیل شده و محل آن نیز در وزارت نیرو است.ساختار سازمانی آن به سازمان برنامه فرستاده شده تا مصوب شود.

سخنگوی صنعت آب اعلام کرد: تاکنون برنامه‌ای برای قطع آب نداشته‌ایم و فعلاً نداریم.

وی در خصوص اصلاح تعرفه‌های آب در سال ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبه‌ای که هیئت وزیران داشته و براساس ظرفیت‌های قانون بودجه امسال، آیین‌نامه‌ای تدوین شده که در حال بررسی است و هنوز مصوب نشده است؛ طبق این آیین‌نامه اجرایی، تعرفه‌های آب اصلاح می‌شود که هر زمان تصویب و ابلاغ شد، جزئیات آن بیان خواهد شد.

قاسم‌زاده از تدوین سندی خبر داد که قرار است در شورای عالی آب به تصویب برسد و مبنای همکاری بین دستگاهی در زمینه اصلاح روند مصرف آب باشد و گفت: در صورت تصویب این سند، می‌تواند اصلاح روند مصرف آب در بخش کشاورزی را در دستور کار قرار دهیم.

سخنگوی صنعت آب در خصوص تأمین آب کشاورزی اصفهان گفت: متعهد شدیم که ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی غرب و شرق اصفهان تأمین کنیم که تا امروز ۲۵۰ میلیون مترمکعب را تأمین کرده‌ایم و ۶۰ میلیون مترمکعب دیگر نیز در نوبت تأمین قرار دارد و فقط ۱۰ میلیون مترمکعب از تعهد عقب هستیم.

قاسم‌زاده از ادامه تکمیل آبرسانی از خلیج فارس به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی،‌خراسان رضوی و اصفهان خبر داد و گفت: تخصیص ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب در سال برای استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان نهایی شده و برای استان‌های یزد، کرمان و اصفهان نیز در فاز اول تخصیص ۱۵۰ میلیون مترمکعب نهایی شده و درحال گذراندن مراحل نهایی عملیات اجرایی است و برای این سه استان، تخصیص ۲۰۰ میلیون مترمکعب دیگر نیز از محل آب خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هیچ برنامه‌ای برای قطعی برنامه‌ریزی شده آب در هیچ نقطه کشور نداریم اما مشترکان باید صرفه‌جویی در مصرف و مدیریت مصرف را در تمامی بخش‌ها در دستور کار خود قرار دهند تا به پایداری آبرسانی در ایام گرم سال کمک کنند.

قاسم‌زاده افزود: در زمینه بارورسازی ابرها، از رادار خاصی جهت پتانسیل‌یابی و تعیین بهترین نقاط بارورسازی استفاده می‌شود که تکنولوژی آن در اختیار چند کشور خاص بوده و این تکنولوژی را در اختیار ایران قرار نمی‌دانند که اخیرا یک شرکت ایرانی موفق به دستیابی به این تکنولوژی شده و قرار است از این پس با دانش کسب شده، در زمینه بارورسازی ابرها اقداماتی انجام شود که اطلاعات بیشتر در آینده‌ای نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی درباره وضعیت سدهای تهران نیز بیان کرد: مخازن سدهای تهران در حال حاضر ۶۳۰ میلیون متر مکعب آب دارند که ۳۳ درصد پرشدگی را نشان می دهد و نسبت به سال قبل ۲۳ درصد کاهش دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز