خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر اشتغال اتباع خارجی وزارت کار:

۳۰۰ هزار مهاجر افغان پروانه کار دارند/ مذاکراتی برای وارد کردن نیروی کار افغانستانی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۱۰۲۶

مدیر کل دفتر اشتغال اتباع خارجی وزارت کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: با دولت افغانستان مذاکراتی داشته‌ایم که اگر نیاز به نیروی کار داشتیم از افغانستان وارد کنیم البته اولویت با کسانی است که در کشور هستند اما اعتقاد ما بر این است که کسانی که در ایران حضور دارند شغل دارند و در صورت نیاز از افغانستان نیروی کار وارد می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن ابراهیمی در نشست امروز اتاق بازرگانی تهران به مناسبت روز جهانی مهاجران اظهار کرد: جمهوری اسلامی به خاطر چارچوب‌های عقیدتی و همچنین موقعیت‌ ژئوپلتیک در شیب مهاجرتی کشورهای مختلفی از جمله افغانستان قرار گرفته است. اخیرا نیز با تحولات سیاسی صورت گرفته این روند افزایش یافته است.

وی افزود: 86 درصد از کسانی که از افغانستان به ایران مهاجرت کرده‌اند به دلایل معیشتی این کار را انجام داده‌اند 10 درصد نیز وارد ایران شده‌اند تا بتوانند به کشور دیگری مهاجرت کنند بنابراین حدود 96 درصد از مهاجرت انجام شده از افغانستان به ایران به خاطر کار بوده است.

مدیر کل دفتر اشتغال اتباع خارجی وزارت کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: قانون کار در سال 69 نوشته شده که مهاجرت موضوع بنیادین نبود بیش از یک میلیون نفر در ایران از افغانستان مشغول به کار هستند که 300 هزار نفر از آ‌نها تحت پوشش بوده و پروانه کار دریافت کرده‌اند اما متاسفانه در مورد 700 عزار نفر دیگر این گونه نیست و از مزایای قانونی محروم می‌شوند.

وی اضافه کرد: بیش از 21 هزار نفر از اتباع افغانستان را در موسسات فنی و حرفه‌ای آموزش داده‌ایم 300 هزار نفری که پروانه کار دارند تحت بیمه اجباری حوادث کار هستند 80 هزار نفر نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند تعداد زیادی از این افراد در حال بازنشستگی بوده و بخش زیادی نیز تبدیل به کارفرما شده‌اند

ابراهیمی تصریح کرد: پیوند ما و مردم افغانستان پیوندی ناگسستنی است ما با یک موضوع ذهنی مواجه هستیم که مردم تصور می‌کنند نیروی خارجی افغانستانی جای نیروی کار ایرانی را گرفته است اما همان طور که به تحقیقات اشاره شد این موضوع واقعیت ندارد یکی از این دلایل عدم تناسب دستمزد است بخش زیادی از واحدهای تولیدی ما فاقد نیروی کار ایرانی هستند ولی کارجو هم برای آنها وجود ندارد چرا که برای کارگر ایرانی کار کردن در این واحدها صرفه اقتصادی ندارد لازم است که اطلاع‌رسانی کافی در این مورد انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم موضوع تعامل با همسایگان در اولویت است حمایت ما در دولت سیزدهم از بخش صادرات توسط اتباع خارجی در دستور کار است هر کسی 30 هزار دلار صادرات داشته باشد تسهیلات خوبی می‌گیرد علاوه بر آنکه پروانه کار دریافت کرده و می‌تواند با آن اقامت بگیرد.

وی افزود: تعاملات زیادی با وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم و کارگروهی برای برنامه‌ ریزی در مورد نهضت ملی مسکن انجام شده تا دچار مشکل نشویم. با دولت افغانستان مذاکراتی داشته‌ایم که اگر نیاز به نیروی کار داشتیم از افغانستان وارد کنیم البته اولویت با کسانی است که در کشور هستند اما اعتقاد ما بر این است که کسانی که در ایران حضور دارند شغل دارند و در صورت نیاز از افغانستان نیروی کار وارد می‌کنیم. 60 درصد از نیروی کار افغانستانی در ایران در صنعت ساختمان حضور دارند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز