خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نمایندگان تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار نگیرند/ مجلس بی‌توجه به نظر کارشناسان نیست/ در طرح اینترنتی، بحث محدودیت مطرح نبوده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۴۱۰

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اختلاف نظر برخی نمایندگان مجلس با پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس باعث شد که اعضای کمیسیون ویژه در این زمینه ورود کنند. این طرح در دست بررسی است و امیدواریم بدون تعجیل در تصویب بهترین شکل قانونی صیانت از حقوق کاربران در مجلس تصویب شود.

حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص ایرادتی که مرکز پژوهش‌های مجلس بر روی طرح صیانت وارد کرده است، گفت: طرح صیانت با توجه به اظهارنظرهای کارشناسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز پژوهش‌ها برای بررسی بیشتر به مجلس ارجاع داده شده بود و جلسه بررسی این طرح بعد از سه هفته وقفه در تاریخ 6 دی برگزار شد.

نماینده مردم تهران حوزه انتخابیه ورامین، گفت: گزارشی که از مرکز پژوهش‌ها درباره این طرح رسانه‌ای شد حاشیه‌های جانبی زیادی ایجاد کرد به گونه‌ای که اعضای کمیسیون ویژه درباره این اظهار نظرها واکنش نشان دادند.

وی با اشاره به کارویژه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: این مرکز یک نهاد مشورتی و کارشناسی است که مجلس را پشتیبانی می‌کند اما کارویژه اجرایی و نظارتی ندارد. اما برای برخی از نمایندگان در مجلس این شائبه ایجاد شده بود که مرکز پژوهش‌ها در طرح صیانت دخالت و یا نقش نظارتی اعمال می‌کند.

به گفته نوش‌ آبادی، دیدگاه‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌ها به‌عنوان مرکزی که مورد عنایت مقام معظم رهبری است باید مد نظر قرار بگیرد چرا که در این مرکز پژوهشگران با فراغ بال بیشتری می‌توانند ابعاد و زوایایی مختلف طرح‌ها و لوایح را بررسی کنند از این رو می‌تواند کمک ویژه‌ای به مجلس کنند. دراین موضوع برخی از دوستان نسبت به مرکز پژوهش‌ها زیاده‌روی کردند و حق مطلب این بود که از مرکز تشکر شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه چندین بار عنوان، متن و محتوای طرح صیانت تغییر کرده است، بیان کرد: هم اکنون عنوان طرح صیانت به «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» تغییر کرده است. باید بگویم که این طرح پیش از تصویب نیازمند یک کار کارشناسی بیشتر دقیق‌تر است و عجله و شتاب نباید در این زمینه کرد چراکه این کار حساس است و باید با توجه و عنایت کامل انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که لزوم اجرای این طرح از کجا احساس شد؟ گفت: طراحان اولیه بر این باور بودند که باید فضای مجازی سامان‌دهی و از حقوق کاربران صیانت و حمایت شود و هم اکنون نیز همین هدف را دنبال می‌کنند. ما در مجلس در پی قانونی کردن فضای مجازی هستیم چراکه گاهی در این فضا مسائلی ایجاد می‌شود که قابل کنترل و مدیریت نیست و بهتر است که قانونی بر آن حاکم شود. به تعبیر مقام معظم رهبری از آنجایی‌که قانون به‌ صورت کامل بر این حوزه اشراف ندارد یک ولنگاری در فضای مجازی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه کنترل و صیانت از این فضا در تمام دنیا رایج است، گفت: بحث محدودیت هیچگاه در این طرح مطرح نبوده است و بیشتر به دنبال مدیریت این فضا هستیم. شاخصه حکمرانی اقتضا می‌کند که برای فضای مجازی مانند سایر حوزه‌ها قانون داشته باشیم، قانونی که هدفش حمایت و پشتیبانی باشد نه ایجاد محدودیت. امیدواریم با یک فرصت و زمان مناسب بتوانیم وظیفه قانونی خود را نسبت به این طرح نشان بدهیم و نمایندگان تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار نگیرند و کار را رها نکنند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: باید تلاش کنیم که فضای کسب وکار در کشور با اجرای این طرح دچار اختلال نشود چرا که بخش اعظمی از فضای کسب و کار کشور این روزها از طریق شبکه‌های مجازی و سامانه‌های رایانه‌ای و سیستم‌های مرتب با اینترنت انجام می‌شود پس این طرح باید به‌ گونه‌ای تنظیم شود که مشوق باشد نه دغدغه ایجاد کند. در مجموع نیازمند یک قانون جامع و مانع برای حکمرانی بر فضای مجازی هستم تا هم حقوق کاربران حفظ شود و هم فضای کسب و کار رونق پیدا کند و دغدغه‌ها و نگرانی‌ها ایجاد شده رفع شود.

نوش آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات ایجاد شده در راستای رفع نواقص این طرح است؟ خاطر نشان کرد: تردید نداشته باشید که اینگونه است ما به دنبال رفع ضعف‌ها هستیم. مجلس وقتی در یک موضوعی وارد می‌شود با ده‌ها نظر مواجه می‌شود که باید همه آنها را بررسی کند به همین دلیل بر این باوریم که باید به این طرح زمان داد تا به بهترین شکل قانونی تصویب شود.

وی در پایان تصریح کرد: عده‌ای بر این باورند که باید این باب بسته شود و حالا زمان طرح این مباحث نیست؛ اما به نظر من رها کردن نیز به مصلحت نیست یک طرحی به مجلس ورود کرده است و باید به نتیجه برسد اما با رعایت حقوق کاربران و توجه به اقتضائات زمان.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز