خبرگزاری کار ایران

اوجی مطرح کرد؛

جزئیات قرارداد یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورویی در حوزه نفت و گاز/ قرارداد توسعه میدان سهراب امضا شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۳۴۴

وزیر نفت اظهار داشت: روز گذشته قرارداد توسعه میدان مشترک سهراب به ارزش 800 میلیون دلار به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا جواد اوجی در حاشیه پانزدهیمن نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به 90 میلیون تن در سال رسیده و محصولات متنوعی در حوزه پلیمر، شیمیایی، آراماتیک و کود شیمیایی تولید می‌شود که ارز نیاز داخل را تامین کرده و بخشی نیز صادر می‌شود اظهار داشت: تا پایان دیماه سال جاری 10 میلیارد دلار توسط پتروشیمی‌ها به سامانه نیما واریز شد که کمک شایان توجهی به تامین منابع ارزی کشور بود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها در حوزه دانش بنیان پیشران هستند افزود: شرکت‌های توانمندی در این حوزه رقم خورده که از جمله محصولات آنها تولید کاتالیست بوده که بومی‌سازی شده و تا پایان دولت در این زمینه خودکفا خواهیم شد.

وزیر نفت با بیان اینکه سرمایه‌گذای‌های خوبی در صنایع تکمیلی و زنجیره انجام شده خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پتروشیمی‌ها شاهد طرح‌های زنجیره پتروشیمی در مناطق کم‌برخوردار خواهند بود در این راستا هلدینگ خلیج فارس طرح‌های خوبی در دست اجرا دارد که برخی از آنها در ایام دهه فجر به مرحله امضای قرارداد خواهند رسید.

وی با اشاره به برنامه‌های تامین خوراک صنایع پتروشیمی گفت: بخشی از ظرفیت پتروشیمی‌ها به دلیل کمبود خوراک خالی مانده که با توسعه میادین گازی و پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل و احداث پتروپالایشگاه‌ها دغدغه صنایع پتروشیمی در چند سال آتی رفع خوتاهد شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در توسعه صنایع گاز سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است طی سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: امروز باید یک میلیارد و 350 میلیون متر مکعب تولید گاز داشته باشیم که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری ظرفیت تولید گاز شیرین 860 میلیون متر مکعب است و به همین دلیل در فصل سرد برخی صنایع با سوخت مایع تامین خوراک شدند و پتروشیمی‌هایی که تولید اوره آمونیاک و متانول داشتند در حوزه تامین خوراک گازی با محدودیت مواجه شدند اما اکنون با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا داریم که طی سال‌های آتی خوراک را صد درصد تامین کنیم.

وی با اشاره به واگذاری غیرکارشناسی برخی واحدهای پتروشیمی یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌ها و غربالگری‌هایی که خواهیم داشت سعی می‌کنیم که فعالان توانمندی را در این حوزه جذب کنیم و طرح‌هایی که در برخی نقاط کشور عملیاتی نشده‌اند تعیین تکلیف شوند.

اوجی درباره وضعیت استخدام نیروهای ایثارگر گفت:‌ تمامی نیروهای قرارداد موقت و مدت معین طبق بند د بودجه 1400 در صنعت نفت جذب خواهد شد.

وی درباره قراردادهایی که روز گذشته در حوزه صنعت نفت و گاز به امضا رسید توضیح داد: بالغ بر یک میلیارد و 350 میلیون یورو قرارداد در صنعت نفت و گاز به امضا رسید که 500 میلیون دلار آن مربوط به جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون بوده و به زودی قرارداد جمع‌آوری گازهای غرب کارون نیز با شرکت‌های داخلی به امضا خواهد رسید با این قراردادها تا پایان دولت تکلیف جع‌آوری گازهای مشعل مشخص شده و یکی از راه‌های تامین خوراک پتروشمی از  گازی مشعل خواهد بود ضمن اینکه به کاهش آلودگی محیط زیست نیز کمک می‌کند.

وی با اعلام اینکه همچنین روز گذشته قرارداد توسعه میدان مشترک سهراب به ارزش 800 میلیون دلار به امضا رسید یادآور شد: در ماه‌های آتی قرارداد جمع‌آوری گازهای مشعل و توسعه میادین نفتی و گازی را خواهیم داشت.

وی درباره قراردادهای نفتی و گازی با روسیه و چین نیز گفت: به موقع در خصوص قراردادهای جدید از جمله با چین و روسیه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز