خبرگزاری کار ایران

افزایش مصرف گاز در مرحله خطر

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۷۵۸

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر حداکثر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، اعلام کرد که با توجه به استمرار هوای سرد، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده مصرف گاز بخش خانگی و تجاری به روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، محمدرضا جولایی در این باره گفت: با توجه به کاهش دما در مناطق شمال و شمال غرب کشور، اکنون به‌طور میانگین روزانه ۶۵۰ تا ۶۶۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که حدود ۸۰ درصد گاز تولیدی کشور است.

>>> بیشتر بخوانید؛

ثبت رکورد تاریخی مصرف روزانه ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز

وی با بیان اینکه این مقدار مصرف رقم بسیار بالایی است و سبب اعمال محدودیت‌ها در دیگر صنایع می‌شود، افزود: هر چقدر مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یابد به همین مقدار مجبوریم سوخت نیروگاه‌ها و صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی‌ها را کم کنیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در نیروگاه‌ها کمبود سوخت را با جایگزینی سوخت مایع جبران می‌کنیم، اما در بعضی صنایع مانند پتروشیمی و فولاد امکان جایگزینی نیست و ناچار باید فعالیت آنها را محدود کنیم.

جولایی درباره پراکندگی مصرف گاز کشور هم اظهار کرد: هم اکنون استان‌های تهران، قم و البرز بیشترین مصرف روزانه را دارند و چیزی حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند و پس از این، استان‌های شمال غربی کشور هستند که مصرفی حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون مترمکعب در روز دارند.

وی گفت: استان‌های شمالی کشور با مصرف روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب و استان‌های شمال شرق کشور با مصرفی در همین حدود در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره نسبت کاهش درجه هوا با افزایش مصرف گاز در کشور تصریح کرد: این دو عامل نسبت عکس با هم دارند، یعنی هر چه دما کمتر شود مصرف بیشتر می‌شود.

جولایی با بیان اینکه هر چه نسبت این دو عامل کمتر باشد بهتر است، گفت: هرچه به دمای صفر نزدیک‌تر می‌شویم مصرف به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به ماندگاری هوای سرد در روزهای آینده چهار یا پنج درصد به مصرف گاز کشور افزوده شود و حد نصاب روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب را ثبت کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه این مقدار مصرف تاکنون در کشور سابقه نداشته است، بیان کرد: پارسال تنها یک روز مصرف ۶۶۷ میلیون مترمکعبی را ثبت کردیم و این در حالی است که امسال، حدود دو هفته است که مصرف بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب داریم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه سرانه مصرف نسبت به میانگین وزنی کاهش دما بیشتر از استانداردهاست، گفت: هم‌اکنون طبق محاسبه‌های انجام‌شده حدود ۱۰ درصد بالاتر از آن چیزی که باید، مصرف می‌کنیم.

جولایی بخشی از این افزایش مصرف را مربوط به مشترکان جدید دانست و افزود: ۲ تا ۳ درصد افزایش به‌دلیل جذب مشترکان جدید است، اما اکنون هفت تا هشت درصد بیشتر از استانداردها مصرف می‌کنیم که دلیل آن بدمصرف کردن است.

وی با بیان اینکه گاز در کشور ۲۸ میلیون مشترک دارد، گفت: به‌دلیل اینکه تعداد مشترکان زیاد است هرکس تنها چند درصد گاز را بیشتر مصرف کند، نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد سبد انرژی کشور با گاز تأمین می‌شود، تصریح کرد: اگر این روند اصلاح نشود بی‌شک در سال‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز