خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری:

قاچاق چوب با هوشمندسازی پایش به حداقل می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۱۱۶

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد: برای درختان ارزشمند جنگلی زاگرس در سطح نزدیک به ۵۰ هکتار در استان کرمانشاه، شناسنامه الکترونیکی صادر شد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا سلیمانی طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان جنگلی را کم‌هزینه و اقتصادی خواند و گفت: این طرح برای نخستین بار با هدف حمایت و حفاظت از درختان ارزشمند جنگلی زاگرس از گونه بلوط در برابر آفات و بیماری‌ها و آسیب‌های غیرطبیعی از جمله قطع احتمالی درختان در استان کرمانشاه ظرف یک ماه به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: در این طرح با استفاده از فناوری RFID و نصب تراشه های الکترونیکی در تنه درختان، اطلاعاتی شامل نام، گونه، ویژگی، موقعیت مکانی و ابعاد درختان جنگلی در بانک اطلاعاتی ذخیره و توسط کارشناسان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یا همیاران طبیعت به صورت هفتگی یا ماهانه رصد می‌شود.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان این که برخی از گونه‌های جنگلی کهنسال برای ما ارزش ژنتیکی، اجتماعی و فرهنگی دارند، اظهار داشت: این گونه‌های ارزشمند در مناطق زاگرس و جنگل‌های مانگرو در نوار ساحلی جنوب کشور در معرض خطرند و می‌توان با استفاده از فناوری RFID و پایش از آنان در برابر آسیب‌ها، صیانت کرد.

به گفته سلیمانی، در فاز دوم قصد داریم استفاده از فناوری RFID را به لحاظ کمی و کیفی گسترش دهیم که در این صورت هم نصب تراشه‌ها در تنه درختان در سطح بیشتری از اراضی جنگلی انجام می‌شود و هم با تکمیل این فناوری به سایر فناوری‌ها نظیر ارتباطات بی‌سیم و ماهواره، عملیات رصد و پایش به صورت هوشمند صورت می‌گیرد و دخالت عامل انسانی در ضبط، ثبت و رصد درختان کمتر می‌شود.

وی افزود: برای به‌کارگیری فناوری‌های نوین مانند فناوری ماهواره‌ای در پایش هوشمند درختان جنگلی از توان و ظرفیت‌های داخلی نظیر شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان بهره خواهیم برد و در این زمینه با چند شرکت دانش بنیان وارد مذاکره شده‌ایم.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری رصد و پایش فرآیند حمل چوب در کشور و جلوگیری از قاچاق چوب را یکی از مزیت‌های هوشمندسازی رصد و پایش درختان جنگلی دانست و تصریح کرد: با هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های ماهواره خطاهای انسانی، عدم شفافیت، تخلف‌ها و قاچاق در فرآیند حمل چوب به حداقل خواهد رسید.

سلیمانی اضافه کرد: اجرای طرح صدور شناسنامه الکترونیکی و پایش درختان ارزشمند در جنگل‌های هیرکانی و ارسباران نیز از برنامه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز