خبرگزاری کار ایران

بازگشت به شرایط ایده‌آل دریاچه ارومیه با تامین ۱۳ میلیارد متر مکعب آب محقق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۲۵۸

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی یکی از راه‌کارهای احیای دریاچه را، انتقال پساب تصفیه شده به پیکره دریاچه ارومیه اعلام کرد و گفت: بازگشت به شرایط مطلوب مستلزم تامین ۱۳ میلیارد متر مکعب آب و تامین اعتبارات ملی خاص است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "علی محمد‌خانی" افزود: دریاچه ارومیه از دهه 80 به بعد به دلایل مختلف تغییرات اقلیمی، زیست محیطی و انسانی رو به خشکی رفت و این دریاچه به دلیل وجود نمک بسیار زیاد پس از خشک شدن تبدیل به یکی از معضلات مردم منطقه شده است و با توجه به اهمیت این موضوع راهکارهایی برای احیای آن در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اگر چه معضل دریاچه ارومیه در قالب مسائل زیست محیطی قابل تعریف است، اما چالش و عمق نگرانی‌ها در این خصوص به میزانی است که تنها با همیاری و هم‌افزایی دیگر نهادهای ذیربط، امکان مدیریت این بحران وجود ندارد.

این مقام مسئول یکی از راه‌کارهای احیا را ورود پساب تصفیه شده به دریاچه دانست و گفت:  طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار شد در حوضه آبریز دریاچه که مشتمل بر ۱۴ شهر است  پساب تصفیه شده آن‌ها تحویل پیکره دریاچه ارومیه شود.

بزرگترین تصفیه‌خانه کشور در دست احداث

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی بیان کرد: پروژه مدول دوم تصفیه فاضلاب تبریز به عنوان بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب در حال احداث کشور است که با ظرفیت یک میلیون نفر در حال اجرا  است.

محمدخانی ادامه داد: مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز نیز در سال 80 برای جمعیت 600 هزار نفری احداث شد اما با توجه به جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفری کلان‌شهر تبریز تکمیل این طرح ضروری است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه احداث مدول دوم تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب تبریز از سال 95 و با اعتبار اولیه 182 میلیارد تومان در دو فاز مایع و لجن آغاز شد افزود: از مجموع مدول اول و دوم تصفیه‌خانه تبریز نیز، 125 میلیون مکعب پساب تصفیه شده از طریق خط لوله به طول 50 کیلومتر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت که ساخت این خط لوله توسط سازمان آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی در حال انجام است.

کمک به احیای دریاچه  با انتقال پساب

خانی اظهار کرد: علاوه بر تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تبریز، از تصفیه‌خانه فاضلاب بناب، آذرشهر و عجب‌شیر نیز پساب به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت تا شاهد کمک به احیای مجدد دریاچه ارومیه باشیم.

وی گفت: در حال حاضر عرصه آبی دریاچه سه هزار کیلومتر و آب دریاچه نیز سه میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود که بازگشت به شرایط مطلوب دوران گذشته، مستلزم تامین ۱۳ میلیارد متر مکعب آب خواهد بود و این امری بسیار دشوار و زمانبر هست که مستلزم تامین اعتبارات ملی خاص است.

وی خاطرنشان کرد: صرفا با اقدامات مکانیکی نمی‌توان به احیای این دریاچه امیدوار بود و در کنار اتخاذ چنین تدابیری باید اقدامات دیگری اعم از اصلاح الگوی کشت، بهره‌گیری ازسیستم‌های آبیاری نوین، اصلاح شیوه مصرف آب و دادن حقابه دریاچه نیز بصورت مداوم مدنظر قرار گیرد تا علاوه بر احیای کامل این دریاچه شاهد رونق اقتصادی در منطقه نیز باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز