خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بازگشت به برجام و FATF برای کنترل فشار اقتصادی/ هنوز بخش خصوصی قیمت تمام شده کالا را نمی‌داند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۰۵۶

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: مهم‌ترین کاری که اکنون در کوتاه‌مدت می‌تواند هم به مردم و به دولت کمک کند که از زیر این فشار بیرون بیایند بحث برگشتن به برجام و اف ای تی اف است. چون مکمل هم هستند و می‌تواند شرایط ما را مقداری بهبود بخشد.

مهراد عباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تصمیم سخت دولت در حوزه اقتصاد که چندی پیش آقای رئیسی از آن صحبت کرده بود، بیان کرد: دولت چندی پیش در مورد این حرف صحبت و بعد آن را به نوعی اصلاح و تکمیل کرد و در این باره گفت؛ منظور از این تصمیم سخت، افزایش نرخ بنزین نیست بلکه بحث مبارزه با فساد و خصوصی‌سازی است.

عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: در کل باید واقعا تصمیم‌های سختی در حوزه اقتصاد کشور گرفته شود که حذف ارز ترجیحی یکی از سخت‌ترین آنها بود. بعد از آن اصلاح نرخ ارز و اصلاح توزیع یارانه از مسائل اساسی است که واقعا نیاز به تصمیم‌های سخت و به نوعی نیاز به جرات زیادی دارد. علاوه برآن دانش زیادی هم می‌طلبد و خوب است هر کدام از این تصمیم‌ها که گرفته می‌شود قبل از آن ساعت‌ها و روزها روی آن بحث شود. باید کارشناسان خبره آن حوزه از همه سلیقه‌ها حضور داشته باشند و طرح‌های مختلف را بررسی و در نهایت طرحی را اجرا کنند که به نفع مردم، بخش خصوصی و دولت باشد چون همه به نوعی به هم وابسته هستند.

عباد با تاکید بر اینکه در این اوضاع سخت تصمیم‌ها بسیار حساس است، ادامه داد: در چند سال گذشته برای مقابله با تحریم‌های کشور، تصمیمات مختلفی در حوزه ارزی و واردات گرفته شد. این تصمیمات شرایط را برای بخش خصوصی و تولید به نوعی بدتر کرد و بخش خصوصی از این تصمیمات ضربه خورد. ما می‌خواستیم از تولید و صادراتمان حمایت کنیم اما عملا تصمیم‌ها که در حوزه اقتصادی گرفته می‌شد چون بدون مشورت با بخش خصوصی و افراد فعال این حوزه گرفته می‌شد، اکثرا با موفقیت مواجه نبودند. از این به بعد امیدوارم این اتفاق صورت بگیرد.

این فعال اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: تیم مشاوره آقای رئیسی باید تقویت شوند و برای اینکه بتوانند این تقویت را انجام دهند لازم است که از سلیقه‌های مختلف در تیم آنها باشند. از آن طرف در چند وقت اخیر شاهد بودیم که تصمیمات متناقضی گرفته می‌شد و اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام می‌شد، متناقض بود. همین موضوع فعالان بخش خصوصی را سردرگم می‌کرد.

وی افزود: اگر تصمیمی گرفته و اعلام می‌شود باید پخته و چکش کاری‌های آن انجام شود، چون همه این‌ها به نوعی عواقب دارد و تاثیر در بازار می‌گذارد. فکر می‌کنم هنوز تصمیم‌هایی سخت‌تر از این هست که باید گرفته شود که امیدوارم با تدبیرخوبی که از سوی دولت اندیشیده می‌شود، بتوانند این تصمیمات را بگیرند.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: مهم‌ترین کاری که اکنون در کوتاه‌مدت می‌تواند هم به مردم و به دولت کمک کند که بتوانند از زیر این فشار بیرون بیایند بحث برگشتن به برجام و اف ای تی اف است که چون مکمل هم هستند، می‌توانند شرایط ما را مقداری بهبود بخشد. از آن سو بحث ارز 4200 است که هنوزهم ما با سیاست روشنی مواجه نیستیم که بدانیم با چه سیاستی در این خصوص عمل می‌شود.

عباد در پایان خاطرنشان کرد: هنوز هم اگر وارداتی انجام می‌شود با ارزهای قدیمی 4200 به صورت علی‌الحساب از واردکننده‌ها گرفته می‌شود که قرار است در آینده اصلاح شود. همه این‌ها سردرگمی و بی‌ثباتی در کشور ایجاد و به نوعی این تصمیم نگرفتن، نوعی رکود ایجاد کرده چون واقعا بخش خصوصی ما نمی‌داند که قیمت تمام شده کالای او چقدر خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز