خبرگزاری کار ایران

رجبی مشهدی:

۹۰ درصد مشترکان برق استان‌های گرمسیر کم‌مصرف هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۱۰۲

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: آماده هستیم تا فصل تابستان را بدون محدودیت و مشکل جدی پشت سر بگذاریم.

به گزارش ایلنا، مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگویی با بیان اینکه بعد از اوج بار سال ۱۴۰۰ برنامه مفصلی شامل ۱۰۰ اقدام عملیاتی تدوین کردیم که خوشبختانه بیشتر اقدامات آن تاکنون انجام شده است، گفت: این ۱۰۰ اقدام دارای چهار محور بوده که بخشی از آن در زمینه توزیع ظرفیت نیروگاهی و تولید برق است که در این بخش خوشبختانه بیش از پنج هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید یا نیروگاه‌هایی با توانایی افزایش ظرفیت قرار دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، نیروگاه‌های مقیاس کوچک و نیروگاه‌های صنایع نیز هستند که با ظرفیت آن‌ها می‌توانیم ۶ هزار ظرفیت نامی تولید به شبکه سراسری برق اضافه و بخشی از ناترازی تولید و مصرف را جبران کنیم.

به گفته سخنگوی صنعت برق، در بخش مصرف هم برنامه‌های بسیار خوبی در غالب مشترکان خانگی، کشاورزی، صنعتی، تجاری و حتی اداری در مرحله اجرا داریم که خوشبختانه تاکنون همکاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

رجبی مشهدی برنامه‌های کاهش مصرف مشترکان را عمدتا تشویقی دانست و اظهار داشت: این برنامه‌ها عمدتا تشویق محور هستند یعنی در قبال کاهش مصرف پاداش در نظر گرفته شده که به مشترکان به خصوص مشترکان خانگی که امسال ۱۰ برابر شده‌اند، تعلق خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی نیز اگر در زمان اوج مصرف پنج ساعت همکاری داشته باشند، می‌توانند در باقی ساعات روز برق را رایگان دریافت کنند، تصریح کرد: در بخش صنعتی هماهنگ شده که تعطیلات تابستانی را به ساعات اوج بار منتقل کنند یا اگر در ساعات اوج نیاز به کاهش مصرف بود، با هماهنگی دیسپاچینگ ملی مصرف خود را کاهش دهند.

سخنگوی صنعت برق در تشریح برنامه‌های تنبیهی نیز خاطرنشان کرد: در بخش خانگی تنها دو درصد از مشترکان بیش از دو برابر الگو مصرف دارند و این یعنی بیش از ۱۴ تا ۲۰ برابر مصرف مشترکان متعارف است که در برخورد با این دسته از مشترکان ابتدا به آن‌ها تذکر خواهیم داد و در صورت عدم کاهش مصرف، مجبور به قطع برق آن‌ها خواهیم شد.

رجبی مشهدی درخصوص دسته‌بندی مناطق کشور و الگوی مصرف آنها ابراز داشت: الگوی مصرف در مناطق عادی یا معتدل کشور که ۸۰ درصد کشور را شامل می‌شود در ماه‌های گرم سال ۳۰۰ کیلووات ساعت است که تقریبا ۷۵ درصد مشترکان زیر این الگو قرار دارند، اما برای مناطق گرمسیر که استان‌های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان هستند مانند استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و سایر شهر‌های گرمسیر این الگو ۱۰ برابر می‌شود یعنی سه هزار کیلووات ساعت در ماه می‌توانند مصرف داشته باشند.

وی اضافه کرد: در این بخش نیز بیش از ۹۰ درصد از مشترکان زیر الگوی تعیین شده هستند که درخواست ما این است که این دسته از مشترکان نیز برای تامین برق سایر مشترکان تا جای امکان مصرف خود را کاهش دهند یعنی اگر سه کولر گازی دارند، با خاموش کردن یک کولر، ضمن کمک به برق‌رسانی به سایر مشترکان، ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان از صنعت برق بستانکار شوند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در مناطق عادی نیز اگر الگو ۳۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده به ۲۰۰ کیلووات ساعت مصرف کاهش یابد، علاوه بر رایگان شدن قبض، ۳۰ هزار تومان نیز بستانکار خواهند شد، عنوان کرد: این امر با تنظیم دمای کولر روی ۲۵ درجه در کولر‌های گازی و در کولر‌های آبی با استفاده از دور کند کولر در ساعات اوج مصرف به دست می‌آید و کمک قابل توجهی به صنعت برق می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز