خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

امضای ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی/ برخی کمپانی‌ها برای حضور در میادین نفتی و گازی به ما ایمیل زدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۲۹۱

وزیر نفت اظهار داشت: در حال حاضر برخی کمپانی‌ها به ما ایمیل زده و یا وارد مذاکره شده‌اند تا در میادین نفتی و گازی ما سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد اوجی در مراسم پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاس با بیان اینکه صنعت پتروشیمی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: رقم تولید محصولات پتروشیمی در ابتدای انقلاب 1.5 میلیون تن بوده که بیشتر هم شامل محصولات کود شیمیایی، اوره و آمونیاک بود اما امروز این رقم به 99 میلیون تن محصولات متنوع هم شامل پلیمری‌ها، آروماتیک، شیمیایی و زنجیره تکمیل است.

وی با بیان اینکه دستاورد انقلاب در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و پالایش چشمگیر بوده است، ادامه داد: ما کشوری هستیم که بالغ بر 153 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و 33 هزار میلیارد متر مکعب گاز قابل استحصال و بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان هستیم.

وزیر نفت با بیان اینکه طی 44 سال گذشته رشد خوبی در صنعت نفت شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: به طور مثال در حوزه بالادست در بخش حفاری افقی اکنون تکنولوژی بالایی داریم. در توسعه میادین در دریا و خشکی پیشرفت خوبی داشته‌ایم. ابتدای انقلاب فقط پالایشگاه بید بلند با ظرفیت 25 میلیون متر مکعب را داشتیم اما امروز بیش از یک میلیارد متر مکعب ظرفیت تولید پالایشی گاز شیرین و ترش را داریم.

اوجی افزود: در ابتدای انقلاب تعداد روستاها و شهرهای گازرسانی شده کمتر از تعداد انگشتان یک دست بود اما امروز 85 درصد ضریب خانوار روستایی و 98 درصد ضریب خانگی در حوزه شهری از نعمت گاز برخوردار است.

وی تاکید کرد: هر جا خط لوله گاز عبور کند، جدا از تامین نیاز مردم، به لحاظ توسعه صنایع و نیروگاه‌ها نیز دارای اهمیت است.

مقام عالی وزارت نفت با بیان اینکه برنامه ما این است که اتفاقات خوبی در حوزه صنعت پالایشی کشور رقم بخورد، خاطرنشان کرد: تا پایان سال 1400 ظرفیت تولید پتروشیمی به 140 میلیون تن خواهد رسید.

اوجی با اشاره به روند رشد تقاضای محصولات پتروشیمی در مقایسه با منابع هیدروکربوری بیان کرد: در دنیا میزان تقاضای نفت یک تا 2 درصد رشد داشته است در حالی که این رقم برای محصولات پتروشیمی 8 تا 10 درصد است.

وی با بیان اینکه 33 هزار میلیارد متر مکعب ذخایر گازی پشتیبان خوبی برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها است، گفت: هیچ حوزه‌ای به اندازه پتروشیمی، اگر زنجیره تکمیل آن اجرا شود اشتغال و سود بالا با هزینه کم نخواهد داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه تحریم‌ها کمترین آسیب را در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی وارد کرد، یادآور شد: پتروشیمی‌ها امسال 10 میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند که کمک بزرگی به تامین نیاز ارزی صنایع دیگر نیز بوده است.

اوجی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خوبی در صنعت پتروشیمی صورت گرفته، اگرچه نامتوازن بوده است، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت تلاش می‌شود سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه این صنعت متوازن شود چرا که این صنعت در بخش اشتغالزایی به خصوص زنجیره تکمیل، رتبه اول را داراست و در مناطق کم‌برخوردار، به راحتی امکان احداث دارد.

وی افزود: به طور مثال چنانچه بخواهیم میادین نفتی و گازی را توسعه دهیم، سرمایه زیادی نیاز دارد اما میزان اشتغالزایی آن پایین است ولی در صنایع تکمیلی پتروشیمی اینطور نیست؛ سرمایه‌گذاری کمتر و اشتغالزایی بالایی دارد

این مقام عالی وزارت نفت اضافه کرد: البته این صنعت چالش‌هایی هم دارد از جمله تامین خوراک در فصل سرد است. ما از ابتدای دولت جدید، دغدغه تامین خوراک را داشتیم بنابراین یکی از برنامه‌های توسعه میادین گازی به خصوص میادین مشترک برای رفع این دغدغه‌ها بوده است. بر این اساس تا امروز بالغ بر 4.5 میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی برای توسعه میادین نفتی، گازی و همچنین 10 تفاهم‌نامه به امضاء رسیده است.

اوجی ادامه داد: قراردادها با شرکت‌های توانمند داخلی که برخی کنسرسیون بوده و تعدادی از قراردادها هم با شرکت‌های خارجی امضاء شده است.

وی تاکید کرد: یکی از محورهای قراردادها افزایش تولید نفت و گاز بوده و بنا بر این است که ظرف 3 تا 4 ماه آینده تفاهم‌نامه‌ها نیز تبدیل به قرارداد شوند.

وزیر نفت با بیان اینکه ما در زمینه امضای قراردادها منتظر لغو تحریم نبوده‌ایم، یادآور شد: اگرچه با لغو تحریم‌ها، گشایش‌ها بیشتر خواهد شد.

اوجی گفت: در حال حاضر برخی کمپانی‌ها به ما ایمیل زده و یا وارد مذاکره شده‌اند تا در میادین نفتی و گازی ما سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به برنامه سرمایه‌گذاری در حوزه پتروپالایشگاهی بیان کرد: طی چند سال گذشته در این حوزه سرمایه‌گذاری کمی صورت گرفته در حالی که پتروپالایشگاه‌ها، جدای از تامین سوخت، به لحاظ تامین خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین امنیت انرژی دارای اهمیت هستند.

مقام عالی وزارت نفت ادامه داد: اگر پتروپالایشگاه‌ها تاسیس شوند، 50 درصد محصولات اختصاص به خوراک پتروشیمی خواهد داشت.

اوجی افزود: تاکنون 12 قرارداد احداث پتروپالایشگاه منعقد شده که 8 مجتمع آن با خوراک فنت خام و 4 مجتمع گازی خواهد بود.

وی اضافه کرد: ما ظرفیت فراوری یک میلیون و 460 هزار بشکه‌ای را خواهیم داشت که به تامین سوخت و هم جهت تامین خوراک خواهد بود.

وزیر نفت با اشاره به اصلاح آیین‌نامه مجوز تنفس خوراک خاطرنشان کرد: با این رویه، سرمایه‌گذاری در این حوزه تسهیل خواهد شد.

اوجی در ادامه به برنامه وزارت نفت برای ساخت یک واحد پتروپالایشی 300 هزار بشکه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع بیانگر این است که عزم دولت، افزایش ظرفیت پالایشگاهی و پاسخ به دغدغه تامین خوراک پتروشیمی‌ها است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با مدیریت جدید هلدینگ خلیج فارس اتفاقات خوبی در صنعت پتروشیمی رقم بخورد، یادآور شد: امیدواریم با تشکیل هلدینگ‌‌های بزرگ پتروشیمی، دغدغه سرمایه‌گذاری و خوراک نداشته باشیم.

این مقام عالی وزارت نفت با اشاره به قیمت مناسب خوراک در کشور ما گفت: در حال حاضر هر متر مکعب گاز در اروپا 1.33 دلار است اما ما رقم خوبی را در نظر گرفتیم تا سرمایه‌گذاران دغدغه نداشته باشند. در دولت برای نرخ خوراک سقف تعیین و به تصویب رسیده و بنا بر این است که از نرخ تعیین شده بالاتر نرود و این برنامه از بهمن ماه اجرایی خواهد شد.

اوجی با اشاره به برنامه دولت در راستای حمایت از پتروشیمی‌ها به لحاظ خوراک، دانش فنی و سرمایه‌گذاری بیان کرد: با این رویه امیدواریم تحول بزرگی در این صنعت اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز