خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران مطرح کرد:

یارانه انرژی ایران بالاتر از چین و عربستان/ یارانه‌های انرژی به قشر ضعیف جامعه نمی‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۲۹۰

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: طبق آمار IEA ایران پرداخت ۳۰ میلیارد دلار یارانه انرژی بالاتر از چین و عربستان در رتبه اول تخصیص یارانه انرژی قرار دارد اما در حالت تجمیعی آن رتبه ایران هفتم است. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا پدیدار در جلسه امروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در یک دسته‌بندی کلی یارانه‌ها به دو دسته یارانه‌های نقدی و غیرنقدی تقسیم می‌شوند. یارانه‌های نقدی در ایران از سال ۸۹ طی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها انجام شد اما نوع دوم که یارانه‌های غیرنقدی یا پنهان نام دارند در اقتصاد ما سابقه زیاری دارد.

وی افزود: طبق آمار IEA ایران با پرداخت ۳۰ میلیارد دلار یارانه انرژی بالاتر از چین و عربستان در رتبه اول تخصیص یارانه انرژی قرار دارد اما در حالت تجمیعی آن رتبه ایران هفتم است. 

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: میزان یارانه انرژی در ایران ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. البته انتقاداتی هم به شیوه محاسبه آن وارد می‌شود که صحیح است برای مثال گفته می‌شود محاسبه یارانه انرژی با فوب خلیج فارس اشتباه است چراکه ما امکان صادرات همه انرژی خود را نداریم. با این حال باید پایه محاسباتی دقیق‌تری تعریف شده و ضمن قبول اصل اشتباهات به سمت اصلاح پیش برویم.

وی اضافه کرد: یارانه‌های انرژی به قشر ضعیف جامعه نمی‌رسد و بیشتر ثروتمندان ار آن استفاده می‌کنند. با این وجود حدود سه چهارم از یارانه هیدروکربنی به بخش غیرخانوار داده شده است. 

پدیدار در ادامه بیان کرد: یارانه انرژی باعث می‌شود که خانوارها هزینه کمتری برای انرژی پرداخت کنند و در ابتدای امر ممکن است راضی‌کننده باشد اما تبعات بدی روی اقتصاد دارد و باعث افزایش کسری بودجه، افزایش مصرف و آلودگی محیط زیست می‌شود.

وی اضافه کرد: کمک‌های دولت باید به شکل عادلانه‌تری بین طبقات اجتماعی توزیع شود. همچنین باید برای مدیریت مصرف انرژی در سطح خانوار، صنعت و ... انگیزه کافی ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز