خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران:

تولید ۲۳۲ میلیارد متر مکعب گاز در سال گذشته/ نیاز به ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای هوشمندسازی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۸۷۴

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: قیمت گاز در اروپا مترمکعبی بالای ۲ دلار است و حتی در زمان‌هایی به بالای ۴ دلار نیز رسید در حالی که قیمت گاز در ایران در بخش خانگی حدود ۷۰ تومان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجید چگنی در اولین رویداد توسعه همکاری های دانش بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز با اشاره به اینکه در سال های گذشته رهبر معظم انقلاب تاکید فراوانی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان داشتند، اظهار داشت:تا انجا که امسال به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: باید از این ظرفیت عظیم خدادادی که به کشور داده شده قدرش را بدانیم و استفاده درست کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم، نیاز به واردات نخواهیم داشت، گفت: این شرکت ها تا ۹۹ درصد از نیازهای کشور با توجه به ظرفیت و توانمندی را می توانند تامین کنند.

 وی افزود: این رویداد می تواند ارتباط صنعت گاز را با شرکت های دانش بنیان توسعه دهد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه صنعت گاز در ارتباط به شرکت های دانش بنیان پیشتاز بوده، ادامه داد:  با راه اندازی انستیتوها در دانشگاه های کشور، همکاری با شرکت های دانش بنیان آغاز شده است.

وی یادآور شد: بیش از ۲۶ میلیون مشترک صنعت گاز در کشور وجود دارد و بیش از ۷۵ درصد از انرژی مورد نیاز کشور توسط شرکت ملی گاز تامین می شود.

وی گفت: در سال گذشته ۲۳۲ میلیارد متر مکعب گاز تولید کردیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه با مشارکت شرکت های دانش بنیان گوشه ای از نیازهای خود را تامین کنیم، افزود: اسناد بالادستی کشور برای بهینه سازی انرژی زیاد است و سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه انرژی راهگشا است.

وی ادامه داد: امسال باید سیستم توزیع خود را به کنتورهای هوشمند مجهز کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: باید تسهیلاتی برای مشتریان خود برای اجرای این طرح در نظر بگیریم.

وی گفت: مدل اقتصادی هنوز نهایی نشده است.

چگنی با اشاره به اینکه در حوزه سختافزاری، ساخت کنتورهای هوشمند در اولویت قرار دارد، افزود: در حال حاضر در اروپا نیز بحث های هوشمند سازی پیگیری می شود.

وی ادامه داد: این پروژه کلان باید طی ۴ سال عملیاتی شود و بر اساس برآورد اولیه، ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

چگنی با بیان اینکه قیمت گاز در ایران بسیار ارزان است، گفت: قیمت گاز در اروپا مترمکعبی بالای ۲ دلار است و حتی در زمان هایی به بالای ۴ دلار نیز رسید در حالی که قیمت گاز در ایران در بخش خانگی حدود ۷۰ تومان است.

وی افزود: هدف از اجرای این پروژه این است که مدیریت مصرف انجام شود و از خدمات ارائه شده درست استفاده کنند.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه زیرساخت های بورس فراهم است، گفت: اگر مشترکی گاز کمتری مصرف کند، می تواند گاز مازاد را در این بازارها بفروشد و منتفع شود.

وی تصریح کرد: پایداری شبکه و عرضه پایدار شبکه گاز برای مشتریکن جزو چارچوب های مهم است که باید مورد توجه شرکت های دانش بنیان قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز